Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩

FĂ„r man mat i magen sĂ„ kan man nog stötta vad som helst? (ÖsttĂ€nk).

Ryssarna förutsÀtter vÀl att ledarna ljuger men Àr ok med det sÄ lÀnge de inte sjÀlva drabbas

Missnöjet bubblar dock under ytan bland de som strider:

SÄ Putin ska nog inte kÀnna sig för sÀker, om offensiven misslyckas.

2022 var tufft men 2023 blir nog Àn vÀrre. Obehagligt:

Man kan verkligen fundera pÄ Putins strategi. Och hur korrekt Àr underlaget han fattar beslut pÄ? Manskap har de, men hur Àr det med materiel och förmÄga/kompetens?

Vad gÀller materiel sÄ sÀger seriösa forskare typ Oscar Jonsson pÄ FHS att Ryssland Àr ny omstÀllt till en krigsekonomi och förmÄgan att fÄ fram materiel dÀrmed Àr bÀttre. Men frÄgan Àr bÀttre utifrÄn vilken nivÄ? Flera underrÀttelsetjÀnster fortÀtter att lyfta fram ammunitionsbristen som stor hos ryssarna, i veckan var det UK igÄr Kanada.

TÀnk om Putin sitter pÄ information som inte alls stÀmmer? Att hans information Àr tvÀttad i flera led och och ger en totalt felaktig bild? Putin tror att det gÄr att rycka framÄt men i praktiken har de inte materiel för det?

1 gillning

Har lÀrt kÀnna en kvinna som kom till Sverige -95 frÄn Moskva. Hon identifierar sig fortfarande som fd sovjetmedborgare och anser att avskaffandet av Sovjet var ett stort misstag. Det Àr smÄtt surrealistiskt att höra hennes resonemang. HÀromdagen var hon upprörd över att Sverige tar emot Ukrainska flyktingar. Hon hade minsann i sitt arbete som sjuksköterska trÀffat pÄ dessa "lyxflyktingar" med fixade naglar och ögonbryn.

Jag tror det Àr svÄrt för oss att förstÄ hur mÄnga av dessa mÀnniskor resonerar beroende pÄ deras uppvÀxt/bakgrund. De Àr ungefÀr lika rÀdda för att bli invaderade av USA som vi Àr att bli det av Ryssland :man_shrugging:

6 gillningar

Vi skall ju komma ihÄg att Putins bygge av ett nytt Ryssland började för över 20 Är sedan. Började med andra Tjetjenien kriget 1999, sedan Georgien, 2014 Ukraina nÀr de gav sig pÄ östra Ukraina och Krim. Och nu Àr vi dÀr vi Àr. Jag tror att Putin fick höra det han ville höra och trodde att en invasion av Ukraina skulle gÄ pÄ en vecka. Nu Àr han inmÄlad i ett hörn och gör allt för nÄgot att visa upp som seger i hans ögon, oavsett mÀnniskoliv. Det finns ju personeri Rysk statsTV som sÀger att dö ung i detta krig Àr inte sÄ farligt. Kan Ukraina stÄ emot denna nya offensiv sÄ Àr det nog helt kört militÀrt för Ryssland. Om nÄgra mÄnader ser vi nog Àven stridsflyg frÄn vÀst i Ukraina. Dock blir jag bestört att nÄgra fÄ personer i ett land kan skapa sÄ mycket fullstÀndigt onödigt lidande i modern tid

5 gillningar

SÄ sant sÄ. För mig, och en del med mig, mÄste ju hela vÀrldsordningen ritas om. Jag har trott att bÄde handel och sociala medier skulle leda till demokratisering. Och om det inte skulle nÄ till demokrati sÄ skulle det i alla fall leda till en forn av totalitÀr fred. Diktatorer och folk gör en tyst överenskommelse om att sÄ lÀnge vÀlstÄndet ökar sÄ krÀvs inte demokrati.

Allt detta Àr ju fel. Vi ser snarare en utveckling Ät motsatt hÄll. Dagens diktaturer, Ryssland, Kina och Iran för att ta tre exempel Àr ju brutalare Àn nÄgonsin. Sociala medier har inte blivit folkets verktyg utan makthavarnas. Handeln har gjort ledarskapet rikare Àn nÄgonsin samtidigt som vÀlfÀrden har ökat vilket gjort att den stora massan ÀndÄ har kunnat hÄllas pÄ mattan. Men nÀr systemet utmanas Àr greppet via medier sÄ stort att man i god tid innan hjÀrntvÀttat befolkningen samt kan styra folket i realtid genom gammal hederlig psykologisk pÄvekan.

Jag vet helt Ă€rligt inte hur vĂ€gen framĂ„t ser ut. Kanske Ă€r en förlust för Ryssland och en stĂ€dning i toppen dĂ€r Ă€r det enda kortsiktiga vi har att hoppas pĂ„? Även om det inte kommer nĂ„got progressivt efter Putin har de lĂ€rt sig en lĂ€xa och den lĂ€xan strĂ€cker sig Ă€nda bort till Peking? DĂ„ kommer nĂ€sta steg, hur förvaltar man "freden"? Ska man svĂ€lta ut Ryssland likt Tyskland pĂ„ 20-talet eller ska man bygga upp Ryssland som man gjorde med Europa efter andra vĂ€rldskriget med risken att de anfaller igen om 6-10 Ă„r?

