Har ni någon rekommendation på läsplatta?

Det är det!

Mycket nöjd Storytel Reader @Cherry !

Krävs dock abonnemang.

1 gillning

Du har sorterat böckerna efter färg i bokhyllan. Det säger allt om hur mycket du läser. :wink:

5 gillningar

Eller vad hans bättre hälft tycker är fint. Kom hem från jobbet och upptäckte att min fru gjort likadant här… :disappointed:

Det är jag som kräver lite estetik och det är då honan som läser böckerna :slight_smile:

1 gillning

Jag gjorde det en gång på den tiden man hade hundratals cd-album. Var helt hopplöst att hitta rätt skiva sedan.

Bokstavsordning och kronologisk ordning är det enda rätta.

5 gillningar

Härligt, Toppen video!

Håller med om att det är väldigt nice att texten och kontrast går att ställa.
Knappar är ju ett måste för mig, även om jag sporadiskt duttar på skärmen också.

Hur är vattentåligheten hos Storytel?
Jag har minst en gång uppskattat att Kobo är vattentålig (vattenglas vid sängen + små barn :sweat_smile:)

Det enda jag ser som en nackdel är abonnemanget. Den går inte att använda utan va? Och färgen! Du får visa den igen om två månader igen :face_with_monocle:

Ja, abonnemanget är dyrare än att köpa i snitt en bok i månaden som jag gör i dag (månadens bok kostade 79 kr).

Jag köper på Bokon och skickar till Kindle så det är relativt smidigt.

1 gillning

Kobo Glo HD, haft den i flera år. Otroligt nöjd, läser varje kväll.
Köper böcker både i Kobo-store och på andra ställen.

Men dessa läsplattor är väl endast svart vita, eller på sin höjd gråskala?
Iofs är väl kanske de flesta böcker i det samma… men som i mitt fall när de är mest typ fakta böcker och nån ev självbiografi är de ofta bilder foton, samt diagram mm då är de trevligt med färg.
Hur funkar det ?

Faktaböcker med bilder gör sig bättre på surfplatta. Skönlitteratur, biografier och liknande fungerar bättre på läsplatta.

2 gillningar

Rycker liv i denna tråd igen. Har kommit igång med läsning och tänker att de skulle va kul med teknik i detta. Funderar därför på läsplatta. Har ni någon ni rekommenderar. Har också funderat på iPad men tycker det blir tungt och klumpigt, i så fall iPad mini. Vad är fördelen men läsplatta kontra iPad mini eller surfplatta generellt?

Största fördelen är att man kan läsa utan bakgrundsbelysning på en läsplatta. Behagligare för ögonen och fungerar ute i solen.

En annan fördel är att batteriet räcker i en evighet.

3 gillningar

Fundera på vilken infrastruktur för att skaffa böcker du trivs med. Kommer du att låna på bibblan eller köper du mest icke-svensk litteratur.

Jag kör Kobo men andra kan ju tycka att det är lite meck att köpa och föra över böcker via dator. Deras butik har ju inte svinmycket svenska böcker så dessa köper jag på Adlibris.

Amazon har väl Kindle och Adlibris Letto.

1 gillning

Ja vill nog kunna låna från bibblan, men är inte främmande för köp heller. Hur är det med lån från bibblan. Är plattan uppkopplad mot tjänst eller måste man föra över i så fall är det krångligt?

Jag har kört Kindle i över tio år och älskar den. Köper mina böcker från Adlibris (svenska) och Amazon (engelska). För svenska böcker är det lite meck att konvertera till Amazon’s eget format (men det ska det bli ändring på under hösten) och enkelt att föra över trådlöst med en liten app på datorn/plattan/telefonen.

Frugan kör en Kobo och är också nöjd. Hon lånar på bibliotek och jag tror det funkar bra men jag har inte koll på processen riktigt.

Värt att fundera på är ergonomiska aspekter. T.ex. har min Kindle Voyeur har fysiska knappar för nästa och föregående sida vilket är väldigt skönt eftersom e-ink är så ohyggligt långsam.

Vad kommer bli lättare under hösten menar du? :grinning: vi kör Kindle här hemma.

Jag lånar böcker på bibblan, sen slänger jag in dem i Calibre som konverterar och skickar dem till Kindlen automatiskt

1 gillning

Kindle får stöd för ePub:

3 gillningar