Internet la av - hjälp

Inga problem där.

Kopplade in direkt i mediaomvandlaren, men ingen lycka tyvärr.

Får bli en felanmälan till Bahnhof, så får vi se om de kan hitta nåt.

Ja det kunde jag.
Har satt 8.8.8.8 och 1.1.1.1 som DNS i routern. Testade att lämna fälten tomma, men ingen lycka då heller.

Inte så troligt men kan vara ett försök om nåt med dns-relay i routern har hakat upp sig.

1 gillning

Märkligt, så ping funkar mot google.se men inte att surfa till google.se?
Låter som det är något problem hos isp så bra att du har felanmält.

1 gillning

Det sämsta man kan göra är att börja ändra massa inställningar i routern och datorn. Inställningar ändrar ju inte sig själv bara sådär. :slight_smile:

Lägger nätet bara av är det troligen nått externt fel eller hårdvara som lagt av.

1 gillning

Har du Adguard eller PiHole? Någonting där som hänt möjligtvis?

1 gillning

intressant tråd (jag vill skriva rolig men det är inte roligt för er som är drabbade) där det går att lära sig lite småsaker!

Härligt med stöd och engagemang från gänget!

3 gillningar

Som när min Pihole inte startade efter strömmen gått :joy:

1 gillning

Lite så. Tänker att nåt har gett upp nånstans.

Adguard, disabled för tillfället.

Annan klassiker är /etc/resolv.conf

Var ett långskott men värt ett försök iaf. Hoppas det löser sig!

1 gillning

Så, nu ska vi se. Felsökte lite mer när jag kom hem och det betedde sig väldigt märkligt. Gick att komma åt Home Assistant och robotdammsugaren utifrån. Med datorn kopplad till mediaomvandlaren (igen), så kunde jag nå vissa webbplatser andra inte.
Körde Bahnhofs felsökningsguide till jag kom till steget att fylla i IP och Mac. IP började på 10, vilket gjorde attt jag inte kunde fortsätta då det inte var en giltig adress. Så fick bli ett samtal till supporten, med en minut tillgodo innan de stängde ... Väl där så kom de fram till att jag fått nåt som kallades registreringsIP. Jag fick en annan jag kunde ange i felsökningsguiden och fullfölja den. Tyvärr inget jag kunde få hjälp med ikväll, det blir tidigast imorgon.

Synd att jag inte såg den här tråden förrän nu. Har råkat ut för samma sak en gång – också med Bahnhof. Någon på deras tekniska support löste det samtidigt som hen tänkte högt.

Kanske tack vare dig som de har det med i sin felsökning nu då :heart:

Blev väldigt sugen på att komplettera med 4G-uppkoppling nu...

Efter mitt stora avbrott köpte jag en 4G router. Självklart har jag inte fått något stort avbrott sedan dess. Men några små och flera pyttesmå. Så jag kan verkligen rekommendera en router.

Så sent som igår kväll fick vi ett, som jag kallar litet avbrott. Det dök direkt upp en fråga i den lokala FB-gruppen om fler hade problem. Jag kollade och hos mig funkade det, vilket jag skrev. Sedan kom jag på att jag måste ju in i systemet för att se vad som matar mina AP. Och då visade det sig att vi hade ett avbrott på några minuter men att min 4G.router hade går in istället.

5 gillningar

Smart.

Hur har du gjort med abonnemang?

Tänker att det sitter ett extra simkort i 4g enheten. Är det addon till ditt mobilabonnemang eller ett separat? (Vad har du valt för data mängd i så fall?)

Hos mig skulle det kosta 89kr/mån för fri surf, läggs som en extra ”familjemedlem” på mitt Telenor abonnemang.

Fast jag är lite kluven, har hittills stabilt fiber via Telia/Bahnhof så känns det som en lite onödig kostnad.
Fast antar att det ser väldigt olika ut, jobbar man hemifrån eller har ett svajigt nät är det en annan sak. Hos mig skulle det bara ge sura barn som inte kan gamea. :sweat_smile:

2 gillningar

Jag har ett extra sim/abonnemang från Telia med obegränsad surf(jag skaffade det när nätet låg helt nere och spelande och streaming skulle ske med hel familj). Tror jag betalar 119 kr/månad. Det ser jag som en försäkring mot totalt kaos i familjen..:sunglasses:

4 gillningar

Väldigt smart! Tack för info och trevligt helg :beer::beers: