Homekit för Shelly - lätt som en plätt!

Jag har länge sneglat på ett par produkter från Shelly. De har rätt intressanta och välbyggda grejer och är duktiga på att införliva protokoll och ha en stor öppenhet. Extracredd för Mongoose. Men min regel är att inget kommer in i huset utan stöd för HomeKit.

Därför var det så glädjande att lära sig hur lätt det var att fixa stöd för HomeKit och jag vill gärna tipsa bubblan om det.

Se listan om vad som är kompatibelt och hur du enkelt på 30 sek kan flasha om prylarna.

1 gillning

har detta fungerat bra?

Det har funkat hur bra som helst.

Två tillägg. Det ena är, vilket kanske säger sig självt men som jag förtydligar för säkerhetsskull: appen kommer ju inte längre funka. Det andra är att homekit för plug S enbart stöder på/av. Vill man se energimätning så får man gå via IP och får tyvärr ingen fin graf eller historik.

Har någon av er kopplat Shelly mot Homebridge/Hoobs? Vilken plugin har ni använt?

Utöver detta vill jag kunna plocka ut data genom att använda deras REST-api för att logga, gör ni det eller på annat sätt använder datan genom deras api?

Jag tänker mig att jag skriver ett Apple-script som plockar datan varje timme och loggar till fil men jag behöver nog lite assistans med hur man nyttjar deras api.

Tips/idéer?

Jag testade homebridge-shelly men kunde inte få några puckar att koppla upp. Om man likt mig använder mesh så krävs det att Shelly är i räckvidd till huvudroutern, annars klarar den ej av broadcast. Blev native homekit genom mongoose, men lämpar sig nog inte i ditt fall. Osäker på om detta problem också drabbar nätverk med olika AP men kan vara bra att känna till.

Ok, får väl se då. Jag måste hur som helst få tag i pluggar först, de verkar ju vara slut överallt.

Flasha om dem kan jag som du säger inte göra, då man verkar tappa möjligheten till REST-api:et då.

Uppdatera gärna hur det går!

1 gillning

@rpd

Nu har jag fått pluggar, beställde en från ProShop och två från m.nu.

Även om jag inte är ett fan av WiFi-anslutna enheter utan hade hellre sett att de använt Zigbee så är de snabba att sätta upp och med ett väldigt praktiskt webbgränssnitt att använda.

Jag körde på denna i Homebridge/Hoobs bara för att exponera dem för HomeKit, får enkel styrning om jag skulle behöva. Det primära var dock att mäta energiförbrukningen och deras REST-api kändes som en smidig väg att gå och hittills, efter endast ca ett dygn av att vara uppe och snurra, så känns det smidigt.

Jag skrev några olika AppleScripts med syftet att ligga och snurra dygnet om för att med fem minuters mellanrum (åtminstone till en början för test) logga den momentana effekten som dras samt den dittills förbrukade energin. Detta ser också ut att fungera väl så jag skrev några andra script med syfte att göra beräkningar för förbrukad energi under aktuell dag och sedan skicka ut denna informationen i en notis till mig. Dessa valde jag att skapa virtuella switchar för, så att notis-scripten exekveras när dessa switchar slås på. Jag kan därmed också styra dessa i HomeKit, tillika enkelt använda Siri för att få informationen serverad.

En av pluggarna är tänkt att mäta förbrukningen av jobbdator med tillhörande skärm för att se vad jag egentligen får betala när man sitter hemma och jobbar. En annan plugg är kopplad till grabbens tv, PS5 och allt det där (341 Watt just nu!) och en tredje plugg sitter kopplad mot sovrums-tv och AppleTV.

Jag ska skaffa ett par pluggar till, framför allt för att kunna mäta "elektronikhörnan" i vardagsrummet. Där har vi förstärkare, sub, ATV, RPi, Mac Mini, en PoE-injector för AP, Hue-brygga och en 8-portars switch. Undrar vad det drar...

2 gillningar