Ingen laddare i lådan! Miljötänk?

Trenden går absolut åt det hållet.

En liten tidslinje i sammanhanget, dock utan år för det har jag lite dålig koll på.

Mobiler
I tidernas begynnelse hade alla mobiltillverkare sina egna laddare där kabeln satt fast på laddaren.

Sedan började allt fler byta till Micro-USB i telefonänden och USB-A i den andra änden och så var det i många år.

Därefter kom USB-C runt 2018 och då började man skicka med USB-C i telefonänden och USB-A i laddkontaktänden ihop med en USB-A-laddare.

Sent 2019 / början av 2020 började bland annat Sony att skicka med USB-C till USB-C-sladdar med USB-C-laddare och sedan har andra följt efter men inte alla.

Så här sent 2020 har vi två lägen. Huawei och Xiaomi lanserar fortfarande med USB-C till USB-A då man investerat tungt i snabbladdning (45-65W) på denna teknik och hävdar att det finns ingen motsvarighet för mobiler med USB-C.

MEN i och med OnePlus 8T så släppte OnePlus en 65W-laddare som kör via USB-C till USB-C. Roliga är att den kan ladda våra Macar eller vilka datorer som helst i upp till 45 watt. Sony och Samsung kör sedan tidigare USB-C till USB-C.

Så när det kommer till mobiler så lär det inte finnas några USB-A-laddare kvar inom Android-världen nästa år.

Övriga tillbehör
Övriga tillbehör har länge skippat laddaren helt utan skickade tidigare med en Micro-USB till USB-A-sladd. När tillbehören sakta men säkert gick över till USB-C så blev det USB-C till USB-A-kabel som följde med.

Men nu har jag sett tendenser att det är USB-C till USB-C-kabel som gäller även här. Tex Logitech kör USB-C till USB-A-kabel för PC-brandade produkter och USB-C till USB-C till Mac-brandade produkter.

Inom kort kommer det alltså vara USB-C i alla ändar och endast USB-C-laddare.

Datorer
Här är det USB-C till USB-C för hela slanten

Apple
Så på det viset hade det varit lite bakåtsträvande för Apple att skicka med en USB-A-kontakt i ena änden. Men hade man velat slippa kritik hade man ju kunnat skicka med båda sladdarna under en övergångsperiod.

1 gillning

Japp. Standard, mini och mikro i olika produkter som alltid mynnade ut i en USB-A i andra änden.

Precis, med betoning på "ihop med en USB-A-laddare". Under alla år tills nu har mängden USB-A-adaptrar för laddning byggts upp i människors hem. Det som många gånger för massor av olika produkter kallas att "du kan använda en vanlig iPhone-laddare", med hänvisning till dess laddningsadapter med USB-A-ingång.

Säkerligen, även här med betoning på "USB-C-laddare". Än idag så är det ännu inte utbrett med just USB-C-adaptrar i gemene mans hem utan det som det finns gott om, om något, är USB-A-adaptrar.

Allt detta har du rätt i och det är en del av min poäng. Man kan inte rättvist skippa att skicka med en USB-C-adapter när man köper en ny, dyr mobiltelefon och sedan spela miljökortet, det håller inte enligt mig om man inte väger upp detta för kunden. Det skulle då t ex kunna ha gjorts med en voucher.
Vi har inte en lång historia av att använda oss av USB-C-adaptrar än, det finns ingen sådan som Apple kan luta sig emot.

Det är korrekt, tesen som @Thor lyfte fram i podden, att folk inte bara har USB-A-laddare hemma utan även USB-A till Lightning-kontakten debunkade ju Joel direkt genom att konstatera att de där kablarna inte håller så länge :slight_smile:

Rätt tidsmarkör nedan.

Kabelmässigt så finns det ju många olika i folks hem men de gör ju ingen nytta om man inte har en adapter att ansluta dem till :slight_smile:

Vad det gäller nuvarande telefon så tycker då Apple att man ska betala för en sådan själv och Apple har ser tydligen inga miljöaspekter i att frakta sådana till kreti och pleti på beställning.

