Helgens fråga: Har du bytt till vinterdäck än?

Från sajten:
image

Nu har snön fallit över Sverige och här i Stockholm så är köerna till att byta däck löjligt långa och efter det kraftiga snöfallet under gårdagen och idag så har många bilar åkt ned i dikena.

Så dagens fråga till er läsare är om ni har bytt till vinterdäck ännu eller om sommarsulorna fortfarande sitter kvar? Polisen i norrort här i Stockholm har på sin Facebook-sida även lagt ut lite matnyttig information som tåls att repetera:

Detta gäller

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute. Är det strålande sol, varmt i luften, och inte en tillstymmelse till vinterväglag så kan du på självaste julafton köra med sommardäck.

Vad är vinterväglag?

Det är vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan. Vägrenen = del av väg vid sidan av körbanan.

Dubbdäck

Dubbdäck får användas mellan den 1 oktober och den 15 april, men får också användas innan och efter nämnda datum om det är eller befaras bli vinterväglag.
Väntas snöstorm på midsommar så får alltså dubbdäck användas.

Dubbat eller odubbat?

Med vinterdäck menas dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Det får inte förekomma både dubbade och odubbade däck på samma fordon. Observera att det är tillåtet att använda odubbade friktionsdäck året runt, det finns ingen restriktion mot dem.

Vi tar det en gång till

Fråga: Råder vinterväglag när det ser ut som på fotot?
Svar: Ja.
Fråga: Krav på vinterdäck?
Svar: Nej, det gäller från 1/12.
Fråga: Tillhör det sunt förnuft att använda vinterdäck ändå vid liknande väglag, med tanke på sin egen och andras säkerhet?
Svar: Ja. Dessutom kan man komma att misstänkas för vårdslöshet i trafik om ”fel däck” sitter på, och man ger sig ut i liknade väder som på bilden.
Källa: Polisen

Har du bytt till vinterdäck ännu?

  • Ja, jag har bytt
  • Nej jag har fortfarande sommardäck
  • Äger ingen bil

0 röster

1 gillning

Dubbdäck på sedan 1 månad

1 gillning

Vägrar vinterdäck. Nästa vecka skall jag köra till Stockholm. Då tar jag för givet att vädret anpassar sig och det inte är vinterväglag.

1 gillning

Första bilden i artikeln var en härlig dag för ett par år sedan. Åkte till jobbet och ställde mig på pendeltågsparkeringen. Det var strålande sol och snustorrt på marken, sommardäck på. Sen runt lunchtid så föll det så kopiöst mycket snö så det där möttes jag av när jag hade gått av tåget. Det tog en 20-30 minuter bara att gräva ut bilen (hade ingen spade, inga handskar eller nått).

Riktigt bra dag.

1 gillning

Dubbdäck på Sabbis! Livrädd för halka!




6 gillningar

Jag byter redan vid tidsomställningen. Då brukar vädret vara trevligt och slipper frysa om fingrarna. Förstår dom som kör dubbat och vill slippa oljudet och väntar så länge det går.

2 gillningar

Bytte igår, idag snö! :sweat_smile: Eller det började snöa redan igår kväll efter jag blev klar! Ryggont idag!

Är det din gamla bil Dennis?

Bytte (på bilen) förra söndagen. I torrt och snöfritt väder. :sunglasses::slightly_smiling_face:

Jag bytte för 11 minuter sedan. Nu bor jag i och för sig där det där milt och inte snö i någon mängd att tala om. Men jag börjar tidigt på morgonen och oftast före halkbekämpningen.

Yes, ny är den inte! :joy: Blev skrot av den.

Scheisse.. Antar att det gick förhållandevis bra då du skriver här idag.

Yes, hände faktiskt ingenting med mig. Konstigt nog, hade nog sjukt tur. Men psykiskt blev det ju sjukt jobbigt för, var ingen rolig upplevelse! :joy: 10 april, precis köpt den där bilen efter att växellådan rasat på min andra V70, hade bilen i sex dagar, sommardäck på pga april och den stod på sommar däck när jag köpte den.

Köldknäpp och lite lite snö, 06.30 på morgonen påväg till jobbet. Är en skarp kurva och så är det en sluttning på 2-3 meter ned på gärdet, kom inte i någon fart alls, 50 kanske på 80, fick sladd 180 grader slog i kanten och det räckte för att välta bilen ned för kanten och den tog fart och rullade 2 och ett halvt varv innan den stannade på högkant. Eftersom det gick så ’långsamt’ så hann jag nog reagera och hålla mig kvar på min plats.

5 gillningar

nix

1 gillning

Läskigt..! Men du var ju i alla fall ensam i bilen för du har väll barn eller minns jag fel?

1 gillning

Ja, sjukt glad för att jag var själv!

1 gillning

Dubbdäck åker alltid på I början på november, jag la på mina den 4e. Det var jag glad för idag när jag åkte hem till Stockholm från Dalarna, skapligt mycket snömodd på vägen. Sommardäcken åker på i slutet på mars om inte vinterväglag råder.

Inga dubbdäck i världen räddar dig med den farten du måste hållit.

Bytte på min bil i fredags, kör friktionsdäck.

Bytte på frugans igår lördag, kör dubbdäck.

Så nu kan jag koncentrera mig på andras bilar. Bävar för morgondagen, telefonen kommer att gå varm och jag har 4 veckors väntetid. Så jag får leka amatör psykolog imorgon för att komma undan. :joy::joy::joy:

6 gillningar

Måste köra som om det är halt även med dubbdäck, inte alla som har det klart för sig. :joy::joy::joy:

1 gillning