Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩 (2022)

Tror att mÄnga har tankar och funderingar om invasionen som nu inletts av Putin och Ryssland.
SjÀlv gÄr jag helt upp i det och tankarna snurrar.
SÄ tÀnkte att vi kan hÄlla oss i denna trÄd om den sorgliga utveckling i Ukraina.

4 gillningar

SvÄrt att finna ord om situationen just nu.

4 gillningar

Skall bli intressant att se vilka sanktioner EU och USA presenterar ikvÀll. Joe Bidens presskonferens har nu skjutits fram tvÄ gÄnger.

3 gillningar

Ja, har varit en jobbig dag. SvÄrt att koncentrera sig pÄ jobbet.

3 gillningar

VÀrt att tÀnka pÄ att det finns mÄnga ryssar som verkligen inte stöttar Putin i denna galenskap. MÄnga ryssar har idag protesterat.

https://twitter.com/ASLuhn/status/1496910780046151682

Det har varit flera demonstrationer i Ryssland Àven om det Àr farligt.
Det Àr Àven mÄnga ryssar som har slÀkt och vÀnner frÄn och i Ukraina.

3 gillningar

Även ryska idrottsstjĂ€rnor protesterar:

1 gillning

Det Àr sÄ fruktansvÀrt. MÀn, kvinnor och barn dödas och skadas.Ukraina hotas till grunden och hela Europa utmanas. Det Àr ofta alldeles för enkelt att utmÄla de man inte gillar som galna. Men frÄgan Àr om inte Putin har drabbats av nÄgot funktionsnedsÀttning?

Den stora frÄgan Àr ju hur man stoppar en galen envÄldshÀrskare med, i princip, egen tillgÄng till kÀrnvapen?

5 gillningar

Rent krasst kÀnns det som enda lösningen att fÄ stopp pÄ karln Àr att nÄgon lyckas döda honom. HÄller med dig i din analys om honom.

3 gillningar

Putin kĂ€nns ju som han pĂ„ senare tid isolerat sig mer och mer. Även mot folk inom sin egen administration.
KĂ€nns som han helt slutat ta intryck av sina egna omkring sig.

5 gillningar

Ryssarna kanske gör en Kadaffi?

1 gillning

Stora sanktioner.
Vi stÀngde av möjligheten för alla ryska kunder att köpa vÄra produkter redan i morse.

5 gillningar

SĂ„g denna idag och hjĂ€rtat gick nĂ€stan sönder. Är en pappa frĂ„n Ukraina som vinkar adjö till familj för att kriga mot ryssarna. Otroligt gripande och att bara tĂ€nka pĂ„ att behöva göra samma sak sjĂ€lv Ă€r hemskt.

6 gillningar

Det skulle ju kunna bli sÄ att folket störtar honom. Men det tror jag inte, tyvÀrr. Om han störstas kommer det vara av en lite grupp ur eliten. FrÄgan Àr bara om de Àr Ànnu vÀrre, eller har ett uns av vett?

1 gillning

Jag kan spara experternas tid och institutionernas pengar och i stora drag förklara hur lÄngt Putin kan gÄ. Han kommer att gÄ sÄ lÄngt som man tillÄter honom att gÄ. Det Àr allt. Hela hans strategi, hela hans plan.

[
]

Putin talar samma sprÄk som ryska gatukriminella. AlltsÄ de som i en mörk ÄtervÀndsgrÀnd hotar dig med kniv och rÄnar dig pÄ alla dina pengar eller drar av örhÀngena frÄn dina örsnibbar. Hans tal Àr en blandning av fÀngelseslang, obscena ord, vulgÀra jÀmförelser och slippriga skÀmt.

1 gillning

Sonen har igÄr och idag jobbat pÄ SO-lektionerna med att skriva ett eget partiprogram för ett pÄhittat parti. SÄ hÀr formulerade han och tvÄ klasskompisar de tvÄ första frÄgorna:

  1. 3% mer pengar till försvaret
  2. Höja Äldern för att delta i det vÀpnade försvaret frÄn 36 till 38(bygger nog pÄ att jag berÀttade att förr var man krigsplacerad i det militÀra upp till 36 Är)

Punkt 3 kĂ€nner vi nog igen, bĂ€ttre skolmat och punkt 4 var stoppa klimatförĂ€ndringar. Vissa saker bestĂ„r, andra Ă€r nya


2 gillningar

FrÄgan Àr hur lÀnge folket kommer stÄ ut med alla hÄrda sanktioner som kommer slÄ hÄrt ekonomiskt pÄ Ryssland.

Om ni inte har sett Ukrainas presidents tal sÄ kan jag verkligen rekommendera att se det, gripande.

5 gillningar
2 gillningar
2 gillningar