Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩

Som att slÄss mot en zombiearmé enligt artikeln.

1 gillning

Ja de kommer om 200 Ryssar mot kanske 20 Ukrainska soldater och Ukraina mejar ner dem tills de omgrupperar
Otroligt

FrÄgan Àr om det blir en rysk storoffensiv eller de inte har kapacitet

Ryssland tar extremt stora förluster nu. Kommer det gÄ att hÄlla ett land, Àven en diktatur, i schack med dessa förluster. Anhöriga, slÀktingar och vÀnner rÀknas ju redan nu tilll miljoner som förlorat en nÀrstÄende. NÀr mobiliseringen dessutom sker framförallt i fattiga delar lÄngt bort frÄn Moskva och S:t Petersburg blir koncentrationen extremt stor i vissa delrepubliker. Samt en tydlighet i att det Àr de fattiga och avlÀgsna som utkÀmpar elitens krig.

TyvÀrr tror jag att ryssarna har manskap för en storoffensiv och mer dÀrtill. Konsekvenserna kommer pÄ sikt enligt ovan. Lika viktigt som manskap Àr material. DÀr verkar de ju gÄ pÄ fÀlgarna. Men om ryssarna Àr beredda pÄ att mala ned nÄgra hundra tusen till behöver de inte lika mycket material.

5 gillningar

Det Àr lite svÄrt att hitta siffror pÄ hur mÄnga som dött frÄn bÄda sidor?. Senast jag lÀste som var "bekrÀftad" var 60k frÄn ryska sidan med ca 3ggr den siffran skadade.

Enligt Ukraina Àr förlusterna lÄngt över 100.000 pÄ ryska sidan nu. LÀste nÄgonstans att det dör 5 ryssar pÄ varje ukrainsk soldat.

3 gillningar

Ukrainska militÀren, som bedöms mycket trovÀrdiga, sÀger ca 130000 döda ryssar. Det understöds av andra serösa bedömare. Kolla tabellen dÀr DGEMUS(Director General of the European Union Military Staff - Wikipedia) sÀger 60000 till 15/11. Det borde innebÀra att deras siffror ska justeras upp med ca 40-50000 till dags dato och blir dÄ ca. 110000. SÄ 110-130000 avlidna ryska soldater.

Men sjÀlvklart Àr det osÀkra siffror. Jag lÀste tex en artikel som hÀvdade betydligt fler skadade Ukrainska soldater kommer tillbaka i strid Àn ryska. Detta ska frÀmst bero pÄ olika nivÄ pÄ sjukvÄrden och motivationen. I viss mÄn att Ukraina har bÀttre kroppsskydd.

Det var en artikel i DN eller SvD som beskrev att de Ukrainska soldater som vÄrdats i Sverige nÀstan enbart har skador pÄ ben och armar dÄ kroppskyddet Àr sÄ bra.

4 gillningar

Att likstÀlla med att Ryssland förlorade ca 20 000 i Afghanistan och typ 15 000 i bÄda Tjetjenien krigen
Ofattbart, och det Àr inte slut Àn.

4 gillningar

En aspekt Àr att det gick ca 90 döda Ryska soldater pÄ varje stupad amerikan i andra vÀrldskriget. De har alltid anvÀnt mÀnniskor som köttkvarn i sina krig

Det jag inte fattar Àr att amerikanerna hade stenkoll pÄ ryssarnas planer inför invasionen men missade i hur bedrövligt skick deras militÀr Àr i.

Det enda jag kan tÀnka mig Àr att US har kÀllor sÄ högt upp i hierarkin att kÀllorna trodde att militÀren var i gott skick.

Det hÀr har lett till att USA och NATO Àr förberedda pÄ fel krig.

4 gillningar

Menar du att de kör en â€Ă„lderdomligare” krigsföring Ă€n man trott de skulle göra?

Det kan finnas anledingar eller intressen som inte vill beskriva den situationen. (Film manus spekulation )

//Daniel

1 gillning

Putin sjÀlv trodde ju att de var bÀttre rustade. Alla trodde ju att Ryssland skulle ockupera hela Ukraina snabbt. Hade NATO och USA gÄtt in med full kraft i Ukraina nu sÄ hade Ryssarna varit borta inom 96 timmar

2 gillningar

De hade inte ens behövt gÄ in. NÄgra dussin vÀl riktade Tomahawks hade gjort jobbet :wink:

2 gillningar

Exakt. Ta bare en liten detalj. VÀst har svÄrt med ammunitionsförsörjning. Det gÀller i princip frÄn finkalibrig till granater. Men viktigt att lÀgga till Àr ju att ryska ledningen trodde pÄ ett snabbt krig, tre dagar för att ta Kiev. Men det hade de inte kapacitet för. Ledningen Kreml kanske hade samma bild av sin kapacitet som US? Men ryssarna har manskap att offra i stora mÀngder. Dock tveksamt om de har material.

Hade inte kÀrnvapen funnits hade vi stÄtt pÄ röda torget innan jul.. Förhoppningsvis för förhandlingar.

Helt sant. Hade kÀrnvapen inte funnits hade Ukraina aldrig invaderats

Verkar som den ryska taktiken Àr att kalla in mer folk och nöta ner Ukraina snarare Àn ett blixtkrig:

Blixtkriget skulle vÀl varit över pÄ 3 dagar. Ryssarna kan fortsÀtta skicka sina medborgare in i döden. Putin bryr sig inte.

Snubben som intervjuas vet jag inte hur mycket man ska lyssna till. Verkar luta ganska mycket mot att hÄlla med ryssarnas version av sanningen sen lÀnge.
Tex. What 'Putin Wing' Ex-Colonel Douglas Macgregor Has Said About Ukraine War

Putin borde gett mannarna pervitin :innocent: