Helgens fråga: Har du bytt till vinterdäck än?

Jag ska någon km hem, sen blir bilen stående tills på söndag och då hoppas vi på barmark. =)

Tänkte kanske själv byta däck på bilen i veckan men undrar hur man får loss dessa svarta grejer som sitter framför bulltarna. Ser ut som någon special lösning från VW.
@RolexJocke kanske vet.

En liten krok som ligger bland verktygen. Du ska in i mitten och häkta tag med kroken och dra rakt ut. Kan gå med en virknål t e x.

Originalverktyget ser ut så här.

1 gillning

Vad gör dom för nytta?

Ser snyggare ut och döljer rosten. Häller bultarna fräscha lite längre. Men har inge funktion annars, går lika bra utan.

1 gillning

Jag kommer att rulla på med mina dubbdäck så länge det är vinterväglag. Här uppe kan det också snöa mitt i juni....

Bytte till sommardäcken idag. Blev förvånad över hur tyst bilen går nu nu på sommardäck. Stor skillnad mot dubbade vinterdäck. Nu får det förhoppningsvis vara slut på vintern.

2 gillningar

Dubbat? Och jag som trodde att alla elbilister med räckviddsångest körde odubbat med litet mönsterdjup. :wink: :laughing:

I jakten på räckvidd väljer många elbilsförare däck med lågt rullmotstånd.
– Ofta har de betydligt mindre mönsterdjup när däcken är nya, vilket innebär att de inte håller lika länge.

Det är snarare fossilbilister som har räckviddsångest när det gäller elbil. Jag har inte räckviddsångest med elbilen iallafall. Hade väldigt mycket räckviddsångest innan jag skaffade elbil, oroade mig för en massa saker som eventuellt skulle kunna hända, men som i praktiken aldrig inträffar. Men ja, ser fram emot lägre förbrukning nu när jag ska ut på vägarna i sommar.

2 gillningar

Förstår inte varför man kör dubbdäck när man bor i Stockholm. Är väl sällan isgator där. Sen tror man ju att elbilsägare är miljömedvetna och inte kör dubbat.

Upplever oftare att det är is eller hårt packad snö än lössnö här. Då funkar dubb bättre. Sen de gånger man lämnar storstan är det rätt skönt att komma fram dit man ska :sweat_smile:

Kör inte odubbat (eller elbil) för miljön. :slight_smile:
Men det är ju mycket trevligare än dubbar att köra med, sen gammalt.

1 gillning

Inget däck passar ju alla dagar och vägar oavsett var man bor. Stockholm har ovanligt många ställen där yrkestrafiken putsar till snön så att det blir snorhalt. Sedan är min bild av Norrland att det ofta är så kallt att snön blir ganska sträv och då är friktionsdäck fantastiska.

Så ibland är det ena bra och ibland det andra.

Jag har kört lite varierat med dubb och friktion i många år. Ofta har vinterdäcken följt med den bil jag haft för tillfället. De gånger jag åkt dubb, har jag aldrig upplevt att jag saknat dubbfria. Däremot de gånger jag haft dubbfria har jag varenda gång saknat dubb. Mycket beroende på det du nämner att det blir så hårt packad snö som sedan putsas av tung trafik, då blir det glashalt.

1 gillning

Jag ser ju mest barmark på vägarna här, killgissar att det halt några dagar per säsong. Så jag har kört dubbfritt typ 20 år. Dubbdäcken förstörs på en vinter i barmark och sen har ju inte däcket rätt egenskap längre när du ben inte sticker ut och greppar. .

2 gillningar

Som svar på trådens fråga, nej, har inte bytt så får tugga på med friktionsdäcken till nästa fredag. :slight_smile:

ska byta idag , de e 15 grader o strålande sol här , men de kommer väl nå bakslag ganska fort kan ja tro

Har alltid kört dubb, men på förra bilen testade jag dubbfritt och blev positivt överraskad. Nuvarande bil hade jag beställt dubbfritt till, men så hade man missat på däckverkstaden så det blev dubb i alla fall så då fick det bli så. Kan inte se att det tillför så värst mycket för egen del, så det blir nog dubbfritt igen nästa gång.

Dubbfritt och RWD, låter som någon som gillar att åka på breställ :sweat_smile:

Har kört dubbfritt alla år sedan 2004 förutom de 5 åren jag bodde i Umeå, då fick turboladdade 940n ett par Gislaved nordfrost.

Som @RolexJocke skriver är dubbdäck meningslöst söder om dalälven om man inte bor längs med en enskild väg långt in i skogen.

4 gillningar