Helgens fråga: Har du bytt till vinterdäck än?

Problemet löst. Fick lämna in den på auktoriserad verkstad. Bytte ut samtliga låsbultar mot vanliga hjulbultar samt däckskifte= 1200kr fattigare.

1 gillning

Monterade på en uppsättning Continental Viking Contact 7 friktionsdäck på bilen och fick testat de idag i snön. Bilen gick som en pansarvagn i snödrivorna och då hade jag inte ens kopplat i fyrhjulsdriften. Så om någon funderar på friktionsdäck då kan jag rekommendera dessa varmt.

2 gillningar

Kör med såna. :ok_hand:

Japp, riktigt bra dessa.

Sedan ett antal år kör jag dubbfritt. De är överraskande bra. Svårt att fatta att de kan vara så bra. Tidigare tänkte jag som du att lite annat gummi och mönster, hur stor skillnad kan det göra? Det har visat sig att de är i princip lika bra som dubbade i nästan allt. Sedan slår de inte dubbade på is och polerad snö. Men otrolig skillnad mot sommardäck.

Sedan har de en fördel till, i alla fall de jag har haft. De slipper långsammare än dubbdäck. Så om du får en liten sladd behåller de greppet lite bättre än dubbdäck. Under själva sladden alltså. Nu griper ju antisladd in ganska snabbt, men ändå en ganska cool känsla. Nu är det väl skillnad på däck och däck och på vilken bil de sitter, men ändå.

5 gillningar

Som stockholmare har jag också kört dubbfritt i många år och tycker dom fungerar jättebra men levde nog fortfarande i villfarelsen att bra sommardäck ändå var helt ok i jämförelse.

Sen var min poäng framför allt att jag önskar jag inte varit ute över huvud taget i lördags eftermiddag när snön kom och det frös på även om jag hade bytt till vinterdäck. Det var definitivt en dag när man borde haft vett att hålla sig borta från vägarna...

Vi bilägare gjorde en test på en isig testbana och sommardäcken hade över 70 meter längre bromssträcka än friktionsdäcket. Hastigheten var 50 km/h och stoppsträckan för sommardäcket var på över 100 meter. Friktionsdäcket stannade på 28 meter. Isen man testade på var torr och greppvänlig.
På snö så var stoppsträckan knappt 69 meter för sommardäcket och för friktionsdäcket drygt 27 meter.

Sommardäck på vintern: Så mycket längre blir bromssträckan | Vi Bilägare (Betalvägg)

2 gillningar

Det är främst gummiblandningen som gör att vinterdäcket håller sig mjukt i låga temperaturer medan sommardäcket blir hårt i kylan.
Redan vid temperaturer under 5 °C hårdnar sommardäcket och dess egenskaper blir avgjort sämre, läste jag någonstans. Även fabrikatet kan ha betydelse.

Gummiblandningen gör även att vinterdäcken och då särskilt friktionsdäcken blir alldeles för mjuka på sommaren. Därför som man aldrig ska köra med friktionsdäck på sommaren.

Här kan man se skillnaden i bromssträcka mellan sommardäck och friktionsdäck.

Bilden är tagen från Vi bilägare.

2 gillningar

Allround-däcken som Volvo levererar hade varit intressant att se test på.
De ska ju vara året-runt-däck

Det blir en kompromiss med dessa däck det funkar men är inte optimalt varken som sommar eller vinterdäck.

1 gillning

"När man beställer sin elbil ingår dessa däck, som alltså är godkända för åretruntbruk, men Volvo rekommenderar att man även beställer vinterdäck om man ska köra på snö och is. Enligt Volvo är detta för att höja säkerheten och förlänga räckvidden."

2 gillningar

Har sedan många år däcken på hotellet. Däckfirman hör av sig när det är dags med bokad tid som man flyttar eller godkänner. Förra rundan privatleasing slapp jag köpa nya däck överhuvudtaget :slightly_smiling_face:

Finns ett sånt test här: Volvos nya Recharge-däck är sämre året runt | Vi Bilägare

Och har man inte premium hos Vi bilägare så har TV4 gjort ett inslag om dessa däck där man nämner Vi bilägares test :slight_smile:

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13803685

3 gillningar

Väcker den här gamla tråden till liv. Nu är vi inne i perioden där vi byter däck igen. Jag tänkte först boka så att jag skulle byta imorgon, 3 april, men tänkte att det kanske var lite tidigt. Jag bokade den 10:e istället. Glad för det när man ser vädret ute.

1 gillning

Ska byta idag kl 15. Bor ju i Malmö så här har varit milt ganska länge. De säger ju att när temperaturerna börjar stiga över +5 så är sommardäck bättre. Så länge det inte blir snö/is såklart

Tajming är allt. Här i Stockholm snöar det nu...

1 gillning

Bokat byte 12/4. Brukar försöka byta så sent som möjligt, då det inte utan fog kallas aprilväder. Bara att jämföra gårdagen med idag.

3 gillningar

Om 1-2 veckor blir lagom.