Internet la av - hjälp

Strömadaptrar kan vara känsliga. Drev en isp för länge sedan och det var en sommar med mycket åska där vi fick skicka ut många nya strömadaptrar till kunder. Cpe:erna klarade sig i de alla flesta fall men adaptrarna var känsliga för strömspikar så de dog.

1 gillning

OCH du har redundant LTE ifall det går ner igen! :partying_face:

1 gillning

På den tiden det var ADSL som gällde så fick jag ett nytt ADSL-modem minst en gång om året. När jag till slut flyttade ringde jag Bredbandsbolaget och frågade om de ville ha tillbaka alla trasiga modem (det ville de inte).

Grejen var att de fungerade dygnet runt så länge de hade ström. Så fort det blev strömavbrott eller om jag stängde av dem för att jag skulle åka på semester så var de tvärdöda när de fick ström igen.

Många adsl-modem som höll dålig kvalitet. Fått hjälpa flera kompisar som har haft problem.
Själv så har jag aldrig haft adsl.

1 gillning

Nu skulle jag behöva lite hjälp från expertisen.
Hade några korta strömavbrott igår kväll. Efter det så får jag inte igång internet igen. Startat om allt ett tiotal gånger, alla statuslampor tycker jag ser ok ut, jag kan pinga OK (tycker jag iaf, se nedan) på WAN från router och från pc och även internt, routern indikerar att den är ansluten till internet. Men, jag har ändå ingen internetåtkomst. Någon som har bra förslag. Känner en viss förtvivlan nu när jag strax ska gå till jobbet och sambo och barn är hemma sjuka utan internet....






1 gillning

Jag hejar på dig här ifrån. Kan tyvärr inte hjälpa till mer än så!

Hoppas det löser snabbt i alla fall, har du testat att starta om allt nu när strömmen är tillbaka ? Vi senaste avbrottet för mig var jag tvungen att starta om fiberboxen. Även om de lyste som den skulle :flushed:

Är det samma problem på alla enheter eller bara på Windows-datorn?

Tack :heart:
Yes, startat om mediaomvandlare och router ett tiotal gånger.

1 gillning

Har du kollat så att det inte är något strömavbrott i närheten som påverkar din fiber?

Alla, som jag haft möjlighet att kolla. Windows-datorn, RPi med HA, två Unifi AP, Hue-brygga och en Reolink-kamera är de som är anslutna trådat. Kan ansluta till det trådlösa och komma åt enheter lokalt.

Jäpp, inga strömavbrott just nu. Avbrotten här hemma igår berodde på att jordfelsbrytaren löste ut, troligtvis pga dockan till robotdammsugaren.

Ah, du har internetaccess när du pingar?

Som jag tolkar det, 0 lost. Kika på bilderna ovan får du se.

Jag tolkade det så också men tänkte det var bäst att dubbelkolla.
På datorn där du kör ping mot Googles sms. Kan du pinga Google.se där? Om inte har du testat att byta DNA på datorn? T.ex till 1.1.1.1.

1 gillning

Starta om utrustningen hemma, koppla in en bärbar dator i första uttaget där internet kommer in och prova surfa någon stans. Fungerar inte det ligger felet utanför huset.

Bor ni i en Brf eller liknande med delat internet så kolla med en granne om deras nät fungerar. Finns det ett gemensamt teknikhus, där kan switchen som omvandlar fibern från gatan hängt sig, starta om isåfall om alla andras nät oxå är nere. Mer än så är svårt att göra... felanmäl.

Har du kollat med grannar om de har problem?

:joy:

Det där var ju faktiskt lite roligt. Tänkte just samma sak. Prova att sätta DNS-addressen till en publik (Google eller Cloudflare). Det kan ju hända att ISP:ns inte fungerar som den ska.

Nja, inte så troligt. Om han inte har en väldigt liten lokal ISP så borde det bli ett himla liv om deras DNS går ner.

Skulle säga att funkar inte det, så är det inget man kan lösa själv. Då är det bäst att ringa ISPn. Hjälpte en bekant häromveckan att få igång internet, visade sig att han testat koppla i och ur routern så många ggr i olika portar i converten så hela poolen av IP adresser nätet som ISPn tillhandahöll hade fått slut på lediga IP så ISPn behövde in från sitt håll och flusha huvudswitchen till fastigheten. Tog ganska lång tid innan vi kom fram till det.