Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩

Dammen som ryssarna sprÀngde Àr vÀl en del av en bevattningsanlÀggning? Inte en kraftdam? Dessutom i Europas "kornbod", dÀr marken Àr bördigare Àn nÀstan nÄgon annan satan i vÄr del av vÀrden.

LÀste en artikel för nÄgra mÄnader sedan om varför jorden Àr sÄ bördig, men hade fÄr lÄg grundkunskap för att riktigt fatta varför. Men hur som helst kan det fÄ vÀldiga konsekvenser för livsmedelsförsörjningen i mÄnga Àr framöver. Sedan vet jag inte hur lÄng tid det tar att bygga upp dammen igen? Följer man nyhetsflödet sÄ verkar det till och med omöjligt, men det har jag svÄrt att tro.

Dammens vatten anvÀndes bl.a. för att kyla kÀrnkraftverket. Ryssarna höjde dammens nivÄ till högsta pÄ 30 Är innan den sprÀngdes.

Bra artikel frÄn Bloomberg, Bloomberg - Are you a robot?

1 gillning

https://twitter.com/CarlOskar/status/1665700384784932867

3 gillningar
1 gillning

Ukrainska motoffensiven fortgĂ„r och de har brutit igenom Ryssland första linje av försvar i södra Ukraina. De har övertaget pĂ„ natten med hjĂ€lp av vĂ€sterlĂ€ndska stridsvagnar. Även avancemang kring Bakhmut. Nu hoppas jag att de sakta men sĂ€kert lyckas

3 gillningar

Ukraina har haft en del framgÄngar, fast ryssarna försvarar sig bÀttre nu ocksÄ. SÄ fortsatt ovisst lÀge om utfallet:

Artur har en bra video om lÀget just nu
Även mer info om den andra mindre dammen som Ryssland sprĂ€ngt

1 gillning

Ukraina tar det lugnt och metodiskt med smÄ grupper av folk, det verkar fungera.
Innan man smÀller pÄ.

1 gillning

Ja binder upp fronten i vÀntan pÄ rÀtt lÀge

1 gillning

Jag lÀser en del om kriget pÄ Flashback. Jag har sÄ svÄrt att förstÄ hur sÄ mÄnga misfits genuint hejar pÄ Ryssland. En del Àr antagligen dÀrifrÄn, och andra Àr bara allmÀnt utanför samhÀllet och dÀrför vill vara tvÀrsöver. Riktigt beklÀmmande att se hur som helst.

Ukraina har haft framgÄngar och tagit tillbaka en del byar. Fast stridsvagnshindren, draktÀnderna, minor och skyttegravarna ligger vÀl rÀtt lÄngt in?
Blir intressant att se strategin nÀr de kommer fram dit.
De fÄr inte samma skydd av luftvÀrnet nÀr de Àr pÄ offensiven riktigt.

54 stridsvagnar pÄ en vecka..

1 gillning

SÀger han det sÄ Àr det sÀkert det fyrdubbla, trist.

The enemy did not succeed in any of the points of the offensive

:rofl:

1 gillning

Ja Ryssland har nog förlorat en hel del fordon, sÀkert mycket mer Àn Putin medger. För Ukrainas del tror jag Lancent drönarna kan bli problematiskt :

Ingen mer oboy till svenska soldater:

1 gillning

Trodde försvaret körde med Ögonblink och den som inte hade nĂ„gon branding alls (silvriga pĂ„sar) som man gjorde pĂ„ min tid, nu blev jag besviken.

1 gillning

NÀr vi var pÄ övning i höstas sÄ fick vi Oboy-pinnar och Nescafé-pinnar.

I 24h pÄsarna finns bara kaffe. Ska kolla vilket mÀrke.

1 gillning

Det var bÀttre förr. :smirk:

4 gillningar

I 24h pÄsen.

2 gillningar

Warmapper har en bra karta som visar Ryssland försvarslinjer. Ukraina binder sÄ mÄnga Ryska trupper som möjligt och trycker pÄ. Om de kommer igenom och fÄr momentum sÄ sÀtter man in den stora reserven som just nu bara vÀntar

2 gillningar