iPhone Magsafe laddar 15W endast med Apples

Allt hänger på om Apple inte påverkar miljön mer med tillverkning och transport av färre MagSafe än inkluderade laddare och hörlurar i boxen. Mindre transport påverkan kan endast uppnås om man skickar fler boxar per pall men då måste butiker ta in dubbla mängden och då de styrs av behov kan det bli lika många transporter övertid. Hade Apple tillverkat MagSafe med full kräm på vilken 20W laddare som helst hade jag köpt det mer win-win men nu lutar det mer åt litet win och stort win

1 gillning

Så du menar att man inte behöver deras egna laddare för att uppnå full effekt vid laddning?

Vad är det jag inte förstår i denna text?
Jag får nämligen intrycket att det är max 27w som gäller om man inte använder deras egna laddare.

Självklart, med all rätta.

Du ska kunna göra det, men det är absolut ingen nödvändighet. Tror att se flesta INTE kommer laddar med MagSafe. Fungerar alldeles ypperligt med en helt valigt laddare. Dom har ju lyckats med marknadsföringen då många verkar tro att man måste beställa en MagSafe och en 20w laddare.

För att få 15W laddning måste man köpa MagSafe och Apples nya 20W laddare. Här en bra video som förklarar det hela. Sedan är det ju upp till var och en om man gillar MagSafe lösning eller inte :slightly_smiling_face:

Jo det behöver du men samma laddare kan nu ladda andra PD-enheter i upp till 45 watt.

Poängen är ju att det går alldeles utmärkt att ladda i 10-12 watt också - de flesta iPhone-användare är vana vid 5 watt.

Det är klart då är det ju ett lyft oavsett. Har alltid undrat över varför så många med iPhone laddar över natten. Är väl låg trådlös och 5W laddaren som är anledningen. Så länge ingen köper grisen i säcken och blir besviken :slightly_smiling_face:

Antal människor som märker skillnad kan nog sammanfatta till ett handfull på detta och några andra forum :slight_smile:

1 gillning

Vad har det med saken att göra? Det är jag fullt medveten om. Du är medveten om att du inte är tvingad till att ladda med MagSafe och om du vill göra det, ladda i 20w.
Det fungerar precis lika bra med en qi eller befintlig laddare och kabel. Speciellt för mig som laddar över natten.

Att man kan använda den som 45w PD är bra men det är lik förbaskat en proprietär konstruktion för att uppnå maximal laddning i telefonen.

Hur gick det egentligen med eu förslaget angående laddkablar. Vill minnas att det för några år sedan talades en del om detta? Fast de kanske i vanlig ”god” politisk ordning bara fokuserade på kontakterna?

Tja här handlar det ju lite om glaset är halvtomt eller halvfullt.

Traditionellt sett går PowerDelivery-laddning upp till 18 watt på mobiltelefoner. Sedan har tillverkarna haft sin egen lösning där de kunnat få ut mer, ofta genom en USB-A till USB-C-lösning.

Har du använt den laddaren på några andra enheter har du fått 15 watt. Har du använt någon annan PD-laddare på en telefon som annars tar betydligt mer med egen lösning har du ofta fått just 18 watt.

Nu lanserar OnePlus en laddare som skickar in 65 watt i sin egna men klarar att skicka ut hela 45 watt via PD till exempelvis datorer som stödjer det. Sätter du in det i en annan telefon så kommer den ge 18 watt då det som sagt oftast är telefonens maxtak via PD.

Jag kan inte se hur det inte är en fantastiskt lösning från OnePlus att visserligen ge ännu högre spänning till sina egna telefoner men också leverar en adekvat spänning till övriga enheter.

Det känns som att det finns en tanke om att man förlorar något om man inte får ut den teoretiska maxladdningen vid varje givet tillfälle. Telefonen kommer ju vara full på morgonen oavsett om det är 65 watt, 45 watt eller 18 watt.

3 gillningar

Jag håller med i ditt resonemang. Just oneplus säger sig för övrigt stödja upp till 27w med andra laddare vilket låter bra.

Men, det är ”likförbaskat” proprietära lösningar :wink:

Det är det, men inkluderat en gemensam öppen standard i form av PD.

Ja alla nyare iPhones är Qi kompatibla så där är ingen skillnad och MagSafe är valfri. Men tänk om Apple gick över till 15W trådlös snabbladdning med valfri Qi laddare och satte en USB C port i mobilen. Det hade ju varit en annan mer kundvänlig väg att gå men nu har vi en egen hybrid lösning

Men det är ju inte verkligheten här. Vet inte om det varit kundvänligare att byta kontakt nu om man ska ta bort den sen. Då har man ingen nytta av alla de lightningkablar man redan har.

MagSafe: Does it charge at 15 watts? MagSafe test with 3rd party PD power adaptors

Debunking only 20 watt apple charger can fully achieve 15 watts charging.
Tested with Ugreen 65WATT , Baseus 120 watt PD charger.

2 gillningar

Nja kanske inte men en standard för alla enheter är ju på sikt att föredra både ur kundsynpunkt och miljö kan jag tycka

Absolut, men det kommer inte hända utan lagstiftning.

Här är jag helt enig med dig.

Personligen kommer jag inte att köpa någon MagSafe men jag kan tycka att kravet på proprietär adapter är bedrövligt. Detta speciellt med tanke på deras miljösnack, att det inte skulle tillverkas och skeppas saker som folk påstås ha gott om redan.

1 gillning

På tal om USB-C och PowerDelivery.

Apple MacBook Pro-laddare ihop med kabel från Anker laddar mitt kamerabatteri i runt 60 watt.

Inte tusan hade jag velat betala extra för att det skulle följa med en sådan laddare till batteriet.