Jag tycker mig kunna en del om Tysk mellankrigshistoria, men inser att jag vet ganska lite om Tysk historia frÄn -45 och framÄt. Hur sjÀlvklar var demokratin i Tyskland dÄ? Hur var konfliktlinjerna mellan det auktoritÀra och det demokratiska? Vad var framgÄngsfaktorerna utöver stigande levnadsstandard och minnet frÄn kriget? eller rÀckte det.

Sorry, nu blev det en lÄng text som kanske inte mynnar ut i nÄgot.

6 gillningar

SVT-korren Bert Sundström lÀmnar Moskva. "Det ser becksvart ut och det kan ta generationer innan ryssar fÄr det vÀlmÄende de förtjÀnar" sÀger Sundström i SVT.

3 gillningar

Bra skrivet i debatten. Efter 45 fick ju Tyskland vÀldigt hÄrda krav med militÀr nÀrvaro av bÄde vÀst och öst efter delning. Var vÀl en lÀxa efter apeasement tiden under mellankrigstiden dÀr Tyskland inte direkt höll sig till kraven och England sÄg mellan fingrarna

1 gillning

Ryssland brukar kÀmpa sÄ hÄrt de kan enligt Peter Zeihan.
Historiskt har det varit tvÄ scenarion dÄ de har gett upp.
1: Förluster pÄ runt 500.000 dÄ de har insett att det gÄr inte lÀngre, dÄ har de gjort ett fredsavtal.
2: Uppror bland militÀren och regimskifte.

AngÄende informationen Putin kanske lever i sin bubbla och ingen vÄgar leverera dÄliga nyheter till honom.
Ofta sÄ med diktatorer.

Var strömavbrott i Kina för en tid sedan som var rÀtt allvarliga och pÄverkade deras industri etc..
Xi Jinping visste tydligen ingenting i början, först fler veckor senare dÄ han fick veta det pÄ nÄgot sÀtt bakvÀgen. Alla var sÄ rÀdda för honom sÄ ingen vÄgade ge honom rÀtt information.

Kan sÀkert vara sÄ i Ukraina kriget ocksÄ. Putin kanske tror allt gÄr enligt plan, Àven om det gÄr dÄligt.

CNN har intervjuat tvÄ Wagner soldater som rekryterades i höstas frÄn fÀngelse. De överlevde tills de blev tillfÄngatagen av Ukrainska militÀren

Wagnergruppen verkar inte optimistiska om snabba framgÄngar:

Först trodde jag att han blivit utslÀngd. Det verkar dock som att han gÄr i pension. Kan tycka att rubriken andas lite clickbait.

Höga förluster för Ryssland. Bara hoppas Ukraina kan stÄ emot:
Trenden: Ryska offren pÄ högsta nivÄn sen början | Nyheter | Expressen

Egentligen inget nytt som har hÀnt. Men Putins strategi kan vara att bara dra ut pÄ tiden till olika lÀnder tröttnar:
Oscar Jonsson om invasionen: ”Just nu ser jag inget slut” (expressen.se)

Om det hÀr stÀmmer förklarar det en del. Det sÀgs i inslaget att 90 % av de döda pÄ ryska sidan sedan december varit dömda fÄngar som rekryterats(Wagner).
För en diktatur utan nÄgra som helst moraliska betÀnkligheter Àr det kanske till och med en vinst att lÄta dömda fÄngar dödas i massor. Man nöter ut Ukraina samtidigt som man blir av med problematiska individer som kostar pengar.

Dessutom har man kunnat bygga upp mer reguljÀra styrkor som snart kan sÀttas in. Det senare kan man iofs ifrÄgasÀtta kapaciteten och kompetensen för men det Àr en annan frÄga.

2 gillningar

Ryssland kunde ju inte göra detta sjÀlva utan anvÀnder sig av Wagner att rekrytera fÄngar. Dock har Wagner slutat med detta och Àr dessutom ute i kylan verkar det som dÄ de inte fÄr mer vapen.

ISW skriver att Ukraina tror att Ryssland har mobiliserat vad de har just nu

Member of the Verkhovna Rada of Ukraine's Committee on National Security, Defense, and Intelligence Fedir Venislavskyi stated that Russian forces have already deployed all their combat-ready units to the frontlines in Luhansk and Donetsk oblasts as well as parts of Zaporizhia Oblast.[23]

Kan Ukraina hÄlla emot sÄ kan det ordentligt vÀnda i vÄr

1 gillning

Man fÄr verkligen hoppss av de kan stÄ emot. Det ryktas om ammunitionsbrist, iofs pÄ bÄda sidorna.
Knepigt Àr det nog med logistiken dÄ Ukraina har en blandning av öst och vÀstvapen. Troligen Àr den största delen de anvÀnder fd sovjetiska vapen och det skrevs att den inhemska produktionen inte Àr i nÀrheten av konsumtionen samt det produceras inte mycket ammunitionen till dessa system i vÀst. Till övriga system frÄn vÀst Àr de helt beroende av fÄ ammunition frÄn vÀst.

2 gillningar

Biden besöker Kiev idag samtidigt som flyglarmet gÄr.

Hyffsat statement

2 gillningar