Har ni någon rekommendation på läsplatta?

Hur är tanken att det ska funka när stödet är infört?

Bokon var spännande och hade jag helt missat. Ska kolla in.

I och med stöd för ePub kommer man slippa steget att konvertera till Mobi och kan bara skicka ePub-filen direkt till sin Kindle. Köper man en bok från Amazon har dom fortfarande ett eget extended ePub med stöd för X-ray etc, men det var ju redan smidigt.

Sen håller jag med om att det inte är speciellt jobbigt att konvertera böckerna men det är ju värt att tänka på när man väljer läsplatta.

1 gillning

Jag hade en kobo Libra , men den var det inte så smidigt att skicka över en bok till. Vilken ska man egentligen välja om man vill ha mkt stöd och enkelt att föra över böcker?

Jag har den här, otroligt nöjd.
https://cdon.se/hemelektronik/pocketbook-touch-hd-3-koppar-p46700509?gclid=Cj0KCQjw852XBhC6ARIsAJsFPN3eqj3B-qs-SYlrFPnqlppjXmRUo0SQ2rRnfKUHTlbZrKvSVCGgZH4aAg-VEALw_wcB

Enkelt att lägga in? Via telefonen tex ? Samt kan man låna från bibblan osv också ?

Är det USB c ? :slight_smile:

Låna från bibblan går bra, köpta böcker går att maila till plattan.
Den hanterar även i princip alla format.
Hade en Kobo tidigare som var lite bökigare, åkte på tippen när den inte längre gick att ”connecta” till datorn..

Micro-USB, inte C tyvärr.

1 gillning

Borde gå att lösa det via telefonen kan jag tycka. Dock aldrig testat. Får du bara hem filen till telefonen, så tycker jag att det bara borde vara att maila till din kindle/pocketbook-mail.

Inga problem till Kindle iallafall. Laddar ner min köpta bok från Adlibris, app som konverterar till .mobi och sen send to kindle. Boom.

Så kindle är det man ska ha?

Jag fick ju en Kobo Clara 2E i födelsedagspresent och är väldigt nöjd än så länge. Visst är det lite meck om man ska låna från bibblan eller köpa från andra butiker men på det stora hela mycket bra.

Finns det någon abonnemangstjänst som funkar till den?

1 gillning

Jag har en Kobo Glo HD som till slut inte kopplade upp sig mot datorn, i övrigt fantastiskt nöjd med den. Beställde en ny läsplatta, PocketBook Touch HD 3 som är helt grym.
Det visade sig även att det var fel på kabeln som jag använde till Kobo, efter kabelbyte så har jag två plattor, känner mig lite schizofren i nuläget med två plattor på sängbordet..

Då får du akta dig så du inte blir förläst. :joy::joy::joy:

2 gillningar

Med nyårslöftet att börja läsa mer böcker igen kom funderingen på en eboksläsare upp.

Funderade först på en Kobo då jag fått för mig att Kindle är låst till Amazon och främst engelska böcker, men när jag läser i tråden låter det ju nästan som att Kindle är smidigare? Overdrive som Kobo stödjer fungerar inte på det lokala biblioteket och då det verkar som att det krävs att man kabelansluter Kobo till en dator för att kunna föra över låneböcker, vilket inte känns attraktivt.

Vill gärna att det ska vara så smidigt som möjligt att kunna köpa eller låna eböcker från olika butiker och bibliotek. Kommer främst läsa böcker på svenska. Gör jag då bort mig om jag köper en Kindle? :slight_smile:

Köpte kindle paperwhite till min sambo, som är helnöjd.
Jag som är den tekniske får ladda in böcker, vilket funkar smidigt. Använder Calibre, som man ställer in så den kan maila över böckerna till läsplattan så dem dyker upp där utan att krångla med sladdar.

Köpa böcker är ju smidigast via inbyggda amazonportalen.

Ett tips är bokon.se, som kan maila över böcker man köper via dem direkt till kindle.

1 gillning

Finns det bra utbud av svenska böcker i portalen eller är det andra tjänster som främst gäller då? Har du testat låneböcker från något bibliotek?

Jag har en Kobo och en Pocketbook Touch HD3, lika nöjd med båda.

1 gillning

Lånar från Malmö bibliotek. Inga konstigheter att låna hem och läsa. Aldrig använt amazons portal så vet inte :blush:
Men ska finnas här Amazon.com: Kindle Store

Intressant! Krävs det något speciellt för att få det att funka? Har fattat det som att biblioteksböcker är DRM-skyddade och att Kindle inte har stöd för det. Så här skriver Malmö:

"Obs! Det går inte att läsa bibliotekets e-böcker på läsplattan Amazon Kindle."

https://malmo.se/Uppleva-och-gora/Biblioteken/E-medier-och-e-tjanster/E-bocker.html

Oj, okej. Så kanske det är. Jag tar bort DRM-skyddet på mina böcker via ett plugin i calibre, så kanske kommer runt det? :upside_down_face:
Var ≈1,5 år sedan jag lånade böcker där, så kan också ändrats sedan sist jag lånade

1 gillning

Det är lite av en djungel med eböcker för mig som är helt novis. Får för mig att det borde vara smidigt med bibliotekslån när man inte behöver hantera lånet fysiskt. :slightly_smiling_face: