Ingen laddare i lådan! Miljötänk?

Jag tror även att Apple är klara över hur många som inte använder deras tidigare originalladdare. Därför tror jag inte de räknar med någon masshysteri från kunderna över den uteblivna laddaren. Apple är ju kända för att bana väg för de andra så det ska bli intressant och se vad som händer med konkurrenterna framöver.

1 gillning

Jadå men deras löjliga namn på saker och typ att de plockade bort 3.5 mm porten till förmån för annat när det visade sig att det var tomt och nu att gå på så hårt med miljötänk gällande laddaren på det sätt de marknadsför andra saker minimerar det :slightly_smiling_face:

” att de plockade bort 3.5 mm porten till förmån för annat när det visade sig att det var tomt”

Tomt?

Fattar inte någonting av den meningen :slight_smile:

2 gillningar

Den här är ju dock lite smidigare. :rofl:

1 gillning

Man kan ”nästan” tro att de tog bort 3,5 för att sälja fler AirPods :grin:

1 gillning

Nästan bara. :laughing:

1 gillning

Utrymmet, Apple meddelade att de var modiga att plocka bort 3.5 mm och att de fick inte plats. Mycket intressant att lyssna på Jerry nu flera år senare :slightly_smiling_face:

Nu glider ju diskussionen lite, och det bidrar jag såklart till…:sunglasses::sweat_smile:

Jag har svårt att se att det skulle vara något fel eller konstigt i att Apple gör justeringar som de är extremt duktiga på att kapitalisera genom nya produkter eller lösningar. Det är ju bl.a. det som kännetecknar framgångsrika företag. Man tar bort 3,5 uttaget och självklart finns det flera orsaker till det. Fanns det bara en(1) skulle den troligen bli kvar. Men att i ett så stort företag kunna koordinera olika utvecklingsteam är extremt svårt. Men när de lyckas, vilket Apple gör då och då uppstår skön musik. Tänk att någon utvecklingsgrupp får i uppdrag att höja IP-klassningen, det resulterar i att de säger att vi vill ha bort så många öppningar som möjligt. På ett annat våningsplan sitter några och jobbar med hörlurar… Till slut inser någon att vi har två utvecklingsteam som pysslar med X och Y… Det är ju väldigt sällan som att någon uppifrån säger att jag vill ta bort 3,5 hålet och få fram trådlösa hörlurar. Jobs kunde möjligen vara en sådan, men de är undantagen. Tittar man på framgångsrika företag kännetecknas de snarare av att chefen sätter sig på en buss han vet inte vart den ska, han vet inte ens vart han vill. Han anställer däremot otroligt duktiga människor och fyller bussen med. Då säger chefen “med dessa människor är jag säker på att vi kommer till en spännande plats och att resan går bra” Detta med bussen är fritt översatt från boken Good to Great.

Vad gäller 3,5:an kan man tänka sig ett tredje team som håller på med något och inser att nu eller på sikt måste vi få mer plats inne i telefonen, annars blir den för stor. I ett företag som Apple rullar mängder av dylika projekt. Knepet är att låta teamen vara kreativa, men koordinera dem och få dem att ta styrning på det som måste göras när man börjar slå ihop olika projekt. Styrningen som säkert blir allt hårdare ju närmare produktionsstart man kommer, blir så mycket lättare om man hela tiden ser till att utvecklingsteamen kört sina grejer ganska fritt i början och låtit dem vara med i koordineringen. Då har du delaktigheten och känslan av att jag som en del av företaget bidrar till helheten och helheten(företaget) låter delen(mig) få kreativt svängrum och känna stolthet över vad jag gjort. Nu ska jag sluta trötta ut er med mina filosofiska utvikningar från sjukbädden här hemma…:face_with_thermometer:

2 gillningar

Vi behöver inte vara så högtravande och filosofiska. Vi kan hålla det enkelt.

Apple har liksom alla andra företag som främsta mål att tjäna så mycket pengar som möjligt. Om det råder det ingen tvekan. Det som jag tycker skiljer dem åt är sättet man gör det på. De har valt att skippa adaptern för det är mer miljövänligt, säger de. Givetvis nämns inget om den enorma kostnadsbesparing de gör.

Effekten blir istället att många som vill kunna ladda sin enhet på bästa sätt måste köpa dessa laddare, vilket givetvis är ekonomiskt bra för Apple. Är det miljömässigt bra? Nej, för det bidrar till en ökad för miljöbelastning i allt från förpackning till spedition. För en produkt som kunde varit med i ett och samma paket från början. Dessutom så hade de bidragit till att mer legitimt kunna ta bort adaptern i ett senare skede, när de mer har bidragit till en ökad flora av sådana adaptrar i hemmen.

Utöver detta så failar de i påstådda miljökamp när de på en helt ny produkt väljer att inte skicka med adaptern men på flera andra helt nya produkter så skickar de med den. Det blir alltså bara än mer tydligt att det bara är en marknadsföringsgrej, inte en riktig commitment till saken. Hade de menat allvar med det som de påstår så hade givetvis inte HomePod Mini fått en adapter med i förpackningen heller, inte heller hade iPad Air fått en sådan med i förpackningen.

