Skaffa GamingPC?

Tjena.
Nu är det som att svära i kyrkan. :grin: men jag sitter på allvar och funderar på att skaffra mig en gaming PC. Har gameat mycket förr i tiden, gillar fortfarande att spela, och har saknat att kunna lira vissa spe som finns på pc. Särskilt sånt man kör med tangentbord/mus. (Typ total War serien).

Vet att man kan spela vissa spel på Mac, dock så är min MacBook pro för gammal och trött för att ens köra nåt på ett bra sätt från Steam etc… Klarar inte ens av att lira World of Warships. Nu när man inrett ett hemmakontor med arbetsplats, så har jag vips helt plötsligt en fast plats för en gaming pc. Och jag kan lira lite med grabben.
Har en Ps4, men som sagt, kliar i fingrarna att bygga eller skaffa pc. Det man måste ge upp dock är tankarna på att uppgradera till en ny Macbook pro eller air.
Som det ser ut så klarar man jag långt på iPads /iPhone. Funkar inte vissa nätsidor att shoppa på så kan man ju använda tänkta pc. I windows miljö.

Vad är syftet med denna tråd?, Hm, är nog mest en rant från mig om mina ilandsbekymmer. :wink:, och så bearbetar jag mina tankar medans jag skriver.

Fast jag tar väl gärna emot tips jag ska köra på eller ej. Även om det lutar åt att jag nog skaffar.

Del 2 blir väl kansek att få tips om vad man ska köpa för komponenter. AMD Ryzen, INTEL? Nvidia grafik eller Radeon?

PS, tycke rnu när man kollar på byggen från Webhallen /Komplett mm att det inte finns en enda gaming dator under 14000 Har det blivit så dyrt? Komponentbrist som höjt alla priser eller är det bara att jag inte kollat så noga? Köpte ju gaming dator för runt 8000 till barnen inte så hemkst länge sen.
Och jag ogillar att köpa en ”märkes pc”, vill helst bygga eget eller en byggd från Inet, Komplett, Webhallen etc. Var väl nånstans runt 8-9000 som min budget låg på när idén föddes.

Grabben spelar mycket på PC och jag har också börjat bli sugen på att bygga en till. Hans behöver så småningom också uppgraderas.
Men även jag blir förundrad över priserna. Framförallt grafikkort är helt otroligt dyrt.
Kollar man Jämför priser på Grafikkort - Hitta bästa pris hos Prisjakt på de populäraste grafikkorten så av top50 så finns tre i lager. Men av de i lager så är två till betydligt högre pris än billigast. Och den tredje i lager i en butik jag inte känner till.
Skräckexempel:

Sålänge situationen är som den är så lär det dröja innan jag skaffar en ny dator. :confused:

Funderar på om denna maskin skulle vara nåt?

1 gillning

Jag skulle nog försöka fåtag på en med 30xx kort i sig. Men den du skickade kommer räcka länge

Blev tipsad av en sån här också.
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gaming/263294/lenovo-legion-t5-gaming-desktop-r71610003060ti

Är dock lite “skadad” från förr när jag byggde många pc själv och har tyckt att man får sämre kvalitet på komponenterna än om man bygger själv. Plus att vissa tillverkare hittade på egna lösningar trots att det var tower pc som gjorde att det var svårt att uppgradera och inte framtidssäkra. Men så kanske inte är fallet längre?

Den funkar fint, grafikkort lär inte vara några problem att byta ut i framtiden, CPU och RAM räcker ju fint. Slänga i lite mer lagring är nog heller inga problem när det behövs.

1 gillning

Den där skulle jag köpa.

håller med dig. Men tror de har skärp sig nuförtiden

1 gillning

Man hittade alltid något nätaggregat med en skum storlek eller en udda CPU-kylning i märkesdatorer.
Men att putta i några extra SSDer borde ju inte vara några problem inför framtiden.

1 gillning

Nu har jag dock fortfarande inte helt hundra bestämt mig om jag ska vandra vägen och lägga massa cash på en gaming pc, men lite åt det hållet lutar det. Hade jag hittat nåt vasst för 10 så kanske saken hade varit enklare.

Men det var just typsikt att datorn fr Elgiganten bara finns att köpa i butiker, och ingen jättenära… Så den lär det inte bli ändå även om det kliar lite i köpfingret.
:slight_smile:

… är du nya @Randomdude ?

3 gillningar

Det verkar vara en prisvärd maskin.
Men ska du sen även köpa skärm, ljud, mus+t-bord och annat man kan behöva, så är det ju ytterligare några tusen.
Så visst är det ett dyrt nöje, men spelar man många timmar i veckan så blir det ju inte så mycket utslaget på några år.
Jag har en gammal dator där jag tror komponenterna är från 2012 och den funkar bra till att spela Fortnite och liknande spel. Så en bra dator idag håller ju prestandamässigt i många år framöver.

Där måste jag ha missat nåt… Velig eller? :slight_smile:

PS, sen så ha man ju alternativet att skita i gaming,och köpa en Macbook Pro eller iPad Pro. :slight_smile:

Jo så är det., Det blir säker mycket spel. Jag spelar många timmar ( i perioder) på PS4.
Skärm tänkte jag köpa senare, har en lånad 27 tums Dell skärm till min arbetsplats, tänker att den kanske duger i början?? (Hoppas Jag)

Har en bra mus jag gillar, men visst (Logitech MX Anhywhere 2s) Och någon liknande Logitech till i gömmorna. Tangentbord kanske man får skaffa nåt, många gillar ju gamingtangentbord med klickande ljudet. Jag vet iten om jag hade varit så populär här hemma med ett sådant. :rofl:
Synd att just den datorn inte fanns online.

Annars, spelar det roll om processorn är AMD eller INTEL idag? Spelar det stor roll om man kör Nvidia eller annat ?

AMD, Intel, Nvidia, handlar mest om att hitta produkten i lager.

haha jo vi har ett litet skämt här på TV att @Randomdude är lite velig :slight_smile:

Velig? Jag? :joy::stuck_out_tongue_winking_eye:

3 gillningar

Jaha, återupptar funderingar.
hittar en Lenovo Legion t5 som liknar den på Elgiganten men med dessa spelar:
Gamingdator / Ryzen 5 / 8 GB / 512 GB / SSD / NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti / Windows 10 Home
Kostar 11700
Elgigantens variant ovan är dyrare, men verkar ha ryzen 7, större hed men i övrigt lika? :thinking:

varför ska det dessutom ta emot lite att köpa “märkesdator” istället för en en maskin som man inte bygger själv eller är bygge från datorbutik? :thinking: :cowboy_hat_face:

Ja medan man velade så försvann den pcn såklart. Och nu när den är borta så vill man ha den :rofl: :rofl:
Och ja jag kan va lite velig :slight_smile:

för gaming räcker Ryzen5… Nu vet jag ju inte riktigt vilken Ryzan5 de har i det bygget

Nu är det nära.:slight_smile:
Veligheten kanske är över. Men precis när det var nästan dags att trycka på köpknappen så undrar jag lite avd Bubblan skulle säga om gaminglaptop?
Ja eller nej?
Visst, går ej att uppgradera, men andra nackdelar då?

Annars blir det en stationär ser det ut som med dessa komponenter:
CPU: AMD Ryzen 5 3600
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB TUF GAMING OC
Moderkort: ASUS TUF GAMING B550-PLUS
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX
HDD: Kingston A2000 1TB M.2 NVMe
Fläkt: be quiet! Pure Rock Slim
CPU: Corsair CX650M

Om du inte har en budget som är dubbelt så hög för en bärbar dator, så nej.