Hemarbete vs mobilt arbete

Nu har jag jobbat hemma sedan pandemin slog till. Jag har en reflektion. Om man har råd eller att arbetsgivaren betalar så går det att få till en riktigt bra lösning för hemarbetet. En springande punkt är såklart fiber eller annan snabb uppkoppling. Men för exemplets skull säger vi att det är på plats. I tråden "Ett hemmakontor blir till - hur ser ditt ut?" har vi ju visat upp och diskuterat hemarbetets mer fysiska aspekter och det finns flera trådar om WiFi.

Frågan är dock hur bra tekniken är för mobilt arbete? Alltså när man rör sig mellan olika punkter. Man är på kontoret, i hemmet eller på en tredje plats.

Min upplevelse efter mer än ett år med pandemin är att hemarbete går att få till väldigt bra. Det fungerar ofta perfekt. Men om man jobbar mobilt uppstår ständiga störningar eller problem.

Så länge man är hemma så fungerar skärmar, WiFI och headset. Men när man rör sig och kopplar ur olika saker för att kanske koppla in dem på kontoret eller när man sätter sig på ett café eller kontorshotell, ja då strular det.

Om jag sitter hemma hela tiden då fungerar min externa skärm helt perfekt , men när jag kommer till jobbet eller ett kontorshotell kan den externa skärmen leva sitt eget liv. Likaså när jag kommer hem igen. Jag har inte hittat ett mönster, men ibland fungerar den externa skärmen direkt men ibland måste jag in i inställningar och och försöka fibbla runt. Jag har aldrig hittat ett mönster i när det strular och vilka inställningar som ska till, för att få det att fungera.

Headset lever också sitt eget liv. Så länge headset X är kopplat till dator Y fungerar det. Men om man växlar mellan dator, iPhone och Ipad uppstår problem. Eller om man byter headset. Även här har jag haft svårt att isolera några tydliga mönster för problemen. Typ idag hade jag först ett Teamsmöte i iPhone, med Jabra Evolve2 65 som headset, kastade mig sedan över till ett nytt Teamsmöte via datorn kopplad till skärmen på jobbet. Helt omöjligt att få det att koppla upp till mitt Jabra headset. Kom på att det kanske var för att de var kopplade till telefonen och inför nästa möte tar jag bort dem från telefonens BT. Nää. det fungerar inte. Dongeln, link 370 som jag har i laptopen, går inte att få kontakt med. Inför tredje Teamsmötet kopplar jag upp headsetet via BT. Då fungerar det. Sedan är jag inte personen att reda ut skillnaden mellan dongel och vanlig BT; men struligt är det. Jag tolkar det dock som att jag inte då använder dongeln utan går direkt på BT i headset.

Oavsett detaljerna typ dongel eller BT, så är min bild att en fast hemarbetsplats idag fungerar alldeles utmärkt även om det kan kosta en del att få det riktigt bra. Men när man rör sig mellan olika punkter är tekniken fortfarande mycket instabil

Man kan såklart fundera på om det snarare är inkompetens hos mig, och ni som följe mig här riskerar ju att misstänka det..:sunglasses:. Men då ber jag er tänka ett varv till. Är inte det mobila arbetet något som behöver ett tekniklyft?

1 gillning

Tror att 5G kommer lösa många av problemen med att vara mobil.

1 gillning

Det tror jag verkligen, nu har jag inte lika många olika devices kopplade till datorn som dig och har inte varit på kontoret sedan pandemin slog till.

De gånger jag har jobbat på Anna plats är det utan extern skärm och med samma headset. Men känner igen din frustration med upp och nerkopplad saker från privat livet.

Det problemet som jag ser det, ialf hos min nuvarande arbetsgivare, att tekniken på kontoret ej är upp till standar för att kunna parerar möter där deltagarna befinner sig på olika platser. Alltså (vad man nu kallar det?) videokonferens systemen. Att de finns i alla mötesrum att det ska vara EXTREMT super enkelt att starta mötet. Inget tjafs, för så kommer vi snart vara tillbaka till det normala. Folk orkar kronor strul i 10 minuter på 30 min möte.

Min arbetsgivare sitter på en enorm ”teknikskuld” på fasta inventariet.

Min in lägg var nog ej helt OT, men en liten reflektion.

Hur ser det ut för er?

Tycker inte det är OT. En bra bild av hur det kan vara. Betydligt enklare om man har en fast punkt än ett mobilt arbetsliv. Men även vid fast punkt kan det strula, men där har arbetsgivaren enklare möjligheter att investera sig till funktionalitet. Tänker jag.

1 gillning

Frågan är om det kommer räcka? Varför agerar mina två externa skärmar(hem o kontor) olika vid olika tillfällen? Varför är det så svårt att få headset att lira med den enhet man vill?

Utöver det jag skrev så kan jag ta ett annat exempel från idag. Jag kopplade ju bort mina Jabra från telefonen och hade dessutom stängt av dem. På eftermiddagen fick jag ett viktigt samtal och och tänkte att nu sätter jag på mina Jabra och i värsta fall får jag väl koppla upp dem mot telefonen. Men när headsetet startade så kom någon podd igång…:flushed:. Jag blev i det ögonblicket så ställd att jag inte klarade att prata i telefon och få ordning på headsetet samtidigt. På många sätt små problem, men jag vill att tekniken ska hjälpa mig, inte komplicera tillvaron.

Jag har varit mobil och jobbat på distans de senaste 6 åren så här kommer lite av mina erfarenheter. För mig har Corona inneburit att jag blivit mindre mobil. Växlar nu mellan hemmakontor och kontorsplats på stan samt att köra nåt möte från bilen. Tidigare så jobbade jag mer från gården i Jämtland och reste i jobbet.

Har man 20-30Mbits uppkoppling så klarar man sig fint med för att köra Teams-möten. Att köra möten över 4G är sällan ett problem såvida man inte sitter på ett tåg. Har man taskig mottagning så brukar det hjälpa att slå av de andra deltagarnas kamerafeed.

När det gäller headset så är bluetooth ett problem. Det verkar som det är extra problem på pc. Jag kör med ett par Marshall Major 3 som mitt huvudheadset. Det låter jag alltid vara kopplat till datorn för det är för mycket strul att flytta mellan telefonen och datorn. Däremot så brukar jag använda mina airpods pro på både dator och telefon. Väldigt sällan som det fallerar. Körde förr med sladd som är befriande problemfritt men jobbigt att vara fastkopplad till datorn.

Har man extern skärm både hemma och på kontoret så kan det strula om det är samma modell. Detta för att skärmarna inte har något unikt id utan det får datorn hitta på en egen id för skärmen utifrån tillverkare, modell mm. Det gör att om man har datorn på högersida om skärmen hemma och på vänstersida på kontoret och det är samma modell på skärmen så kan datorn bli förvirrad över vilken sida om skärmen den är osv.

Första året jag var mobil så hade jag en Dell som jag hade mycket strul med Wi-Fi och bluetooth mm. Klassisk Dell helt enkelt. Sedan gick jag över till MacBook pros och det gjorde det mobila livet enklare.

2 gillningar

Som sagt, headset verkar svårt. Och jag har två olika skärmar och det blir olika från gång till gång. Ibland startar skärmen när jag sätter i min USB-C från docka, ibland startar de inte. Ibland räcker det med att jag fäller upp locket på laptopen, ibland måste jag logga in och ibland måste jag in i inställningarna och mecka. Man kan aldrig veta hur skärm och headset ska reagera vilket gör att det är svårt att planera sin tid. Har man all tid i världen kan man väl fibbla med detta, men vill man få något gjort på effektiv tid stöter man på hinder. Blodtrycket ska vi inte prata om…:sunglasses:

Inte haft ett enda problem med mina Jabra Evolve 75 som alltid är uppkopplade till både dator och telefon, fungerar att svara på båda enheterna när som. Är jag på språng så svarar jag i telefonen och sitter jag vid datorn så svarar jag där, aldrig felat. :slight_smile:

Jabra har släppt relativt många uppdateringar. Har ni uppdaterat era Jabra-enheter till senaste firmware?

1 gillning

Jag kör ett par privata AirPods Pro som jag mer eller mindre dagligen cirkulerar mellan MBP (jobbet), MBP (privat), iPhone 11 (jobbet) och iPhone 12 (privat). Funkar oftast väldigt bra, någon enstaka gång som de ballat ur. Fördelen här är väl Apple-prylar rakt igenom antar jag.

2 gillningar

Jag misstänker att ni som arbetar på Mac har det lite enklare när det kommer till bluetooth. Lenovon jag arbetar med har jag aldrig fått att fungera tillfredsställande med bluetooth, har prövat lite olika lurar. Lösningen blev att sitta kopplad med sladd🤷🏻‍♂️

3 gillningar

Till mitt psykologjobb kör jag en MacBook Pro, iPad Pro, iPhone och Airpods x 2 som tas mellan hem och jobb.

På hemmakontoret har jag en Thunderboltdisplay och på jobbkontoret har jag två cinemadisplayer.
Alla kopplas in via docka/hub
På varje arbetsplats så finns det Apple tangentbord och trackpad.

På hemmakontoret finns även en røde mikrofon och trådade hörlurar för poddinspelning och de där viktiga zoom-mötena.

De få strul jag än så länge upplevt är

  1. AirPods kopplar inte upp automatiskt mot datorn utan måste ske via bluetooth inställningarna (ska se om en uppdatering till big sur åtgärdar detta)
  2. Fönster som är uppe när jag sitter hemma kastas runt efter jag stängt skärmen på datorn och sedan öppnar den inkopplad på arbetet. Detta löses lättast genom att köra helskärmsläge med alla program.
  3. Wifi är överst i prioriteringen av uppkoppling. Ändrar jag ordningen så att ethernet via docka och hub är överst så kan handover funktionen stundtals sluta fungera.

…Du var ironisk där va?

1 gillning

En ”bieffekt” av denna tråd kan bli att det visar sig att folk som kör Apple rakt igenom lever ett lyckligare liv…:grin:.

Men vi som blandar eller där allt är i pc-miljö har problem…

2 gillningar

Jag hittar ju inget mönster, men fungerar gör det inte. Min senaste teori är att den tolkar datorns BT och dongeln som två datorer. När telefonen kommer in i bilden blir det alltså tre. En för mycket. Men högst säker.

Även min Jabra 750 strular i uppkoppling. Men mycket mindre nu när jag inte flyttar den.

Har du testat att koppla in skärmen direkt i datorn istället för via dockan? Det är kanske dockan som strular och inte tänder skärmen.

Krävs Big Sur för att Airpodsen ska ansluta automatiskt.

1 gillning

På PC-sidan så verkar det vara blanda och ge när det gäller bluetooth. På jobbet har de flesta PC och de som har bärbara pc kör Dell. Vissa har inga eller få problem med bluetooth. Andra har gett upp och kör med trådade headset alt att de ansluter till möten med både telefon och pc. Telefon för att få ljud och pc för att få bild.

Verkar vara lite si och så med wifi där också. En kollega som har Dell tappar uppkopplingen i ett av våra konferensrum emellanåt. Jag har inga problem alls.

2 gillningar

Nää, det har jag inte tänkt på. Hemma har jag Satechi och på jobbet den som följde med HP