Det handlar, som sagt tidigare, endast om pengar.

Du har för mycket tid just nu, krya på dig. :slight_smile: :heart:

1 gillning

Man kunde sluta släppa nya telefoner varje år också, det vore ännu bättre för miljön. Men ger inte samma klirr i kassan. :laughing:

HomePod Mini och iPad Air har väl inte trådlös laddning? Trådlös laddning har väl funnits sedan iPhone 8 så det har nog vääääldigt många hemma.
Det blir lite tragikomiskt när vissa som inte har ett hum om orsaker påstår sig veta exakt varför Apple har gjort detta och att dom blåljuger oss rakt i ansiktet.

3 gillningar

:clap:t3::clap:t3::clap:t3:

Nu vill jag egentligen inte vara den som är den men att komma med ett lösryckt antagande som ”det har nog vääääldigt många hemma” när det gäller trådlös laddning och i nästa andetag vara nedlåtande och kalla det tragikomiskt när andra gör antaganden kring Apples beslut att skippa laddadapter...det kan jag tycka är märkligt :slight_smile:

Trådlös laddning eller ej hör inte till detta, det handlar om att utesluta en produkt för att minska utgifter. Att de sedan ”förpackar” konceptet (pun intended) med en miljöaspekt är ju politik. De hade likväl kunnat skippa adaptern till HomePod och iPad Air också, ”alla” har ju redan en sådan adapter hemma :wink:

Nej jag skriver nog, så det är ett antagande. Att skriva att det enbart handlar om ekonomiska skäl är ett påstående och ett tramsigt sådant då du inte har någon insikt i Apple öht.

Trådlös laddning har i allra högsta grad med saken att göra då det fungerar utmärkt att ladda telefonen trådlöst medans en HomePod mini eller iPad Air inte har den möjligheten.

Du tycker inte det framgång med all önskvärd tydlighet att det är vad jag anser och därmed per definition inte fakta? Om du inte anser att det var tydligt så ber jag om ursäkt och informerar här och nu att jag inte sitter med någon som helst fakta kring detta utan uttalar vad jag anser. Samma som alla andra.

Funktionen för trådlös laddning finns absolut för telefonen, men det faktumet tillsammans med ditt antagande om att ”vääääldigt många” har induktionsladdare hemma är ju föga troligt orsaken till att skippa laddningsadaptern, eller hur?

Det skall sägas att man tagit bort det även på tidigare modeller som fortfarande sälja men där har man också sänkt priset.

Hårdast? Längst?

Tror du helt seriöst att Apple jobbar hårdare och längre med miljötänk än tex Samsung/Google/IKEA osv? Vad bygger du de argumentet på?

Var det inte i Apple fabriker där folk tog livet av sig? Hur stor koll har Apple på sina leverantörer? Lika stor koll som IKEA/HM osv (dvs i längden inte alls)? Apple jobbar som alla andra större bolag för en sak, att ge aktieägarna så stor utdelning som möjligt. Tror man något annat då är man i min värld väldigt naiv. Pengar är grundbulten i allt de gör.

Jo det kan vara flera faktorer som gjort att de skippat laddaren, men den största är helt klart den ekonomiska.

Oavsett vad folk tror så är Apple inget snällt företag, det är bara att se hur de låst in folk i sina lösningar. Den gamla reklamfilmen där en person kastar en slägga mot en stor tv/filmduk kan idag göras av andra bolag mot Apple.

Jag är ingen Applemänniska men jag är helt säker att ovanstående text kan användas mot produkter som jag använder, Samsung, Google osv. Stora företag är inte snälla och 2020 görs allt för att skapa pengar, för det är i den Ekonomin vi lever i.

1 gillning

Betydligt längre än ovanstående företag ja - Apple började avlägsna miljögifter i sina produkter långt innan det blev populärt.

Google pratat väldigt sällan om det, Samsung är ju direkt onda och IKEA gör ju slit och släp produkter

Nej Apple har få.egna fabriker däremot fick man klä skott för generellt problem i kinesiska fabriker med arbetsmiljö.

Apple släpper både arbetsmiljörapporter och miöjörapporte varje år och om det är något som avslöjad bara fel så är det oftast genom de egna rapporterna.

Jag har en känsla av de flesta av er inte låst en rad ur dessa rapporter. Men varsågod, här är bara att botanisera: Miljön – Apple (SE)

Det är naturligtvis så att privata aktiebolag har som syfte att tjäna pengar - jag tror ingen annan tror det och vi kallar inte varandra naiva här.

Men inom det faktumet är det naturligtvis så att det är skillnad på företag som så långt som möjligt utesluter miljögifter ur sina produkter och, exempelvis borrar upp råolja från marken.

Allt är inte svart och vitt här.

Och det börjar bli lite tjatigt - vi har ju visat att årets iPhones för första gången inte fått sina priser höjda samtidig som tidigare modeller är sänka i pris. Uppenbarligen har man låtit kunderna vinna på det hela också.

2 gillningar