iOS 18, iPadOS 18, macOS Sequoia och övriga Apple-uppdateringar

Tror jag inte ett ögonblick på. :grin:

Så bra fungerar Teams inte ens på Windows.

Hepp =)

Det är teams på Linux ni tänker på! :sweat_smile: (ja det finns)

Om man inte kör några krävande program i övrigt så funkar det nog. Alla utvecklare på jobbet, oavsett om man kör Windows eller Mac, måste starta om datorn om man har suttit i längre teamsmöten. Skiten läcker minne som ett såll, särskilt om man delar skärm. Räcker inte att man har 32 GB med minne.

Hade också stora problem med teams, både i App och browser.. men något bra har MS gjort med "new" teams. fungerar för mig utan att hänga sig (M1)

Någon som jag stör mig på är att face-time länk när någon kopplar upp sig från en win är att man inte kan dela skrivbord.

Annars hade jag skickat face-time länkar till alla möten istället.

#nogoogle #noMS på macen.

Är samma för våra användare på jobbet, har inte alls samma problem med minne som tidigare med nya klienten.

Gött! viste inte att det var just minnet, men många krascher var det :sweat_smile:

Från sajten:
image

Människan är lat och även små funktioner som underlättar är välkomna och iOS 18.2 ser ut att innehålla en hel del av just sådant.

Apple släpper hela tiden nya funktioner till sitt betaprogram av iOS, även om de flesta funktionerna är relaterade till Apple Intelligence och inte supporterade i EU. I och med iOS 18.2 beta 2 kan vi nu lita på en ny dator med hjälp av Face ID.

Den här funktionen är inte bara smidig, utan mycket säkrare än att knappa in en kod. Risken att någon ser vilken kod vi har kan vara ganska stor. Även om vi inte kopplar upp telefonen mot en ny dator särskilt ofta, så är det skönt att den här funktionen finns. Apple implementerade funktionen att du måste ”Lita på den här datorn” med iOS 7 2013 för att hackare inte skulle kunna komma åt enhetsdata via USB, utan att ha användarens lösenord. Sedan iOS 16 visas också varningen när telefonen är ansluten till betrodda datorer om automatisk lokal säkerhetskopiering är aktiverad.

Via 9To5Mac

Den nya var ok i början men de senaste månaden eller två har det gått rejält utför med den.

Har ju funnits Windows Hello ganska länge on device, 2FA går ju redan göra med Face ID

Någon som har testat Apple Intelligence på sin Mac ännu?

Lite lätt. clean up för foton är imponerande

Använt "Writing tools" lite. Smidigt att inte behöva lyfta över i ChatGPT för att få förslag på omskrivningar eller kolla grammatik men kan inte säga att Apple är bättre eller sämre.

Trist! Inte kört så mycket... tur är väl det iof.

Någon info på forum mm från MS?

Kanske t.om. Trump kan göra sig förstådd..... och skriva som "en president"... :hugs: (en får gissa att gubben kör iPhone)

Från sajten:
image

Amerikansk polis har stött på ett lite udda fenomen: iPhones med iOS 18 verkar kommunicera i hemlighet och får andra iPhones att starta om.

Polisen i Detroit tror att iPhones som tagits in för insamling av digitala bevis plötsligt startar om – ett problem som försvårar upplåsning med polisens verktyg. Enligt en misstanke i rapporten kan iPhones med iOS 18 ha en dold säkerhetsfunktion som kommunicerar med andra iPhones och orsakar dessa att starta om.

iPhones i After First Unlock-läge (AFU), som är lättare att låsa upp, återgår efter omstart till Before First Unlock (BFU), vilket försvårar för polisen att komma åt digitala bevis. Tills vidare rekommenderas polisen att isolera iPhones med iOS 18 från övriga telefoner. Kan Apple ha skapat en säkerhetsfunktion som försvårar för myndigheter medvetet?

Via:Macrumors

Jag har skrivit många gånger om vikten att läsa sina barn ”krama” sin iPhone.

Lär dina barn ”krama” sin iPhone, d v s under några sekunder hålla inne en av volymknapparna på vänster sida och hemknappen på höger sida.

Detta låser iPhone så att den kräver lösenkod eller PIN-kod för att öppnas. Det räcker inte längre hålla upp den mot ansiktet för att den ska öppnas.

Det innebär att polis, rektorer och bakåtsträvande politiker inte kommer åt innehållet i mobilen. Hotar de, lär barnet säga att de ska ringa dennes vårdnadshavare.

Hoppas att Apple tar fram möjligheten att skapa en själv destruktiv kod, alltså en kod som omedelbart raderar telefonen. Kan man ju ange den koden istället om man blir hotad och har låst ner sin telefon med en ”kram”

Eller kanske en kod som låser upp en "fejkversion" av telefonen så att buset tror att den är upplåst men i själva verket är det en honey pot.