Helgens fråga: Har du bytt till vinterdäck än?

Känns safe att byta i Malmö nu… :wink:

3 gillningar

Jag ska byta på torsdag. Ska inte köra så mycket i veckan, så det ska vara lugnt.

1 gillning

Har bytt på ena bilen, avvaktar 2 veckor med den andra.

1 gillning

Man kan säga att pappa var glad att vi inte bytte mina i förrgår med tanke på vädret nu. :sweat_smile:

1 gillning

Inte bytt ännu. Vi fick snö i dag så tur det att vinterdäcken är kvar på =)

1 gillning

Hade bokat till 15 april (Luleå) men har ändrat till 19 april. Verkar lite osäkert och nattkallt. Så jag vill ha lite marginal.

1 gillning

Ska lämna in bilen imorgon och få på nya sommardäck.
Kommer nog inte använda bilen innan söndag så då är nog snön borta igen.

Bytte den 25e, inte helt perfekt får jag erkänna! Men i helgen när det var 14 grader och torr asfalt, då kändes det bättre :slight_smile:

Skulle som sagt byta imorgon torsdag, men fick ringa verkstan och boka om till nästa vecka. Vågar inte köra med sommardäck nu när det är sibirisk vinter ute igen :sweat_smile:

Efter morgonens cykeltur till jobbet så är jag rätt nöjd med att jag bytte tillbaka till vinterdäck på framhjulet igår. Fy fasen det var rena isgatan på både cykel- och bilvägarna. :cold_face:

Byte för två veckor sedan, trodde inte det skulle komma mer halka och snö. Kör inte så mycket och hade tur, parerade de hala dagarna. Får dra lite på det nästa år…

Innan byte jag vid ett såntdär tält vid Ica Maxi fast nu fick jag en deal från Ford på 495kr med kaffe. :blush:

1 gillning

Ännu ett argument att köra dubbfritt, då byter man när det passar. :rofl:

2 gillningar

Ett gott skäl. När jag hade däcken hos Bilia var det dock ca 4 veckors kö om man bytte dag eller bokade sent. Det hände en gång för mig och det var lite segt att köra på vinterdäcken till början av maj...

Nu kommer det att bli köer när folk ställer in sina byten denna vecka.

1 gillning

Inga problem hos Ford att byta tid iallafall, ringde imorse och bokade om min tid som egentligen skulle infalla imorgon. Fick själv välja i stort sett valfri dag och tid nästa vecka istället.

1 gillning

Tycker det är värt lite slit och bara byta däcken själv hemma. Då kan man byta när man vill och om det skulle dumpa ner lite som igår och man måste ut så är det bara hänga på vinterdäcken igen

1 gillning

Jag är i Stockholm idag och blev lite chockad på vägen hit. Ni har ju riktig vinter här, i Uppsala är det barmark. Inga problem att köra med sommardäck (tur för mig) men i huvudstaden hade det aldrig gått! Tur man bor norrut :wink: (åker pressbil med friktion på just nu)

3 gillningar

Jag är mittemellan, inga problem här heller, men har kvar friktionsdäcken en vecka till eller så. :slight_smile:

Ska hämta bilen nu på lunchen efter fått på sommardäcken. Hoppas man tar sig hem, kom minst 30 cm snö i natt.
Ett par helt nya sommardäck kanske inte är så mycket sämre än odubbade vinterdäck med ett par år på nacken?

Blir som att åka på hockeypuckar typ, stenhårda, kör försiktigt!