Indycar 2024

Marcus och Tom Blomqvist kraschar på första varvet :poop:

Och där var Linus borta också...

Och så Felix. Alla svenskar ute efter 60 varv. Skittråkigt.

Linus och Tom var ju egna misstag men Marcus och Felix har ju bara haft otur.

1 gillning

Trist att det var Tom som släckte Marcus. Vet inte om det är någon mening att kolla vidare på racet nu när samtliga svenskar är borta.

Trist för svenskarna. Tom får köpa en prinsesstårta till Marcus. Bara att kolla resten nu. :slight_smile:

Synd att en fuskare vinner. Men fantastiskt race som alltid på Indy 500.

ja trodde seriöst att de var marcus år i år , men de går inge vidare , inte enbart idag … e han slut ? kommer han tillbaka om ett par år i ett annat team , trodde årets team skulle v de han behövde för att börja vinna

Ja, tur att inte Indy500 räknas med dubbla poäng längre, så som det gjordes förut.

Nja, Andretti Global är ju helt nytt för honom. Dessutom inte ett jättestort team. Men kanske nästa år eller året därpå så kan han vara ett alternativ igen när han har fått vara med och utveckla bilen efter sina preferenser. Mästerskapsmässigt tror jag mycket mer på Felix i år.

1 gillning

Man får se det positivt iaf, man kunde ju gå och lägga sig efter 60 varv. Och sen kolla sista 15 varven till frukosten i morse...

Nej det var ingen höjdarkväll som man hade hoppats :smiling_face_with_tear:

1 gillning

Andretti är i uppbyggnadsfas efter många år med mediokra resultat. Det kommer bli bra.

1 gillning

Hoppas att det är så med MSR också, de har ju inte direkt de vassaste i depåpersonalen i varje fall. Nu hann ju knappt Felix med några depåstopp innan kraschen, men annars är det en sån sak som kan sinka en förare ordentligt framförallt på ovaler.

Sen är det bekymmersamt att Honda verkar ha otroliga tillförlitlighetsproblem. Var väl bara Honda motorer som gav upp igår. Hade hellre sett någon av svenskarna i ett team med Chevy motor.

1 gillning

jo de vet ja , men ja tänkte , de nu de händer men natt svart !

När kommer bytet till hybriderna? Har för mig att det skulle vara efter Indy 500. Det kan ju ändra situationen helt.

Jo det skulle väl börjas med efter 500. Men sen hörde jag nåt om förseningar. Vi får se.

1 gillning

Otroligt märkligt av Indycar att byta motorer mitt i en säsong. Jag misstänker att det kommer innebära strul och kan ju påverka mästerskapet. Vore klart bättre att slipa på dom med fler tester och köra dom från start 2025 istället.

1 gillning

Märkligt, men ändå rätt kul. Det är ju lite såna grejer som är kul med Indy, det händer grejer hela tiden, lite vilda västern. Inte så många skitnödiga regler att förhålla sig till. Jag tror att det kan bli kul.

Till Mid-Ohio, 5-7 juli.

1 gillning

Har du sett om det blir så att man använder hybriddelen för "obegränsat" P2P? Jag tycker det är en jättebra idé där föraren måste ladda upp batteriet men inte behöver förhålla sig till X sekunder.

P2P kommer finnas kvar som idag, separat från hybriddelen.
Hur mycket man får "deploya" hybriddelens energi per varv kommer bestämmas baserat på banans längd. Hybriddelen ger 120hk extra.

Förarna kommer äntligen kunna starta bilen själva också om man får motorstopp, precis som i F1 med hjälp av hybriddelen.

1 gillning

Åh fan, jag hade uppfattat det som om hybriddelen skulle ersätta P2P.