Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩

Jo, men ryssarna Àr ju korkade att de attackerar skenmÄl och dessutom lÀgger upp det pÄ nÀtet..:man_shrugging:

4 gillningar

Flera gÄnger om dessutom. :rofl:

3 gillningar

Striderna hÄrdnar ordentligt. Ukraina börjar komma fram till försvarslinjerna:
Ukraine war: 'Extremely fierce battles' as Kyiv seeks to advance - BBC News

LÀsvÀrt om varför Ukraina har en chans att bryta ryssarnas försvar.

Borde vi inte begÀra terroristen utlÀmnad frÄn farbror Erdogan om gubben Putin kommer pÄ besök ?

För inte kan vÀl ett NATO land vÀlkommna krigsförbrytare som eftersöks av Haag domstolen ?

//Daniel

5 gillningar

Tror inte Putin vÄgar Äka pÄ nÄgon resa. Hur gick det med hans resa till Sydafrika dÀr han skulle gripas av lokala guvernören om han visade sig?

Problemet Àr att Ryssen har fler stridsvagnar och mÀnniskoliv att undvara Àn Ukraina och inte har nÄgra som helst moraliska problem med egna förluster eftersom man inte vÀrderar den individuella soldaterna över huvud taget.

Den Àr vÀl i augusti och Syd Afrika funderar pÄ en utvÀg ur knipan :slightly_smiling_face:

1 gillning

Ukraina trycker just nu pÄ hela fronten med förtrupper, för att kolla var de kan bryta igenom. DÀr de bryter igenom kommer huvudstyrkan att sÀttas in. Ryssland lyckades ju bomba en kolonn Bradleys och nÄgra Leoparder. Leoparderna repareras (vet inte med bÄda) i Polen och Bradleys kan Ukraina sjÀlv reparera. DÄ mÀnnisko liv Àr vÀrdefullt i vÀst sÄ Àr stridsfordon byggda sÄ att sÄ mÄnga soldater som möjligt överlever. Dvs alla in den kolonnen dog inte lÄngt dÀrifrÄn. Dock var det ett stort misstag att de var sÄ nÀra varandra.

2 gillningar

NÀsta stödpaketet till Ukraina frÄn Sverige.
TrÀning med jasplan ingÄr tydligen i det.

4 gillningar

Det lÀr dröja 2, 3 veckor till innan man fÄr se hur offensiven gÄr. Ryssland har satelliter sÄ det gÄr inte smyga sig obemÀrkt fram. Ukraina kan nog bryta sig igenom barriÀrer men det saktar ner förstÄs. En Indisk pensionerad generalmajor gÄr igenom olika alternativ för Ukraina och Ryssland. Men som sagt det finns sÄ mÄnga variabler sÄ ingen kan nog ge en exakt analys:
(32) Final Battle In Russia-Ukraine War? | Maj Gen GD Bakshi's Grand Strategy on Kiev's Counteroffensive - YouTube

Man fÄr avvakta och se.

Ukraina gör smÄ penetreningar bara med litet manskap (men pÄ mÄnga platser) för att se var man kan gÄ pÄ hÄrt sen och sÀtta in riktiga sakerna.

Vi fÄr se.

4 gillningar

VÀst har trÀnat ca 60 000 Ukrainska soldater som med vÀsterlÀndsk utrustning vÀntar i brigader pÄ var man kan bryta sig igenom

3 gillningar

Ryssarna sÀtter in attack helikoptrar nu. Ukraina har skjutit ned mÄnga sÄna dÀr de har luftvÀrn. Men det Àr svÄrare under en offensiv:

Det sköts ned tvÄ sÄdana(Ka-52) inatt. De kan inte ha sÄ mÄnga sÄdana helikoptrar kvar nu. Jag vet inte hur mÄnga de hade, men jag har för mig att i nÄgon seriös artikel jag lÀste sÄ stod de hatt de hade runt 120-130. Och det mÄste ju ha skjutits ned massor plus att materiel inte hÄller hur lÀnge som helst i strid.

Enligt Oryx har de 35 dokumenterade fall av Ka-52 som förstörts (och nÄgot fall som skadar eller övertagen). Sen kan det ju tillkomma fler förstörda som de inte har dokumenterat.

Jag trodde nog att det kanske var 50 + de man inte bekrÀftat.

Ryssland har stora förluster. I normalfallet Àr det den anfallande sidan som tar stora förluster:

SÄ deras strategi Àr mÀrklig. Men samtidigt bra för Ukrainas del.

Som den amatör man Àr sitter jag och funderar pÄ om Ukraina har en annan strategi Àn vad de flesta tÀnker sig. Det rÄdande paradigmet Àr ju att de smÄstater pÄ bred front för att hitta en svett och dÀr sÀtta in stora styrkor.

Min kunskap Àr begrÀnsad för att rita upp ett seriöst alternativ och det enda underlag jag hÀr Àr som i sÄ mÄnga andra omrÄden, försök att skissa pÄ ett alternativ bara för att inte fastna i det alla andra tÀnker. '

Ukraina har bekÀmpat positioner bakom fiendens linjer under lÄng tid, det borde ha gett bra effekt. Det de nu gör Àr mer att anfalla lite försiktigt över bred front för att trött ur ryssarna Àven vid fronten. De söker alltsÄ inte ett genombrott i första hand utan att slita ned den ryska armen sakta men sÀkert. Det skulle dÄ innebÀra att det vi ser nu kommer pÄgÄ ganska lÀnge.

En effekt av det skulle vara att ryssarna nÀst intill imploderar utan att Ukraina gör ett stort anfall. Putin skulle sakta men sÀkert fÄ se sin krigsmakt förintas utan att han kan vrÄla och skrika vid olika större hÀndelser. Mycket svÄrare att hota med Àn det ena Àn det andra nÀr varje stridkontakt Àr pÄ kompanis storlek jÀmfört med om tvÄ eller tre brigader gÄr framÄt. Bara en söndagsfundering sÄdÀr.

3 gillningar

Bra söndagsfundering. DÀr tror jag du har helt rÀtt!

T.o.m. för ryssarna har det ju varit uppenbart hur strategin borde vara som de ska möta. Är rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att ukrainarna tĂ€nker utanför boxen och kommer att hitta pĂ„ nĂ„got som inte Ă€r förvĂ€ntat - de har sĂ€kerligen den bĂ€sta underrĂ€ttelseinformationen och de bĂ€sta experterna frĂ„n NATO i bakgrunden.

3 gillningar