Hjälp för datorköp till sonen

Grabben fyller 11 inom kort och högst upp på önskelistan står sedan länge en dator, en som såklart mestadels kommer användas till spelande även om vi kommer förorda annan lärande användning också :blush:

Jag är sedan länge ute ur leken när det kommer till sådan hårdvara, har inte haft intresset på många år och vet inte riktigt vad som gäller mer än att höga FPS-värden verkar vara att föredra :blush:

Vad skulle ni kunniga rekommendera?
Vad bör man tänka på när det kommer till val av hårdvara?

Ska nämnas också att varken jag eller sonen, eller vi tillsammans, har något intresse av att i nuläget bygga den tillsammans utan det måste vara någon form av paket eller att man väljer delar som säljaren sedan monterar till färdigt paket.

Jag har för mig att en eller flera sådana aktörer brukar nämnas i dessa sammanhangen men minns inte vilka det är.

Pengar för oss att lägga är väl lite flytande med inklusive skärm kanske 15 000? Mus, t-bord, musmatta och perifera saker räknar vi inte in.

För att göra det enkelt. Tex inet, webhallen har färdiga spel datorer köpa.

Vill man ha hela paketet och mycket för pengarna så tror jag nog blocket kan leverera.

För snart ett år sedan så var jag i samma situation. Kollade både Inet, Komplett och Webhallen och efter övervägande blev det en Shark i Maxbiteserien från Sharkgaming.
Har funkat kanon sedan dess. Köp upplevelse var myclet bra och de svarade på alla mina frågor. Du bor ju här i Skåne så från Malmö är det bara 45 minuter till deras fabrik om något oväntat skulle hända.

2 gillningar

Skärm blev en AOC 165hz något och gamingstol Arozzi vet ej namn just nu men båda på kampanj från Komplett.

1 gillning

När sonen för ca ett år sedan var i samma läge(då 12 å) visade det sig att vad gäller paket låg Komplett bra till. Det handlar mycket om hur mycket ni vill betala. Så surfa in på Komplett och kolla vad ni för för er budget.

4 gillningar

Tack för tipset, tror jag har sett dem i detta sammanhang tidigare också. Ska definitivt titta på dem!

Minns du vad det rörde sig om i leveranstid?

Japp, ska kolla för också :+1:t2:
Estetik är ju tydligen inte helt oviktigt heller, ni vet allt det där möget med RGB i chassit etc etc. Sånt man själv inte tycker om :blush:

1 gillning

Vad rekommenderar ni i mjuvaruväg?

Detta blir den första Windows-datorn i detta hushållet och man vill ju hindra t ex virus/malware i största möjliga mån, speciellt då grabben ännu inte har erfarenhet och kunskap inom vad som kan påverka.

Var i samma sits som du. Håller med @pao. Köpte också en till yngste sonen i somras efter tips där. Shark Gaming skötte det utmärkt och leveranstiden var lite snabbare än vad ordern sa. Bra info och fina möjligheter.

Finns en egen tråd om specar och annat som jag fick bra tips om det senaste i somras.

4 gillningar

Räcker med det inbyggda. Installera adblocker i webbläsaren, precis som vanligt.

3 gillningar

Verkar som Windows fått betydligt bättre ordning på det där. Sonen kör bara det inbyggda och inga katastrofer så här långt.

3 gillningar

1 till 2 veckor får man kanske räkna med. Där står 3 till 5 produktionsdagar just nu. Kollade lite och jag beställde dag 1, blev tilldelad tekniker dag 5, stresstester dag 7, leverans några dagar senare. Men precis som @LarsEinarsson skriver så var det lite snabbare än orderbekräftelsen :blush:

2 gillningar

Kör enbart Windows Defender dvs det inbyggda i 11an. Tycker det funkar bra, kör faktiskt enbart Windows Defender på alla datorer i hemmet numera

2 gillningar

Ställde samma fråga till Bubblan i våras då jag var i samma situation, slutade också med Shark Gaming. Har funkat bra hittills för dottern även om Windows 11 inte är ett favorit-OS....

4 gillningar

Ok, så Windows Defender ligger så pass bra till nu. Trodde jag inte :blush:

Känns som det lutar åt Shark Gaming men det börjar ju glöda i knutarna då de måste vara levererad efter månadsskiftet.

Vad som spelas går ju som hos de flesta kids i vågor. Han har en PS5 och Fortnite har körts mycket tidigare, sedan dog det ut och nu sedan någon vecka är det igen bland det bästa sedan skivat bröd. Spelar en hel del FIFA också, samt Fall Guys o liknande.

Behöver man tänka på något speciellt i valen kring processor Intel/AMD, kring grafikkort Nvidia/AMD och andra val kring komponenter?

Kolla även den tråden. Där fick jag uppdaterade tips i somras i slutet av den, i synnerhet om grafikkortet.

2 gillningar

Kör också bara Windows defender, har gjort det i ett antal år.

Kolla som sagt vart det finns saker hemma. Inet, Webhallen, Komplett. ja och Shark gaming nu då. Välj deras byggen, inte märkesdatorer. Till exempel Webhallen Config och Inet har Taurus plus någon mer. Kompletts heter också något i stil med Komplett.

Gällande processor så kvittar det nog mellan Intel och AMD. GPU (grafikkort) däremot hade jag än så länge satsat på Nvidia. verkar vara stabilare. Men nu var det ett tag sen jag läste på. Saa dock strax också köpa nya delar till sonen (antingen uppgraderings kit eller helt ny pc). Beror lite på vad jag hittar, nu har han nått till spel där hans processor inte stöds längre.

Chassit är Fractal Desigh och vi trivs väldigt bra med deras chassi, nätaggregatet är också bra så har vi SSD och NVme SSD, så får se som sagt vad det blir. Blir billigare med uppgraderingskit. Snart Black Friday att hålla ögonen på.

1 gillning

Håller med tidigare talande om att Inet, Komplett, Sharkgaming osv har bra byggen. Köp inte märkesdatorer bara så är det fine.
Gällande hårdvara hade jag valt AMD på processorn men när det kommer till grafikkort är det lite beroende på om ni bryr er om raytracing, i så fall ta Nvidia, annars AMD.

3 gillningar

Vad är anledningen till att du väljer AMD- före Intel-processor?

Intel har alltid varit bättre än AMD men nu har AMD går om intel.
Dom är billigare för det första och ska vara bättre för gamling nu än vad intel är.

Min plan är att skaffa AMD som det ser ut nu i alla fall, har bara kört på Intel innan.
Dom ska tydligen släppa nya CPU nästa år som ska vara 20% bättre än dom som är ute nu så det blir intressant.