iOS 18, iPadOS 18, macOS Sequoia och övriga Apple-uppdateringar

iPhone mirroring är rätt smutt! Gillar att slippa kolla på mobilen. Jag har 34" skärm och tycker det fungerar bra där, men inte direkt på laptop skärmen.

Bakgrunden står @Smirf för om jag minns rätt.

Kan jag synka hälsodatan mellan två iPhone, men bara det. Har inte min proivata på mig på jobbet men skulle vilja att båda visar samma hälsodata alternativt att det går att se datan från båda i en lur.

Båda kör 18.1.1

Det ska gå, förutsatt att du använder samma Apple-konto både privat och på jobbets telefon.

https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iph11f1eb698/ios

Du kan se till att dina data från Hälsa synkroniseras med alla dina enheter. Du kan också när som helst sluta lagra data.

1. Öppna Inställningar > [ditt namn] > iCloud.
  2. Tryck på Visa alla, tryck på Hälsa och slå sedan på eller stäng av Synkronisera denna iPhone.

Men eftersom du också skriver att du vill synka endast hälsodata måste du då på t.ex jobbtelefonen stänga av all övrig synk (och därmed molnbackup!) av data som samtalshistorik, meddelanden, kalender, bilder osv via iCloud. Den telefonen kan du i så fall göra manuell backup på lokalt på en dator.

Jag har för länge sedan så importerade jag bilder från SD-kortet direkt till min iPad.

Nu skulle jag göra samma sak på min iPhone 16 Pro Max men jag får inte upp någon import-möjlighet när jag ansluter minneskortsläsaren?

Det är inga problem att se minneskortet om jag kör appen ”Filer” men jag ska ju kunna importera bilder/videor direkt i Bilder-appen.

Fungerar detta för er?

Verkar som att iOS 18.2 släpps ikväll. Visst brukar det vara runt kl:19?

Vad för kul nyheter kan vi förvänta oss som inte får AI-specifika nyheter?

De här:

Från sajten:
image

Apple lanserar idag iOS 18.2, iPadOS 18.2 och macOS Sequoia 15.2. Men vi i Sverige får nöja oss med en väldigt begränsad uppdatering.

Bland de största nyheterna finns Image Playground för att skapa bilder och Genmoji, som gör det möjligt att skapa egna emojis. För ägare av iPhone 16-serien släpps Visual Intelligence – en kamerafunktion som känner igen objekt i realtid. Från och med april börjar Apple Intelligence bli tillgängligt här i EU. Då får vi förhoppningsvis tillgång till en omdesignad Siri med bättre språkförståelse, textverktyg för AI-genererat innehåll, och så klart Genmoji.

Apple Intelligence kommer dock endast till de senaste enheterna, som iPhone 15 Pro och nyare, iPads med minst A17 Pro eller M1, samt Mac-datorer med M1 och senare. Mac-användare i EU kan nyttja Apple Intelligence om datorn är inställd med kompatibelt språk. För att uppdatera, gå till InställningarAllmäntProgramuppdatering.

Pressmeddelande

Uppdatera era enheter!

Skulle inte Kategoriserad inkorg komma i 18.2?

Finns väl redan?

Edit: du menar kanske Apple Mail? Isf så har jag ingen aning mer än att jag gjort rätt som bojkottar den :face_with_peeking_eye:

Inte hos mig. Hur får man på det?

Det är väl en del av Apple AI om jag inte har missförstått det.

Misstänkte det

Från sajten:

Röstmemon används flitigt av musiker för att snabbt spela in en ny vers eller en del i en sång som ploppar ut ur deras kreativa hjärnor och nu blir appen lite vassare.

Röstmemos har uppdaterats till iPhone 16 Pro och iPhone 16 Pro Max med en ny funktion som möjliggör att det går att lägga till ett vokalspår på en redan instrumental inspelning. Säg att du är någorlunda musikalisk så kan du på till exempel din gitarr spela in en trudelutt med Röstmemon och sedan spela upp det du just spelade in och även spela in sång som läggs ovanpå det du tidigare spelade in.

Detta är förbannat smidigt för alla musiker där ute som på språng vill fånga en idé och sedan göra verklighet av det i studion lite senare. För att visa upp funktionen så har Apple i sitt pressmeddelande även visat upp hur Michael Bublé skapade jullåten “Maybe This Christmas” med hjälp av röstmemon på iPhone 16 Pro. Funktionen är exklusiv till iPhone 16 Pro och Pro Max och du behöver även uppdatera till iOS 18.2 som släpptes idag.

Jag fattade för sent att frågeställaren menade Apple Mail, jag har Outlook och Gmail i sina egna appar och där har det gått sen 2010 :sweat_smile:

Vet inte om det är språk och regionspecifikt. Jag har en iPhone 15 Plus så ingen Apple Intelligence men engelska som språk och USA som region. Har kategoriserad inkorg, men den suger och känns ofärdig.

När man kollar runt lite om Kategoriserad inkorg verkar det som det skulle gälla alla modeller som stöder 18.2.(såg någon som hade det på en iPhone 11). Så det borde inte bero på Apple AI.

Nej, det funkar som sagt på min 15 plus som inte stöder Apple Intelligence.

Vad innebär en kategoriserad inkorg? Frågar åt en kompis. :joy: