Hjälp för datorköp till sonen

Verkar som Windows fått betydligt bättre ordning på det där. Sonen kör bara det inbyggda och inga katastrofer så här långt.

3 gillningar

1 till 2 veckor får man kanske räkna med. Där står 3 till 5 produktionsdagar just nu. Kollade lite och jag beställde dag 1, blev tilldelad tekniker dag 5, stresstester dag 7, leverans några dagar senare. Men precis som @LarsEinarsson skriver så var det lite snabbare än orderbekräftelsen :blush:

2 gillningar

Kör enbart Windows Defender dvs det inbyggda i 11an. Tycker det funkar bra, kör faktiskt enbart Windows Defender på alla datorer i hemmet numera

2 gillningar

Ställde samma fråga till Bubblan i våras då jag var i samma situation, slutade också med Shark Gaming. Har funkat bra hittills för dottern även om Windows 11 inte är ett favorit-OS....

4 gillningar

Ok, så Windows Defender ligger så pass bra till nu. Trodde jag inte :blush:

Känns som det lutar åt Shark Gaming men det börjar ju glöda i knutarna då de måste vara levererad efter månadsskiftet.

Vad som spelas går ju som hos de flesta kids i vågor. Han har en PS5 och Fortnite har körts mycket tidigare, sedan dog det ut och nu sedan någon vecka är det igen bland det bästa sedan skivat bröd. Spelar en hel del FIFA också, samt Fall Guys o liknande.

Behöver man tänka på något speciellt i valen kring processor Intel/AMD, kring grafikkort Nvidia/AMD och andra val kring komponenter?

Kolla även den tråden. Där fick jag uppdaterade tips i somras i slutet av den, i synnerhet om grafikkortet.

2 gillningar

Kör också bara Windows defender, har gjort det i ett antal år.

Kolla som sagt vart det finns saker hemma. Inet, Webhallen, Komplett. ja och Shark gaming nu då. Välj deras byggen, inte märkesdatorer. Till exempel Webhallen Config och Inet har Taurus plus någon mer. Kompletts heter också något i stil med Komplett.

Gällande processor så kvittar det nog mellan Intel och AMD. GPU (grafikkort) däremot hade jag än så länge satsat på Nvidia. verkar vara stabilare. Men nu var det ett tag sen jag läste på. Saa dock strax också köpa nya delar till sonen (antingen uppgraderings kit eller helt ny pc). Beror lite på vad jag hittar, nu har han nått till spel där hans processor inte stöds längre.

Chassit är Fractal Desigh och vi trivs väldigt bra med deras chassi, nätaggregatet är också bra så har vi SSD och NVme SSD, så får se som sagt vad det blir. Blir billigare med uppgraderingskit. Snart Black Friday att hålla ögonen på.

1 gillning

Håller med tidigare talande om att Inet, Komplett, Sharkgaming osv har bra byggen. Köp inte märkesdatorer bara så är det fine.
Gällande hårdvara hade jag valt AMD på processorn men när det kommer till grafikkort är det lite beroende på om ni bryr er om raytracing, i så fall ta Nvidia, annars AMD.

3 gillningar

Vad är anledningen till att du väljer AMD- före Intel-processor?

Intel har alltid varit bättre än AMD men nu har AMD går om intel.
Dom är billigare för det första och ska vara bättre för gamling nu än vad intel är.

Min plan är att skaffa AMD som det ser ut nu i alla fall, har bara kört på Intel innan.
Dom ska tydligen släppa nya CPU nästa år som ska vara 20% bättre än dom som är ute nu så det blir intressant.

Alltid är väl att ta i, i min ungdom så var det ju Amd som de coola kidsen körde, tills vi ännu coolare skaffade Core2duo :heart_eyes:

Sen har ju Malmgren prisat AMD de senaste åren på byggahus , sen Ryzen kanske(?), så då är det väl det bästa man kan ha :joy:

Angående processor brukar jag kolla att den levereras med en så ny generation som möjligt, Intel generation 13:
https://www.komplett.se/product/1218679/datorutrustning/datorkomponenter/processor/intel-core-i5-13600kf-cpu?_gl=1*blhkh*_up*MQ..&gclid=Cj0KCQiAo7KqBhDhARIsAKhZ4uhEA3vC90v91Mu2jwUCItraeU172z50oDCPjgF6VJCAXROecBJl00YaAitiEALw_wcB&gclsrc=aw.ds#

Det samma gäller AMD.

1 gillning

Köpet av dator lär bli en Max Bite Hunter.

Vad skulle ni rekommendera för skärm till en sådan? Stöd för VRR? Upplösning? Välv eller ej? Stöd för vilken uppdateringsfrekvens?

Tänker max 3000 kr-ish…

Hur stor ska den vara? Jag tänker att man vill ha hög uppdateringsfrekvens till spel. Själv gillar jag välvd. Har en 34 tums wide, som kanske är aningen stor?
Lite när jag suttit framför skärmar så "tror" jag att jag föredrar platta om de är 27 -30tum och välvda när det är större. Jag har 144hz

Inet har dragit igång sin Black week.
Här är ett exempel på skärm
https://www.inet.se/produkt/2217833/asus-27-tuf-gaming-vg279q1r-ips-144-hz

https://www.inet.se/produkt/2221977/msi-32-optix-g32cq4-e2-qhd-va-curved-170-hz

https://www.komplett.se/product/1246597/gaming/spelutrustning/gamingskarmar/philips-27-curved-gamingskarm-27m1c5500vl00?productList=notSet&position=4
https://www.komplett.se/product/1162102/gaming/spelutrustning/gamingskarmar/msi-27-curved-gamingskarm-optix-g27cq4?productList=notSet&position=10

Edit:
Denna var väldigt prissänkt. Hade nog varit ett bra köp om storleken passar.,
Samsung 27'' Odyssey G7 VA QLED QHD (1000R) 240 Hz - Inet.se

1 gillning

Jag skulle gissa att vi drar gränsen vid 3000 kr.

Sedan detta med curved, jag vet inte. Jag själv är ju så traditionell när det kommer till sådant, vad drar man egentligen för fördel av det? Nackdelar?

Sedan detta med olika standarder när det kommer till VRR, AMD FreeSync och alla andra inom det området. Vad ska man tänka på där? Grafikkortet i datorn kommer sannolikt bli ett Nvidia-kort, har det betydelse kontra vilken skärm man väljer?

AMF Freesync monitor ska funka med anvisas grafikkort. Oftast är gSynk skärmar dyrare.
Se artikeln

Jag skulle gissa att första Asus skärmen jag länkade till för 2390 vore ok. Platt, ej curved . :sunglasses:
Men under 3 k finns massa skärmar. Det är jobbigt att leta. :grinning:

1 gillning

För ungarna hemma som spelar mest CS, Apex Legends, Fortnight, LoL och liknande så är en jävla massa hz mycket viktigare än storleken och upplösningen.

Själv när man gillar jag verkligen min böjda ultrawide, tror den har 110hz men det spelar mindre roll när man spelar Starfield eller Baldrus Gate 3.

Ps, glömde tillägga at jag älskar min Ultra wide curved. På jobbet har vi platser med olika skärmar antingen 34 curved eller 2 st 27-30 ish skärmar platta. Sitter bara vid de platta om en curved inte är ledig.

Lite ombonad känsla, Hertz är viktigt. om mans spelar "rörelsespel"

Det är ju fps-spel samt FIFA som lär spelas mest, skulle jag tro :blush:

Tackar, ska läsa artikeln senare :blush: