Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩

Det Àr vÀl klart att Ukraina fÄr F-16 nu. Fast det blir utmaningar med det ocksÄ:

Nu hÀnder det en hel del pÄ slagfÀltet. Men svÄrt att veta om det Àr en offensiv eller inte:

Fake news.

Det Àr krigsdimma just nu.

1 gillning

Ja nÀstan omöjligt veta vad som Àr sant:

Inte omöjligt, men svÄrt, man fÄr vara vÀldigt kÀllkritisk.

KÀllan till det DW rapporterar om Àr en tweet direkt frÄn den ryska propagandamaskinen. Otroligt att media i vÀst ens rapporterar om det. Enligt tweeten skulle Gerasimov varit vid frontlinjen, det Àr ju helt löjevÀckande.

1 gillning

Ett intressant poddavsnitt tycker jag.

2 gillningar

En ukrainsk tiger

https://www.facebook.com/watch/?v=1310283196552702

3 gillningar

Putin fÄr en polerad bild om hur kriget gÄr, ingen vÄgar ge dÄliga nyheter:

Det dÀr Àr ju ett tecken pÄ hur illa stÀllt det Àr. Det Àr inte helt ovanligt att dessa diktatorer som kan framstÄ som smarta och kraftfull visar sig vara mycket begrÀnsade nÀr de hamnar under press frÄn nÄgon som inte lyder under dem. En diktator kan leda sitt folk om hen Àr den enda med vapen, men hur fungerar personen utan vapen?

2 gillningar

Nu har ryssen sprÀngt dammen i Dneprfloden som Àr uppströms Cherson. Chersonregionen har börjat evakueras. Det Àr i princip samma effekt som att anvÀnda ett kÀrnvapen, du gör det omöjligt att bo i en stor region men du fÄr inte samma bad rep som du hade anvÀnt ett kÀrnvapen.

Samtidigt sÄ gnÀller Putin om terrorism nÀr drönare lÀtt sotar ner byggnader i Moskva. Det Àr verkligen som att han lever i en helt annan vÀrld.

8 gillningar

Nu kanske detta inlÀgg hör hemma i politiktrÄden men postar hÀr ÀndÄ. Intressant avsnitt av Kinapodden dÀr Kina blir bundis med centralasien utan att Ryssland Àr inbjuden :slightly_smiling_face:
Ser Kina att Ryssland kommer att försvagas Ànnu mer

1 gillning

LÀnge sedan jag lyssnade pÄ den. Intressant avsnitt.

1 gillning

Ja en vecka sedan och jag Àr sen med att publicera :blush:

Sorry. Jag menade Kinapodden. Avsnittet lyssnade jag pÄ nu efter ditt tips..:smiley:

1 gillning

LÀst men inte förstÄtt frÄn min sida. Men oerhört intressant i sammanhanget. Eller vad Àr din tolkning :blush:

1 gillning

Det finns mycket att sÀga, Kinas strategisk och lÄngsiktiga blick, Putin har kanske mer Àn nÄgon ledare i Ryssland försvagat sitt land och sist men inte minst, Kina kunde inte tillverka kulspetspennor före 2017..:flushed:

Vad tÀnkte du?

Det med kulspetspenna var en överaskning. Men att Kina tar sin chans nu nÀr Ryssland uppenbarligen försvagas mer och mer. Kina balanserar ju mellan öst och vÀst, vill inte stöta sig med nÄgon, men ÀndÄ intressant att Ryssland inte var med. Kul med att sÄ diktatoriska ledare pÄtar i jorden och planterar trÀd :slightly_smiling_face:

1 gillning

F16 pÄ vÀg.

2 gillningar