iPhone Magsafe laddar 15W endast med Apples

Yes.

Japp

Det här verkar surt och lite märkligt tycker jag. Och det som framgår måste delas upp i flera delar. Te.x att MagSafe verkar aggressiv på att känna av värma är en i grunden positiv sak i min bok. Att Apples 18W “klockar” ned till 13W är okej(jag retar mig dock på att de relativt nyligen släppte en 18W och nu kör på 20W vilket jag skrivit om flera gånger tidigare).

Att andra laddare verkar fungera dåligt ihop med MagSafe känns ju dock väldigt B. Jag antar att det är för att få värmestyrningen att fungera, de klassificerar alla andra laddare som osäkra och sänker effekten. Man skulle kunna säga att det är ju bra att de tar om hand batterierna, både utifrån funktion och miljöperspektiv, men till vilket pris? Här finns definitivt risk för att de släppt en produkt som är så “ömtålig” att det går att ifrågasätta produkten. Jag är ju inte ensam att på resor och på olika ställen i huset ha multiladdare(från Satechi) för att ladda familjens olika enheter?

5 gillningar

Ja precis så smarta är dom, tvingar en att köpa minst två prylar till för att få max trådlös laddning.
Jag håller mig till trådat än så länge då det är snabbast.

1 gillning

Jag med laddar aldrig på natten :slightly_smiling_face:

18W funkar men kommer bara upp till 13W laddning och är tydligen seg på att komma dit.

Ja så kontentan är att vill man ha MagSafe laddning med full kräm måste man köpa Apples 20W laddare och iPhone 12 lur annars kan det kvitta

Nästa gång du köper ny telefon så kanske det inte blir någon laddare i samsunglådan :slightly_smiling_face:

Så är det säkert :slightly_smiling_face:
Bara jag får mina adapters :slightly_smiling_face:

Adapters?

Lite skoj :slightly_smiling_face:
Samsung skickade med USB A till C och USB mikro till C adapters förr i lådan men tror inte de gör det längre. Har en hel del av dessa sedan tidigare, bra att ha ibland men inte så ofta jag stoppar USB minne i luren numera

Bara att skratta när Apple lyckas väl med att blåsa sina kunder :slight_smile:

T o m för dig @xms67 måste det ju nu stå tydligt att tilltaget med att strunta ge sina kunder en laddare vid köp av telefon inte har ett endaste dugg med miljön att göra utan det handlar, som jag hela tiden har sagt, om att bara tjäna mer pengar. De bara ljuger för oss.

  • Ingen nybliven ägare till en MagSafe-laddare kan ladda med en effekt av 15W utan att köpa nya adaptern.
  • Ingen kan ladda med full ”Qi-effekt” med en äldre lur på en MagSafe-laddare heller.

Bra scam av Apple där, supersnyggt :smiley:

Du vet om att det inte är ett tvång att ladda med MagSafe va?

Du vet om att de spelar miljökortet, va? :smiley:

De som vill köra MagSafe ska givetvis kunna göra detta med alla laddare som ger tillräckligt hög effekt. Inte tvingas köpa en proprietär laddare i onödan.

OnePlus skickar numera med den fetaste PD-laddaren av alla mobiltillverkare - 45 watt!

2 gillningar

Fint :smiley:

Som en extra bonus så kommer de all sova gott med vetskapen att den inte kommer kunna nyttjas av en stackars MagSafe-användare :wink:

Haha - det här med strömprofiler är inte helt lätt MacBook Pro 90 Wattsladdare har tex bara stöd för viss höga profiler så stoppar du in tex en Nintendo Switch kommer den backa tillbaka och ladda på högsta USB kan ge om snabbladdnignsprotokoll är inblandat - dvs 15 watt.

1 gillning

Borde den inte göra samma sak kopplad till MagSafe då också? Dvs 15W. För så verkar ju inte vara fallet utan att Apple verkar ha lagt ytterligare hinder i vägen.

Kan du inte ens i en sekund av klartänkthet se hur enormt mycket mindre miljöbelastning transporterna av iPhone kommer leda till? en halv sekund? eller en tiondels sekund? Kan du på något sätt argumentera emot att de minskade kartongstorlekarna innebär en betydande transporteffektivisering? Är det något här jag inte fattar?

Utifrån ett miljöperspektiv är det ointressant om Apple skickar med laddare eller om kunden måste köpa det själv. Prylen måste tillverkas och transporteras. Möjligen blir transporteffektiviteten högre om den förpackas med telefonen, men det är svårt att bedöma. I denna ekvation måste man då väga in de som har en USB-laddare hemma. Säg att det är 20% eller kanske 30%? Eller ska vi våga oss på 80%? Då minskar omedelbart transporterna ganska tydligt. Man måste räkna med att mycket stor andel kunder som kommer ladda med vad de har. Oavsett om 12:orna klarar mer.

Det stora, vad gäller miljön, är dock inte vad man tar hem här och nu. Det måte slås ut på flera årsmodeller. Redan i år så görs miljövinster, och för varje generation ökar vinsterna då fler och fler kommer att ha USB-C laddare.

Att Apple tjänar pengar på detta samtidigt har jag understrukit flera gånger. Det är mycket bra. Personligen kan jag inte tänka mig något bättre än att företag hittar sätt att både värna miljön och samtidigt öka intäkterna. Det ger en del som klagar på “miljömuppar” något att bita i. Men självklart finns det de som klagar på “miljömuppar” för att de inte fattar kapitalismens förträfflighet som nu kommer klaga på Apple för att de tjänar pengar på en miljöåtgärd.

Diskussionen om MagSafe är en annan fråga. Där tycker jag det känns lite B. Det har jag dock redan skrivit i en annan tråd eller i denna tråd, kommer inte ihåg var.

Som ett exempel på detta med MagSafe kan jag ta min dotter som nyss var på besök, som visar på att det jag tycker är B inte är stort i många konsumenters ögon. Hon har köpt en 12 Pro och visade stolt upp den ikväll. Jag frågade om hon köpt en MagSafe samtidigt. Hon kollade på mig med stora ögon, “Vad är det och varför skulle jag skaffa en sådan?” Hon är nöjd med sina sladdar och ikväll fyllde hon på telefonen via en Apple 5W. Andelen köpare av iPhone 12-varianter som dessutom köper en MagSafe kommer vara relativt låg. Ingen stor sak i ett större perspektiv. Jag kan dock tycka att det är B att släppa en produkt om bara verkar fungera med 20W. På sikt misstänker jag dock att vi ser en tydlig start på total sladdlös laddning=ingen lightning. Men det är också en annan sak.

För att sammanfatta detta kan man tänka sig att Apple nästan kan dubblera antalet skickade enheter per kubikmeter. Det äe en enorm miljöbesparing. Säg att framförallt i år blir det en himla massa extra laddare som ska transporteras. Men det kommer aldrig äta upp hela miljöbesparingen av transporter av iPhone. För varje generation iPhone som kommer ut kommer antalet laddare som skickas minska och miljöbesparingen ökar. Samtidigt har Apple återigen sett till att tjäna en himla massa nya pengar. Superfint enligt mig. Vem tror att förlusttyngda bolag kommer leverera fantastiska produkter?

Ps. Det sista finns det dock tyvärr vägar att gå runt som verkligen är problematiskt, men det får vi ta i en helt annan tråd.

6 gillningar

Jag tror inte det handlar om att aktivt sätta hinder - kanske har den laddaren mer intelligens än de andra - Thor har tex visat att sladden faktiskt kommunicerar via USB-protokollet: MagSafe skickar data | Teknikveckan

1 gillning