@xms67 Förresten, tycker du inte att det är lite hyckleri av Apple att skippa laddningsadaptern till telefonerna genom att hävda miljöaspekten när de sedan inte har några som helst problem att skeppa HomePod med samma tillhörande laddningsadapter?

Lyssnade lite grann från markören du satte nu och jag håller helt med @Marcus_Attefors när det gäller varför de gör det. Det är så klart ren BS att detta är för miljö utan det handlar om pengar. Inga konstigheter. Att de sedan saluför det med att klistra miljöepitet över allt gör bara nivån så låg och tramsig, det tycker jag Apple kunde gjort MYCKET bättre och framför allt ärligare.

Dock håller jag inte med @Marcus_Attefors i det han säger om att man bara tar sin gamla laddare och använder den. Jag förstår inte var det kommer ifrån att man plötsligt skulle ha kvar en massa kablar och laddningsadaptrar från sin numera gamla telefon när man skaffar en ny? Oftast går ju gamla telefonen över i någon annans ägo (t ex att man säljer den) och då får ju denne någon givetvis också det som följde med, som kabel och adapter. Ergo, då sitter man med NOLL sådan utrustning igen och behöver få denna med sin nya telefon som man då blir bestulen på.

1 gillning

Då jag tillhör de som inte ser allt i svart och vitt och inte tror att utveckling följer spikraka linjer så tycker jag inte det är hyckleri. Sökandet efter glasklara logiker, beslut utan tveksamheter och förklaringar utan minsta tvetydighet leder till religös fanatism. (Sådant vi blir så arga på när vissa religösa agerar utifrån.)

All utveckling böljar fram och tillbaka och är full av imperfektion. Men sakta men säkert tar vi(eller framgångsrika företag) sig framåt. Jag vill påstå att ett stort bolag som Apple omöjligt kan ställa om alla produktlinjer på samma gång. Det är inte ens nödvändigt att alla produktlinjer följer varandra till 100 %. Det bästa behöver inte bli det godas fiende.

4 gillningar

Hade det varit så att man hade jämfört produkter från olika tillverkade eller på andra sätt olika sammanhang, eller om vi hade diskuterat "the big picture", hade jag kunnat hålla med dig men här har vi ett och samma bolag, Apple, som tagit detta beslutet inför lansering av en helt ny produkt men samtidigt inte gjort det med en annan helt ny produkt som lanseras exakt samtidigt. Om de hade varit ärliga i sitt resonemang kring miljötänket så hade de ju givetvis också skippat adaptern där också, för "vi har ju alla massor av sådana hemma redan" :slight_smile:

Jag delar helt klart @xms67 analys, vetande hur det aldrig blir riktigt som man tänkt sig med alla olika processer som skall mötas.

Oavsett hur Apple skulle gjort eller gör i framtiden så tycker jag det bästa för alla parter är att det varken följer med sladd eller laddare i några enheter.

Då kan vi själva välja vilka laddare vi vill använda, Apple Original eller Kjell & Company. Eller varför inte en laddare till alla enheterna: https://teknikveckan.se/kraftfull-satechi-reseladdare-for-alla-dina-enheter

Eller gå direkt på enbart trådlöst.

1 gillning

Jag tycker personligen ni ger Apple för mycket "slack" här, jag kräver mer från Apple en annan generell tillverkare. Dessutom med en premium-produkt om kostar så pass mycket.

Rent konceptuellt håller jag med er båda men då ska det vila på en historik där vi användare är vana vid att använda USB-C-adaptrar för alla möjliga produkter, precis som vi har hittills gjort med USB-A-adaptrar i våra hem. Där är vi ännu inte med USB-C och bl a därför anser jag att det är fel att inte skicka med en sådan adapter.

Haha, du vet jag har ju det rätt gött då jag inte behöver förhålla mig till Apple längre - så jag kan ju mysanalysera :slight_smile:

Notera nu att jag i sak håller med dig, delvis. Det är de bakomliggande faktorerna jag inte nödvändigtvis är överens med.

