Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩 (2022)

Vi fÄr hoppas pÄ det bÀsta men kunde dom inte hÄlla sig till knallpulver pistoler och husera pÄ High Chaparral. Is i magen och sitt still i bÄten , agera pÄ fakta och lÀmna kÀnslorna.
//Daniel

1 gillning

3 inlÀgg har sammanfogats med ett befintligt Àmne: Politisk debatt

Tror alla redan noterat det, men det ser ut att vara missiler fr Ukraina.

Troligen Àr det sÄ

Japps, och det var vĂ€l nĂ€stan skönt det. Hoppa Ukraina tar pĂ„ sig det (om det Ă€r dom) visa storheten i att man kan ha fel. Att ett modernt ledarskap Ă€r ödmjukt. Men stenhĂ„rt dom som inte Ă€r det. Är vansinnigt trött pĂ„ macho ideal ledare, och andra som aldrig vĂ„gar vara ödmjuk.

//Daniel

2 gillningar

Glöm inte att Àven om det Àr Ukrainas missiler sÄ Àr det Rysslands fel. Hade de inte invaderat sÄ hade det aldrig hÀnt...

2 gillningar

Lite andra synpunkter frÄn Scott Ritter:

Scott Ritter: Ukraine cannot win this war. It's a 'fantasy.' - YouTube

Missilstoryn kunde ha dragit in Nato i kriget. Men som tur blev det inte sÄ:

1 gillning

Radio Free Europe har varit i en by i östra Ryssland och intervjuat hur det ser ut efter mobiliseringen. SkrÀmmande vilken vardag de har, lÄngt ifrÄn livet i Moskva

Edit. Tydligen sÄ har Aftonbladet gjort en översÀttning

Vi gÄr mot vintern nu sÄ det kanske blir lite stiltje i kriget nÄgra mÄnader:

1 gillning

Knepigt med all ammunition nÀr kriget drar ut pÄ tiden:
VÀst planerade inte för ett krig som detta (expressen.se)

1 gillning

En debatt med bl.a. Carl Bildt om Ukraina kriget:

Enligt olika militÀra nyheter anvÀnds nu missiler frÄn Ryssland som Àr tillverkade under hösten. Det tyder ju pÄ att man Àr nere och bombar "just-in-time". De tillverkas, transporteras och anvÀnds.

FrÄgan Àr hur mycket de har kvar? Enligt de dagliga uppdateringarna om antalet döda ryssar och bortskjuten materiel sÄ har det under en period varit otroligt lite materiel, tanks, pansarskyttefordon etc. Den rÄdande tolkningen bland möp:ar verkar vara att Ryssland skickar fram nymobiliserade som kanonmat och sparar pÄ materielen. Och sÄ kanske det Àr. Men tÀnk om det inte Àr ett aktivt val, tÀnk om materielen i princip Àr slut?

4 gillningar

Jag tror att Ryssland har problem med material. Det finns ju uppgifter pÄ att Ryssland plockar delar frÄn ÄterbÀrgade vrak och diskmaskiner.

Nu stormas Bakhmut med infanteri som tydligen mejas ned vÄg efter vÄg (Àn sÄ lÀnge inte betalvÀgg)

Vanlig Rysk (eller Sovjetisk) taktik att skicka in trupper i stora antal och offra mÄnga. Men samtidigt vet man inte hur tillförlitliga uppgifterna Àr.
De drog ju sig tillbaka frÄn Kherson och försvarade inte staden till sista man. SÄ Surovikin som Àr befÀlhavare pÄ den ryska sidan Àr nog rÀtt kompetent i alla fall.

Men kriget lÀr fortsÀtta lÀnge Ànnu.

Uppmuntrande

Var femte tysk tror pÄ den ryska propagandan
Rysslands krig har skördat tusentals civila dödsoffer och drivit miljontals ukrainare pÄ flykt. Det har fördömts av de flesta av FN:s medlemslÀnder, dÀribland Tyskland.

Trots det visar mĂ€tningar att andelen tyskar som tror pĂ„ den ryska propagandan har ökat sedan i vĂ„ras. Faktum Ă€r att var femte tysk precis som Lutz Köhler tror pĂ„ Rysslands förklaring till kriget – och i östra Tyskland till och med var tredje, enligt mĂ€tningarna.

Legendarisk intervju med en rysk frivillig soldat som strider pÄ Ukrainas sida. Han har dödat 18 av Putins trupper och har det hÀr att sÀga.

”Jag gör min plikt som kristen. Jag försvarar Ukraina och det ukrainska folket. NĂ€r Ukraina Ă€r befriat sĂ„ kommer jag bĂ€ra mitt svĂ€rd till till Ryssland och befria landet frĂ„n tyranni”.

2 gillningar

Iran Àr en stor leverantör av vapen till Ryssland nu:

Iranierna börjar fÄ fram mer avancerade drönare ocksÄ som den nya Gaza modellen:

Är inte orimligt att material, ammunition börjar sina för Ryssland. Fast detsamma gĂ€ller Ukraina. Ammunition till artilleri som ska rĂ€cka flera mĂ„nader tar slut pĂ„ nĂ„gra dagar.
Man mÄste inte hÄlla med exempelvis Scott Ritter i hans slutsatser att Ryssland vinner. Men han har nog rÀtt i att Natos lager börjar ta slut:

Jag hade förmÄnen att fÄ en ganska rejÀl genomgÄng av utvÀrderingen av kriget i Libyen 2011. Jag vet inte vad som Àr sÀkerhetsklassat eller ej just nu, men en sak som var vÀldigt intressant var att de som var ivrigast pÄ att sÀtta igÄng en militÀr intervention var England och Frankrike. NÀr allt vÀl brakade igÄng visade det sig att de hade ammunition(allt frÄn kulor och krut till missiler) för 3-4 dagars strid. Man var i praktiken helt beroende av USA. Tydligen var USA mÀkta irriterad över att UK och Fra drev pÄ detta utan att helt samordna sig med US dÄ man visste att det var US som var tvungen att gÄ in för att UK och Fra inte hade resurserna, och inget annat NATO-land heller.

Det hÀr har ju blivit tydligt i det nu aktuella kriget. VÀstlÀnderna har ju inte alls planerat för ett lÄngt traditionellt skyttegravskrig.

3 gillningar