Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩

Det kanske Àr det man fÄr lÀngst fram.

Intressant intervju med en kanadensisk soldat som volontÀr i Ukrainska militÀren

1 gillning

Bachmut hÄlls Ànnu men riskerar bli omringat:

Leopard stridsvagnarna och de andra lÀtta varianterna som Bradley lÀr vÀl anlÀnda eftersom. De vanliga ryska T-90 Àr nog ingen match för en Leopard 2.
Men ryssarna har anti tank missiler pÄ helikoptrar som de troligen kommer att anvÀnda:

SÄ lÀnge luftförsvaret förbÀttras för Ukrainas del sÄ ska vÀl helikoptrar inte vara nÄgot större bekymmer. Ryssland har ju inte dominerat luftrummet Àn under kriget

2 gillningar

Det som förbryllar mig lite Àr den eventuella stora offensiv frÄn Ryssland. Vissa experter sÀger att Ryssland inte har kapacitet medan Ukraina (kanske Àr för att de vill ha vapen frÄn vÀst) och andra experter sÀger att upp till 500 000 Ryska soldater kommer att sÀttas in. Mycket svÄrt att veta vad som Àr sant. USA och vÀst mÄste ju ha full koll med satelliter i Ukraina och vet vÀl exakta trupprörelser kan man ju tycka. Vad tror ni?

Manskap tror jag tyvÀrr de har, man logistik och material?

1 gillning

Sant de har dock en liknande markrobot:

Tror Ryssland möjligen Àr för svagt för en storoffensiv. Men Ukraina kan inte heller ta tillbaka mer omrÄden. SÄ kanske ett stillestÄnd?

1 gillning

Det Àr turbulent i Ukrainas ledning:

Du har ett stort intresse av att sprida information som ligger inom den ryska intressesfÀren. Att ta del av det ryska narrativet och vad den ryska intressesfÀren önskar att vi uppmÀrksammar Àr intressant och kan ses som ett sÀtt att visa flera sidor av en komplex situation.

Det kan ocksÄ vara sÄ att det ryska narrativet handlar om att hela tiden medvetet försöka Ästadkomma nÄgot som gynnar just Ryssland. Kan man skapa en osÀkerhet i vÀst om utgÄngen av kriget, slaget och möjligheterna för Ukraina att lyckas, kanske befolkningen i vÀst börjar tveka pÄ om det Àr vÀrt att fortsÀtta stödja Ukraina.

Sprider man lagom mycket av det ryska narrativet och tar bort de tydligaste galningarna kan man alltid hÀvda att man vill stÄ för en balanserad bild av vad som hÀnder. Man kan hÀvda att man Àr neutral, konsekvensneutral till och med.

Hur ser du sjÀlv pÄ ditt postande? Vill du bidra till att sprida det ryska narrativet för att fÄ en balans i rapporteringen? Vill du underminera stödet till Ukraina? Och sist men inte minst, att lÀgga sig sjÀlv i den ryska famnen rent kommunikativt innebÀr ju en ganska stor risk om man vill vara neutral och enbart sprida flera bilder av vad som hÀnder. Hur ser du pÄ den risken? Det kan ju vara just du(Àven om historien sÀllan Àndras av en individ, men om mÄnga individer gör samma sak sÄ fÄr det effekt) som fÄr stödet till Ukraina att erodera.

För att vara helt tydlig med min egen stÄndpunkt sÄ Àr jag inte neutral i denna konflikt. Ryssland bedriver ett olagligt anfallskrig och mördar, vÄldtar och torterar. De har en tydlig agenda att angripa civila mÀnniskor och civila mÄl. Dessutom Àr de farligt inkompetenta vilket leder till att de stÀndigt riskerar att utsÀtta civila mÀnniskor och mÄl för fara dÄ de inte förmÄr bÀttre Àven vid de tillfÀllen de har ambitionen att angripa nÄgot militÀrt.

Ryssland har ocksÄ tydligt hÀvdat att Sverige ligger inom deras intressesfÀr och de anser sig ha rÀtten att bestÀmma om vÄr sÀkerhetspolitik. VÄrt geografiska lÀge gör oss dessutom militÀrt intressanta. Sveriges lÀge innebÀr att vi Àr avgörande för hur konflikter i Finland, Baltikum och Kaliningrad kommer att se ut. SÄ Àven utan kÀnslor för Ukraina Àr detta en tydligt svensk frÄga. Vill vi hamna under den ryska intressesfÀren eller inte? Vi kan hamna under denna intressesfÀr för att de faktiskt agerar militÀrt mot hela eller delar av landet eller för att de skaffar sig den politiska makten.

13 gillningar

Jag Àr för Ukraina rent folkrÀttsligt. De Àr angripna och har rÀtt att försvara sig. Men jag försöker vara neutral med det som hÀnder pÄ slagfÀltet. Det gÄr vÀl att konstatera att Ukrainas offensiv sen de tog tillbaka Kherson har kört fast.
Sen om det gynnar Rysslands narrativ mÄ vara hÀnt.
Det som avgör moderna krig Àr ofta tillverkningsindustrin. Se gÀrna serien Krigsfabriker som gÄr in i detalj om det.
Men jag ska försöka bli mer balanserad med vilka videos jag visar. Tar till mig kritiken.
En uppdatering frÄn Davidov:

3 gillningar

Kanske nÄgot förenklad text om Rysslands anda men ÀndÄ lÀsvÀrd.

1 gillning

Det kan vara pÄ gÄng med jetplan till Ukraina:

Ukraina kommer fÄ ett avsevÀrt antal av Leopard 1:

Visserligen en Àldre generation av stridsvagnar. Men Ryssland börjar fÄ slut pÄ sina nyaste, de sÀtter in T-62 har jag lÀst. SÄ Leopard 1 kan nog bli ett vÀrdefullt tillskott trots allt.

Det har de senaste dagarna skrivits en del om att materielbrist hos ryssarna kommer göra att deras ”storoffensiv” blir ganska fattig. Det verkar dock som att alla artiklar bygger pĂ„ samma kĂ€lla, brittiska försvarsdepartementet, sĂ„ antalet artiklar Ă€r inte sĂ„ viktigt. KĂ€llan har hög trovĂ€rdighet dock.

1 gillning

Enligt ISW sÄ har offensiv redan börjat i Luhansk.

Enligt CNN har Wagner slutat rekrytera fÄngar. De sÀger Àven att ca 50 000 fÄngar Àr skickade till fronten och 80 procent Àr antingen döda, skadade eller har deserterat. Otroligt

"Rekryterat".
Sen gammalt, kanonmat.

Kan en diktatur vara sÄ extremt totalitÀr att sÄ mÄnga döda inte betyder nÄgot? Man tÀnker ju ÀndÄ att till slut fÄr folket nog.

Jag har dock frÄn en bekant uppe i norr som jobbar med ganska mÄnga Litauer fÄtt höra ett massivt stöd för Putin. De vill ha ett nytt USSR. De stöttar Putin i att slÀnga ut nazister frÄn Ukraina. De hÄnar suputen Jeltsin och hyllar Putin. Trots att de kan se vÀsterlÀndska media vÀljer de att följa rysspropaganda Äp TV/dator.

NÀr han försöker snacka med dem Àr det som att prata med en vÀgg. DÄ kan man ju tÀnka sig hur det lÄter inne i Ryssland. Den moderna diktaturen har blivit extremt effektiv via media och sociala medier.

3 gillningar