Ingen laddare i lådan! Miljötänk?

jo det finns nog lite överallt. Men jag hade helt missat att det kommit, annat än special lösningar.

Vad gäller CarPlay så måste ju även biltillverkarna se till att implementera det på ett aptitligt sätt. Så är det inte i min Volvo. Nu är det trådat, men just nu känns det bra då det är enkelt att starta OM jag vill använda det och garanterar att den inte går igång automatiskt.

Fanns inte trådlöst ens som tillval?

Nix, och man fick betala för att få Volvos egna navigation och trådat CarPlay. De låg i samma paket. Och Volvos Navi är inte särskilt bra. Men bättre än hur de integrerat CarPlay.

2 gillningar

Där ser man, verkar som att trådlös carplay ännu inte slagit igenom riktigt på det sätt jag förväntat mig.

Helt enig, det är hål i huvudet från Apple. De bryr sig inte ens om att dölja agendan ordentligt, inget går på deras snack om “miljön”.

Jag går på snacket.
Jag bedömer det som att Apple ligger och kommer ligga långt före andra tillverkare vad gäller hållbarhet. Det innebär dock inte att varje steg är perfekt eller 100 %-igt. Vad gäller komplicerade beslutsprocesser är det inte ovanligt att flera perspektiv måste mötas för att ett beslut ska bli av. I fallet med de mindre kartongerna kan man tänka sig att i en process funderar man på hur man ska minska miljöbelastning, det bryts ned i ett projekt om transporter som till slut kommer fram till mindre kartonger. I en annan process funderar man på hur man ska minska kostnaderna, det bryts ned i flera projekt, ett handlar om vad man skickar med telefonerna, “måste vi skicka med…X och Y?” och ett annat tittar på hur man kan minska transportkostnaderna vilket leder till mindre kartonger.

Till slut börjar de olika projekten och processerna röra sig kring samma frågor. Då har ledningen till slut ett väl förankrat förslag som är belyst ur flera aspekter. Det kanske inte är perfekt, det kanske marknadsförs som allt annat på marknaden(med guldkant och stomatolleende), men det bidrar till ett mer hållbart företag.

Det är väldigt sällan det finns en spikrak linje i verkligheten. Det finns så att säga ingen absolut sanning. Man måste ofta slå ihop flera olika perspektiv. Och att Apple satsar på hållbarhet är ingen hemlighet. Kan man då tänka sig att detta med kartongerna bidrar till ett av företagets övergripande mål, hållbarhet? Svaret på den frågan är ja. Vem betalar? Kunderna såklart. Det är det som i princip alla företag bygger sin verksamhet på. Men ett företag kan vara mer eller mindre hållbart och det avgörs inte av vem som betalar, för kunderna betalar alltid. Eller kanske mer korrekt, företag strävar efter att kunderna ska betala. Och framgångsrika företag lyckas ta betalt för sina produkter på en sådan nivå att det täcker alla kostnader och framtida investeringar samt avkastning till ägarna.

Vill man ifrågasätta de mindre kartongerna kan man möjligen diskutera vart pengarna tar vägen av de sänkta transportkostnaderna. Får vi bättre telefoner för samma peng? Går vinsten av detta till investeringar? till aktieägarna?

2 gillningar

Blev sagt förvånad när frun och jag kollade på en XC 40 Hybrid för några veckor sedan. Att Carplay var tillval. Det skulle kosta 9995:- och ingick då i ett media paket.
Det blev tillslut en ny Kia Optima Plug-in igen. Där är Carplay standard. Kör med den i två år till tills marknaden har mognat ytterligare och priserna gått ner lite till på en ren elbil

1 gillning
  1. Man köper en premiumtelefon för ~15k och får inte möjligheten att ladda sin telefon utan extra kostnad.

  2. Det saluförs som ett “miljö-tänk” när verkligheten (om inte “istället” så åt åtminstone “också”) berättar att det blir en ökad intäkt som inte kommer kunden till gagn.

  3. Det skickas med en kabel för laddning och sägs att folk har så många laddare redan, dock har kabeln ett USB-C interface. Sådana har Apple aldrig bidragit till att öka beståndet av innan och sådana laddadaptrar har folk inte massor av, vilket de angav som orsak till utebliven laddadapter med telefonen.

  4. Antalet beställningar på laddningsadaptrar och laddare ökar, vilket skapar ökad spedition och ökat antal förbrukade förpackningar. Ergo, minus på miljökontot som de sade sig värna om i beslutet.

Nej, jag personligen köper inte detta. Jag förstår att de anser sig vilja påverka sitt miljöavtryck men kunden ska givetvis få möjligheten att ladda sin telefon när denne lägger dyra pengar på den. Hade de gett en voucher eller dyl för att kunna byta mot en laddare eller annat så hade jag köpt det rakt av. Nu visar de med all önskvärd tydlighet att de är inte har miljöaspekten i första rummet utan endast använder det som svepskäl för att istället lura kunden på pengar.

2 gillningar

Min fru fick med USB-C adapter med sin 11 Pro. Så de har visst skickar ut sånna :stuck_out_tongue:

Eller minns jag fel?

Jo, du har nog rätt i att just 11 Pro fick det. Det är dock den enda modellen, inte övriga iPhone 11 och aldrig med någon iPhone innan dess heller. Det finns inget “uppbyggt lager” av USB-C laddare i Svensson-hemmen som Apple verkar luta sig mot.

3 gillningar

Att företag säger saker som inte är samma i reklamsyfte eller för att bosta företagets anseende det vet väl de flesta.
Alla företag, i alla fall aktiebolag vill ju tjäna pengar.
Ingen laddare och halverade fraktkostnader är ju jättebra inåt för att tjäna pengar och utåt se bra ut miljömässigt.

Men finns väl ingen som sväljer det rak av att det bara är för kärlek för vår planet?

2 gillningar

Apple är långt ifrån först med att inte skicka med strömadaptern. Många har slutat.

Jag köper mycket Garmin-grejer och det var nog fem år sedan dom skickade med strömadaper. Huawei och Amazfit/Zapp skickar inte heller med till sina träningsklockor/aktivitetsarmband/annat…

Nej, exakt.

Så både Garmin, Huawei och Amazfit/Zapp har USB-C i änden på sina kablar?

mm… skulle ändå vara intressant att få information om hur många laddare som säljs samtidigt som en iphone12 säljs.

Onekligen.

Ganska många tror jag(trots att en del nog missar att det inte kommer med). Själv köper jag minst en då Apple hade den goda smaken att höja kapaciteten från 18W till 20W på sin USB-C-laddare..:roll_eyes::sweat_smile:

Men vinsten, i peang och miljö, kan ju inte bara slås ut på 12:an.

1 gillning

Använder inte folk 3e-partsladdare med flera utgångar, typ IKEAS med 3 st.
Det är ju liksom alltid massor med saker som ska laddas.

1 gillning

Allt fler har det så tycker jag.