iOS 18, iPadOS 18, macOS Sequoia och övriga Apple-uppdateringar

De dissar väl EU.

Mail app kategoriserar automatiskt mail som Primary, Transactions, Updates och Promotions.

Det funkar ok men jag ser inte riktigt vad det ska vara bra för. Kanske blir det lite extra struligt för jag blandar jobb- och privatmejl på telefonen. Borde få det i MacOs när jag uppdatera och där har jag jobb i Outlook och Privata mejl i Mail.

Då är jag med. Går det att stänga av om man inte vill ha det?

Ja, på de tre prickarna uppe till höger.

Från sajten:

Apple har släppt en ny reklamfilm för att visa upp Genmoji som är en av höjdpunkterna i iOS 18.2.

Genmoji låter användare skapa personliga emojis baserat på egna beskrivningar, men det är dock inte tillgängligt för oss i EU ännu – vi får vänta till april innan vi kan testa.

Reklamfilmen visar hur användare kan skapa allt från julklädda hundar till enhörningar i rymden direkt i Meddelanden-appen. Allt sker via Apple Intelligence, som förvandlar text till unika emojis.

Genmoji fungerar endast på de senaste iPhone- och iPad-modellerna, som iPhone 15 Pro och senare samt iPads med M1-chip eller nyare.

image

1 gillning

Är det nån som vill ha det här? Min tonåring skickar aldrig emojis, är bara gamlingar som gör det säger han.

Apples ledning består ju bara av gamlingar i princip.

Jag håller mig till typ 3-4 emojis i vardagen.

Tycker det är praktiskt att ”gilla” meddelanden i Meddelanden, så oftast orkar jag inte ens regelrätta emojis.

När kommer bli genimoji och Siri tillgänglig till Sverige det står att ios 18.2 att bli genimoji intelligent att funka jag uppdaterade ios 18.2 det bli som det står på internet jag är besviken att vi måste väntar längre som bor Europa

Fungerar inte i EU. Det ska tydligen komma i April 2025.

Jag har 18.2 och haft i några veckor och bor inte i EU. Kan säga att det inte är någonting revolutionerande än.
image

The Verge

That’s my biggest problem with AI on phones right now. Often, it does what it’s supposed to do. But it’s rarely helpful and doesn’t feel like it’s solving any real problem I was having. That’s been my complaint about this year’s devices from Google and Samsung; now, Apple is at least in the conversation. But they’re all in the same position, with equal pressure to deliver something in 2025 that isn’t just a collection of funny tricks — the novelty is wearing off fast.

Kanske inte helt fel

Helt klart! Huvudet på spiken.

AIn löser ingenrting. Visst Visual Intelligence är rätt läckert (men tar alldeles för lång tid oftast), men det hade jag innan med Google Lens eller vad det nu heter.
Summerize av text är OK, men det har man via gtp ändå sen tidigare.

Att företag lanserar nyheter som kommer sen är jävlens påhitt. Det ser bra ut i presentationer men knappast samma i verkligheten.

Hur kommer den tolka t.ex. slang på Svenska eller ännu värre Thai? Det går inte ens att översätta Thai till Svenska idag med Google.

Dessutom har vi fått särskrivning som standard på våra iPhones så det går ju inte framåt än så länge...

Sedan tror jag att AI, tots allt, kan vara som så mycket annat. Inom vissa branscher/yrken slår det igenom tidigt med kraft, medan inom andra tar det väldigt lång tid, även om AI verkar ha kapaciteten att vara snabbare implementerat än mycket annat. Frågan är vad som landar i våra lurar? Vilka problem skulle AI kunna lösa som vi idag inte har via appar?

Vi testkör några AI-system bland medarbetare och jag ser potentialen men också hindren. Funderar på om det kommer vara så att det krävs helt nya företag som startat baserat på en logik som bygger användande av AI om vi pratar om stor effekt? Gamla företag har för stor ryggsäck av tradition, kultur och verksamhetslogik.

App Store har blivit otroligt långsamt med 18.2 hos mig. Klockar jag på appen är det en tydlig väntetid. Sedan tar det lång tid efter att jag klickat på markeringen uppe i högra hörnet för ouppdaterade appar.

Ja angående särskrivningen, där kan Apple sätta in en AI, har kört Android och Windows Phone sedan 2009 innan jag köpte iPhone och har aldrig haft en sämre skrivhjälp…

Det blir lite bättre om du har svenska som enda språk. Om du har svenska+engelska som valt språk, då springer s ä r s k r i v n i n g e n amok.

(Ja, dåligt skämt på en fredag)

Ja vart AI tar vägen får vi se men på konsumentnivå så är nog vägen utstakad med att hela tiden ha en assistent att fråga om ditt och datt

Hur låg det till med detta för alla er andra?

Inte så att man är överväldigad direkt. :face_with_peeking_eye:

Jag gissar på 1 timmes hype sen är det inte kul längre.(.för privatpersonen)