Men för att förtydliga. Jag tycker Apple borde skickat med följande:

iPhone 12 och iPhone 12 Mini: USB-C till Lightning-sladd & en USB-C till USB-A-övergång (Sådan de tog fram ett år för MicroUSB fast omvänd då).
iPhone 12 Pro och iPhone 12 Pro Max: Skicka med USB-C-laddare och kabel. För att särskilja ännu mer på att detta är Pro mot övriga.

Skärmavbild 2020-10-21 kl. 15.00.21

1 gillning

Ja, det där håller inte :smiley:

För övrigt kan jag hålla med dig om det du skriver sedan, främst den senare delen. Alternativet hade ju då kunnat vara att bjuda på en voucher så hade allt varit löst. Då hade de ju faktiskt sluppit både skicka med och sälja adapter till de som redan har. För det ville de ju komma ifrån, det handlade ju inte om att tjäna mer pengar på att sälja adaptern separat...eller hur var det nu? :wink:

1 gillning

För en gångs skull håller jag med dig fullständigt :slightly_smiling_face:
Hade Apple sänkt priset eller gett rabatt på MagSafe vid köp av ny iPhone typ voucher tillsammans med miljö biten så hade det varit mer trovärdigt

1 gillning

Nu har jag inte sett magsafe live, men tycker den ser mindre ut än de qi-laddare jag har

Ni kan glömma allt snack om miljötänk, det är ett ekonomiskt tänk, inget annat.

Ta antalet telefoner de säljer och gånger, med typ 2 kr eller vad nu en laddare kan kosta. Där har ni tänket.

Hade Apple verkligen kunnat göra något som får dem att vara trovärdiga i dina ögon? :slight_smile:

5 gillningar

Fast det här är ju första gången det kommer en ny iPhone som kostar lika mycket som den gamla. I Android-världen har 5G-varianten ökat på priset med 3000-4000 kronor.

I Sverige är telefonerna till och med billigare i och med bättre valuta jämfört med när iPhone 11 lanserades.

Det är intressant att se att analysen av sådana här frågar aldrig har någon större grund än hur man själv tänker. Och sedan anpassas argumentationen efter detta.

Läs tex vad @xms67 säger här: Ingen laddare i lådan! Miljötänk? - Nr 27 av xms67

Och för pöbeln lyssna även på vår podd :slight_smile:

3 gillningar

Jag är helt säker på att det är ett ekonomiskt tänk, skulle de ha ett miljötänk då hade de nog börjat där det verkligen gjorde skillnad, fabrikerna. Priserna har jag ingen åsikt om, Apple som alla större företag är vinstbaserade, de gör inget för att vara snälla.

Själv är jag säker på att det är ett beslut baserat på en rad faktorer så som miljö, ekonomi och en strategi där man snart fasar ut laddport helt till förmån för induktion.

Apple är det bolag som satsat hårdast och jobbat längst med ett miljötänk i allt från var energi till datahallarna kommer ifrån, materialval och förpackningsdesign.

Det är naturligtvis av två anledningar, att de själva är intresserade av det och att det är ekonomiskt och marknadsmässigt positivt.

Det finns mycket som Apple kan göra bättre, framförallt reparation på komponentnivå. Att skicka med laddare i telefoner är dock något som kommer försvinna från alla inom kort - oavsett anledning.

2 gillningar

Har inte orkat läsa igenom allt i denna tråden. Men folk verkar hänga upp sig på att det är borttagandet av själva laddaren som är miljöbesparingen. Det är konsekvensen av att laddaren är borttagen som är miljöbesparingen. Med andra ord hur många iPhones man kan frakta per kubik. De enorma mängder som Apple skickar gör enormt mycket på miljön med tanke på transporten.
Sen kan man tycka vad man vill om att de tagit bort laddaren. Likt @Stefan_Sandstrom använder jag väldigt sällan en kabel till min iPhone utan kör trådlös laddning. Vill jag ladda med kabel så har kag flera multiladdare hemma så behöver inte köpa en laddare.
Som @xms67säger så är det fel att se allt svart eller vitt. Man måste ha ett bredare tänk här än att det är själva laddaren i sig som sparar miljön.

Japp, avveckla. :joy::joy::joy: