Ett hemmakontor blir till - hur ser ditt ut?

Då var nog hemmakontoret komplett. Efter att ha streta emot tanken på att ha ett hemmakontor så insåg jag i december att det här går inte. Jag kan inte sitta i köket hela dagar och antingen låta prylarna stå framme eller plocka bort dem varje kväll för att sedan ta fram allt igen.

Det började med extern kamera och stativ. Logitech Brio och Razer Kiyo blev kamerorna. Båda mkt bra och i de begränsande Teams och Zoom presterar de likvärdigt men mycket bra.

Fortsatte med tangentbord och mus. Här blev jag av med den begynnande smärtan i höger axel. Logitech MX3 och Logitech Craft. Både perfekta. Vilka produkter!

Sedan togs steget och en stol inköptes. Jag var fortfarande sittandes i köket, då vi renoverade ett rum som skulle passa. Men stolen var värd sin vikt i guld. Även om den väl inte såg riktigt klok ut i köket. Ikea Järvfjället.

Sedan införskaffades en 27” skärm, AOC 27P1, och ett skrivbord. Detta samtidigt som renoveringen var klar.

Då mitt headset gick sönder under perioden fick det bli ett nytt Jabra Evolve2 65. Bara använt dem under en intensiv dag samt lite lyssnade på musik och poddar för att få in känslan. Utmärkt headset tycker jag. Om man vill ha on-ear, och det vill jag.

Ett lite dumt köp var Microsoft Earbuds. Onödigt köp helt enkelt. Samtidigt är de lite kul med sin formgivning och kan tjäna som avbytare. Folk har klagat på mikrofonerna så jag ska kolla om det var tillfälligt eller om de är dåliga helt enkelt.

Och då jag sitter i obegripligt många möten måste jag kunna växla mellan headset och mikrofon/hörlurar.
därför blev sista prylen in en Jabra Speak 750.
Den har bara använts till ett möte samt ett gruppsamtal med några kompisar. Verkar fungera mycket bra. Testa den på musik också och det lät sämre än förväntat. Men ska se om jag får tid och ork att verkligen lyssna igenom några låtar med öronen på helspänn.

Många av dessa prylar har jag fått direkta tips eller inspiration om här i bubblan vilket jag tackar er för.

Utöver allt(?) detta så har ett Unifi-system inhandlats, monterats, installerats och fintrimmats. Det går nog inte överskatta värdet på den investeringen i både tid och pengar.

Utöver Microsoft Earbuds har jag bara gått på en mina, fast jag har inte helt gett upp dessa Earbuds. Det var ett ställ från Satechi för datorn. Helt värdelöst för en 13” laptop.

Resultatet då? Jo ett färgsprakande kontor med underbar utsikt…:grin:

19 gillningar

ingen musmatta?.

Hehe, jag visste att det fanns något kvar att handla…:grin:. Har funderat på en, men det fungerar så bra utan. Vill iså fall ha en Man United eller någon lyxig tunn i läder. Vi får se. För övrigt måste jag skaffa något under tangentbordet då det uppstår ett mystiskt ljud i skrivbordet när jag slår på tangenterna. Så lät inte köksbordet.

jag trodde länge att man inte behöver musmatta. men nu har jag en i ryggan när jag reser, är så himla skönt.

men skippa united motivet :slight_smile:

1 gillning

Jag är lite tveksam till musmattor. Tycker moderna möss nästan är bättre utan. Man kommer aldrig utanför mattan så att säga. Men ska se om jag kan låna en och testa. Har inte haft någon på flera år på mina kontor.

1 gillning

Kanske en sådan här:

Använder inte musmatta, senast jag gjorde det var säkert 20 år sen.
Dagens möss fixar underlag med bravur tycker jag.

1 gillning

Samma här, kör trackball. :joy:

1 gillning

klart de klarar underlaget. det jag menar är att musen glider lättare… (insert @RolexJocke joke ) om man har en matta.

2 gillningar

Om du har problem med högeraxeln så kan det vara bra med ett tangentbord utan nummerdel så att musen hamnar närmre dig. Kan vara belastande för axeln att ha musen så långt ut på sidan.
Musmatta som flera har nämnt kan vara skönt så att musen glider bättre. När jag hade compartment syndrome i underarmarna så skaffade jag en gaming-musmatta för att minska belastningen.

1 gillning

Bara inredningen som fattas…:stuck_out_tongue_winking_eye:

2 gillningar

Tack för tipsen. Just nu verkar musen och tangenbordet fungera. Den begynnande smärtan försvann på 2-3 dagar. Men det är som du skriver, det kan säkert vara ännu bättre för en del med ett tangentbord utan nummerdel.

Den här delen av vårt hus måste stå i stark kontrast till ditt/ert…:sweat_smile:

1 gillning

Tips!
Pröva att ha musen mellan dig själv och tangentbordet. För mig fungerar det även om det är lätt att musen trillar ned på golvet. Men det är verkligen inte alla som trivs med det.

4 gillningar

Så har jag på jobbet men till höger hemma. Det blir en bra variation. Har nämligen haft lite ömmande arm/axel tidigare.

1 gillning

Jag brukar växla mellan att ha mus och tangentbord eller ha laptopen mellan mig och skärmen, då kan jag använda touchpad och tangentbord framför mig.
När jag körde mus konstant i ett år fick jag problem med både axel och musarmbåge.
Variation är nyckeln.

Jag gjorde så, fast med kaffekoppen istället för musen. Visar sig att den också åker ned på golvet lätt…

Verkligen!
Jag brukar variera mellan vanlig mus och denna vertikala. Den är ännu enklare att svepa ner på golvet :sweat_smile:

Tack för genomgången. Är själv i planerna på att göra ett hemmakontor. Det är inget höj/sänkbart bord väl?

1 gillning

Jabra högtalaren är tyvärr dålig för musik.