Har för mig jag hade typ det där på en gammal Huawei en gång i tiden, kunde sätta 2 olika koder och hamnade på olika profiler beroende på vilken man använde.
Kunde nog knyta olika fingeravtryck också vill jag minnas, så tummen öppnade en profil och pekfingret en annan.
Standard. Men bara 10 försök.
Ja jag har med lite olika val. Mycket lika mellan systemen måste jag säga ![]()
Med iOS 18.2 introduceras en ny funktion i appen Hitta, som låter dig dela platsen för förlorade föremål med någon som kan hjälpa dig – exempelvis flygbolagen.
Tänk dig att du förlorar din AirTag-förberedda väska i ett annat land eller stad. Med iOS 18.2 kan du generera en unik platslänk i appen Hitta och dela den direkt med någon som du tror kan hjälpa dig hitta den igen. Apple har även inlett ett samarbete med internationella flygbolag där dessa så småningom kommer att kunna hjälpa dig genom platslänkarna.

Länken visar vart din AirTag eller Hitta-tillbehör befinner sig i realtid, och mottagaren kan se den på kartan, utan att behöva en Apple-produkt. Länkarna raderas automatiskt efter sju dagar eller när föremålet är återfunnet.
Flygbolagen som blir först i samarbetet med Apple:
Aer Lingus, Air Canada, Air New Zealand, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Delta Air Lines, Eurowings, Iberia, KLM Royal Dutch Airlines, Lufthansa, Qantas, Singapore Airlines, Swiss International Air Lines, Turkish Airlines, United, Virgin Atlantic och Vueling.
Läs mer: Pressmeddelande
Apple gör för det mesta fantastisk mjukvara, men ibland ändrar de saker till det sämre – och just detta hände i Bilder-appen i iOS 18.
Den nya Bilder-appen, som kom med iOS 18, har fått en hel del kritik. Många störde sig särskilt på att inspelade videor inte spelades upp i helskärm direkt. Användaren behövde trycka på skärmen för att få fullskärm, vilket var allt annat än smidigt. Men i beta 3 av iOS 18.2 har Apple lyssnat på kritiken och ändrat detta, så nu spelas alla videoklipp direkt i helskärm utan de vita kanterna runtom.
iOS 18.2 förväntas släppas publikt i början av december. Vad tycker du om den nya Bilder-appen? Var det bättre före iOS 18, eller gillar du den bättre nu?
de e väl en vanesak antar ja , men som de e nu så gillar ja den gamla mera , men de dröjer väl inte länge innan man säger , hur kunde de va så där förut ..
Hur gör man för att zoom på en Magic Mouse? (Förutom smart zoom funktionen)
På logitech musen har jag en "gesture" knapp som gör att jag steglöst kan zooma in och ut ur t.ex. en bild eller hemsida. Håller in en knapp och sen rör musen framåt eller bakåt
Tänkte då hålla in CMD och scrolla men det går inte heller.. hmmm.
Mm lite så, som memoji, fast mycket mer detaljerad grafik.
Tror, när det väl kommer hit, att jag fortsätter skriva med text och någon emoji då och då... meeeen med det sagt kanske är en riktigt kul funktion.
Jag har använt div Ai sidor-appar för inspo till både grafik och text.
Snabba fina, rent utförande mässigt, men ofta konstiga bilder.
Texterna är verkligen overkill med dålig Copy... med på tokför många utmålade meningar med positiva adjektiv. Men tar man bort 90% har man iaf en början på en mening.
Där hoppas jag Apple är lite mer nere på jorden.
Tänker mig att just hjälp med att skriv text är kanske att man fastnat lite i något stycke/mening. Att man börjar skapa själv och sen får hjälp.
Kommer kanske bli tydligt till en början, med de personer man kommunicerar ofta med, när Ai har hjälpt eller inte, Ai, kanske även lär sig hur man brukar skriva och byter / smyger in lite bättre/finare/meningar och ord, här och där, för att sen själv börja använda språket bättre.
En så länge är jag inte jätteimpade av Ai som hjälp medel i bild och text.
Däremot för andra saker som kodning för t.ex. webb. mm.
Kul med en diskussion kring Ai och hur Apple med flera gör det till en bra hjälpreda.
Vad gör den knappen som heter ”zoom style”?
blir en ruta eller bild-bild
Det här störde mig så mycket att det inte gick för 3-4 år sedan att jag gav upp mus och bytte till touchpad.
Detta gick med gesture i gamla macOS tills för sisådär 6-7 år sedan, i varje fall med den ursprungliga Mighty Mouse. Men min modernare utrustning klarar det inte alls tyvärr (oklart exakt var problemet ligger).
Småkul, jag ska se om jag får prova playground på min MBA, sitter och väntar på "aktivering".
Hur är det för er, fungerar det att spela in samtal för er nu i iOS 18.1?
Vad jag förstår ska man i Settings för Telefon kunna toggla det av och på men jag har inte ens en sådan panel under Telefon.
Hur är det för er?