iOS 18, iPadOS 18, macOS Sequoia och övriga Apple-uppdateringar

Underbart, nu finns Low Power direkt på batteriet uppe vid klockan i mac OS 15.1

Nu sitter jag med två skämar inkopplade och massa appar, okar inte koppla ur och skärmdumpa :sweat_smile: men batteriet blir gult precis som på iPhone.

Jag testade men det är samma sex platsen som alltid gapar tomma.

mysko. prova att stänga av och på emoji keyboard?

Settings > General > Keyboard >

Den jag har med nycklarna fick jag nollställa efter 18.1 och lägga till igen. Fick hela tiden notiser om att någon följer mig och det gick inte att söka efter den med Hitta.

Precis samma som för mig. Har läst mig till att det verkar vara en relativt vanlig bugg. Nu lyckades jag lägga till den igen

En annan knasig bugg med 18.1 är Mail med IMAP. Telefonen klagar på felaktigt certifikatformat och iPad klagar på att det inte går att lita på certifikatet.

Många har lyckats få igång det igen genom att ta bort mailkontot, starta om iPhone/iPad och lägga till kontot på nytt. För mig löste det sig bara på iPad, telefonen vägrar.

Testade men tyvärr ingen skillnad.

Från sajten:
image

Ibland kan det vara skönt att veta hur lång tid det faktiskt tar att ladda sin mobil, och i en kommande uppdatering av iOS 18 kan det bli verklighet.

Enligt Applesidan 9To5Mac har man i koden till den senaste betaversionen av iOS 18.2 hittat ett nytt framework som kallas “BatteryIntelligence”, vars uppgift är att beräkna ungefär hur lång tid det kommer att ta att ladda telefonen. Användare kommer att kunna välja att få en notis när de kopplar in laddaren, där det står hur lång tid laddningen beräknas ta, eller så går det att avaktivera funktionen om man inte är intresserad. När funktionen faktiskt kan tänkas lanseras är oklart, men det är en trevlig funktion som redan finns i macOS – och som vi gärna ser även i iOS och iPadOS.

Via 9To5Mac

inte för ja saknar de , men de har väl android även dom ”billiga” haft sen sundsvall brann ! så äntligen , då , igen haha

Så det är alltså bättre om Apple låter bli att införa det nu eftersom de ändå är så sent ute?

ja asså mig gör de inget om de inte finns , ja kommer ha de avstängt , de ja menar e , typiskt apple de kommer men ”later” !!

Fast egentligen, vilket problem löser det?

Spelarna i olika ljud appar, så som SR Play och Overcast har fått spel. Ljudet bryts ofta när skärmen slocknar eller när man byter app.

Startat om? Funkar som det ska här.

Testar

Fungerar efter omstart. Ska se om det är varaktigt. :+1:

Från sajten:
image

I den senaste betaversionen av macOS Sequoia 15.2 har Apple förbättrat AirPlay och ger oss nu fler alternativ för vad vi faktiskt vill dela till en annan skärm.

Alternativen inkluderar att dela hela skärmen via AirPlay, en specifik app eller ett enskilt fönster, eller till och med en hel extern skärm som är inkopplad i datorn. Det sistnämnda är särskilt smidigt om du vill presentera något på en större skärm under ett möte och samtidigt ha din egen presentation öppen på den skärm som bara du ser. macOS Sequoia 15.2 finns nu som beta och förväntas lanseras publikt i början av december.

Via MacRumors

Kanon finns i Teams sen långt tillbaka.

Teams fungerar knappt på Mac OS. Ändlösa omstarter av programmet.

Vi har 600+ Mac-användare som använder det dagligen utan att behöva starta om hela tiden =)