iPhone Magsafe laddar 15W endast med Apples

… 20W adapter?

Iaf om man ska tro på detta: MagSafe 15W fast charging reportedly restricted to Apple 20W adapter | AppleInsider

Nu har jag inte läst alla dessa artiklar än, men menar dom verkligen att bara Apples egna 20W adapter fungerar och ingen annans oavsett watt på adaptern? Om så är fallet så är det jävulskt sniket av Apple :thinking:

Enligt de tester som jag sett på Youtube så verkar det som om det är endast Apple 20W som ger full laddning. De testade även med högre watt och då blev det lägre laddning. Så den gamla 18W från iPhone 11 ger ca 7.5 watt, inte undra på att de plockade bort laddare i lådan

Sedan släppte Apple dessa varningar

Tur ja köpte 2 då :relaxed::call_me_hand:t2:

Det verkar som att Apple lärt sig av androidtillverkarna när det kommer till proprietära laddare :smirk:

Hur rimmar det med deras påstådda miljömedvetenhet?

1 gillning

Flesta kör med standard mig veterligen, USB Power Delivery, precis som t.ex. Macbooks.
Mer standardgrejer = bättre för oss konsumenter!

Ja hur fan tänkte dom me de här … miljötänk , inte direkt !!!

Inte alls i mina ögon. De plockar bort laddare pga miljö besparingar och sedan visar det sig att det enda som ger full kräm med MagSafe är deras egna nya 20W inte ens den 18W från förra året funkar. Hur många av dessa 20W kommer att skickas ut i efterhand månne. Och hur mycket vinst ger inte detta, mycket smart affärsmässigt men kanske inte så miljö / kundvänligt :slightly_smiling_face:

Ja men den följer ju med i boxen hos Android :slightly_smiling_face:

1 gillning

Ja utom Apple där det bara finns en laddare som ger full kräm med MagSafe oavsett watt

Men med detta tror vi att de plockar bort porten nästa år :thinking:

Har för mig att oneplus och en del andra ”kineser” har egna för riktigt hög effekt.

Är inte den bästa laddaren den som följer med i boxen…vänta nu :slightly_smiling_face:

Trots att de följer med så är det en trist väg de går med egna patent. Jag brukar verkligen inte ropa på EU, men i detta fall så tycker jag det är dags att göra något åt dessa dumheter.

2 gillningar

Ja eller om 2 år … :man_shrugging:t2: Förberedelserna e nog i gång !

Jo, trist att se att Apple följer tillverkarna av Androidtelefoner och kräver att man använder deras egna laddare för att få ut full effekt.
Undra hur de har begränsat det och att 18W nästan ger full effekt ger ju intrycket att av man planerat det en längre tid. Att 18W inte ger full effekt verkar vara att det är 5W i förluster. 20W => 15W, 18W => 13W.

1 gillning

Så är de säkert och så e de ju 2,0 kontra 2,2 a oxå, om de oxå spelar in :man_shrugging:t2:

Yep, några nischar in sig, men det finns ju alternativ som kör standard. :wink:

Den dagen kommer jag på allvar att överväga ett byte till ”the dark side” :cold_face:

Haha :man_shrugging:t2:

Vi som bara laddar över natten med en helt vanlig qi-laddare kan fortsätta göra det hoppas jag? Har inget intresse av den här MagSafe-lösningen i nuläget.

2 gillningar