Fick nya Siri och kan koppla till chatgpt ![]()
Min erfarenhet är att nya kameraknappen är betydligt lättare att använda med ett skal. Då hittar fingret rätt direkt. Utan skal så tvekar jag alltid.
Låsa fokus låter som ett vettigt tillägg.
Den nya funktionen gör att man kan låsa fokus och exponering genom att hålla ned knappen – inte helt, men lite grann.
Detta kan vara användbart om du snabbt vill låsa fokus på ett objekt istället för att behöva trycka på skärmen och långtrycka, vilket oftare än sällan kan misslyckas när man redan kämpar med att hålla mobilen så stilla som möjligt. Direkt när vi släpper fingret från knappen så håller vi inte längre fokus vilket även är smidigt.
Sättet du förklarar den nya funktionen på får det att låta som att du aldrig har använt en fysisk kamera, eller att du förklarar den för en generation som inte är medveten om att det existerar kameror som inte är telefoner.
De tar över nu, de utan erfarenhet av en riktig kamera. De är överallt och fotar gör de också. Ge upp, motstånd lönar sig inte.
![]()
![]()
Dagens kids har inte ens koll på den inbyggda kameran/fotoalbumet i telefonen för att de bara använder Snapchat.. ![]()
Detta är min teori också ![]()
(Det är bara under senast använda för mig.)
Japp, man får sätta sig på en ribba så ALLA förstår, vi har läsare med olika intressen och kunskaper.
Jo jag vet. Det var inte menat som kritik mot dig utan mer någon slags konstaterande att något som alldeles nyss var helt naturligt och allmän kunskap nu känns så främmande att man måste förklara det på en grundläggande nivå.
Ah då är jag med, ja det är lite tragiskt och tråkigt faktiskt =(
Är det för att du har Thailand som region?
Apple släppte igår beta-uppdateringar för sina prylar, och på Mac-sidan kom macOS 15.2 beta 2 med en nyhet: vädret hittar nu in i menyraden.
Det finns nog inget land som pratar så mycket om väder som vi i Sverige, och passande nog kan vi snart hålla stenkoll på vädret direkt i menyraden i macOS 15.2. Du kommer kunna ställa in så att du ser väderförhållandena på din aktuella plats och snabbt se vädret som en liten ikon, samt temperaturen. Klickar vi på ikonen får vi mer detaljerad information om vädret där vi befinner oss, men även om vädret på andra platser eller i länder som vi har lagt till.

Den nya funktionen måste aktiveras manuellt genom att gå in i Systeminställningar > Kontrollcenter och sedan kryssa i att väder ska synas. macOS 15.2 ryktas släppas i början av december, tillsammans med iOS 18.2.
Ah. Gillar! ![]()
Hoppas att de hanterar minusgrader bättre än på iOS...
Den största delen av Sverige håller ju inte på med dessa. ![]()
![]()
Lite som när min anställda kommer in och säger att 240:n inte startar. Då får man gå ut och dra ut choken. ![]()
![]()
Antar det. English US som språk och Siri. Region Thailand. ![]()
Fler som haft problem med AirTags efter 18.1/2 uppdatering?
Apple ser ut att vilja underlätta för användare som vill hålla koll på hur lång tid det tar att ladda deras iPhones.
En ny funktion – hittad i koden för iOS 18.2 beta – visar en uppskattning av laddningstiden direkt på skärmen. Laddningstiden beräknas utifrån hur många watt din iPhone tar emot. Funktionen är dock inte aktiverad än – Apple verkar fortfarande finputsa på detaljerna.
För MacBook-användare finns redan en liknande funktion i macOS, så detta skulle vara ett logiskt steg för iPhone. Det återstår att se om denna funktion kommer med iOS 18.2, som enligt rykten släpps i december.
Via: 9to5mac
Om du går "banans" och klickar på en massa andra emojis från någon kategori och "rensar" eller rättare sagt byter ut alla favoriter, syns alla du senast klickat på då?
Jag har fått ganska kraftigt battery drain sedan version 18. Min iPad som oftast ligger oanvänd på dagarna har vid flera tillfällen fått slut på batteri och då är det Hitta-appen som står för 100% av batteriåtgången. Klockan har också dränerats betydligt snabbare vid några tillfällen.
Ingen annan med dessa problem?