Har ni någon rekommendation på läsplatta?

Jag har bestämt mig för att köpa en läsplatta (pga fru kan ej sova med mitt ljus tänt). Jag inte köpa en surfplatta utan en dedikerad läsplatta. Har tittar på på Kobos modeller.

Har först och främst tänkt köpa böcker, men är inte främmande för tanken att låna via biblioteket. Kobo har en OTA lösning för det, som jag förstår Adlibris inte har(?).

Alla era tankar och input uppskattas!

Sedan jag skaffade en Amazon Kindle Paperwhite har jag inte kollat på några andra läsplattor. Den har dock inte stöd för att låna böcker från bibliotek så jag antar att den är utesluten.

Är oxå nyfiken.

Jag kör Storytels egna läsplatta. Köpte den för 1000 kr och då ingick ett halvårs abonnemang. Abonnemanget kostar saftiga 169 kr i månaden men tycker ändå att det funkar. Så otroligt smidigt att bara kunna byta till en annan bok om man börjat läsa en som man inte gillar. Kör mest ljudböcker därifrån nu men läste ett 30-tal böcker förra året och det funkade fint. Mycket behagligare än att läsa i telefonen.

Jag har en Kobo Aura H2O som jag är extremt nöjd med. Köper mest böcker från Kobos butik men har även handlat från Google Books och Adlibris och mejlat böckerna till mig själv. Med lite god vilja går det att öppna mejl på Kobo plattan.

Lånar inget på biblioteket. Kobo har nån Overdrive som i mina ögon inte är värd nåt. Finns typ inga bilbiotek anslutna i Sverige som jag har lånekort hos. Bor man i Göteborg eller Malmö kanske det är annorlunda. Jag hittar sex bibliotek i Sverige och inget av dem ligger i Stockholm.

Det kommer uppdateringar då och då till plattan och batteritiden är bra. Ca en månad per laddning ligger jag nog på och förra året läste jag 23 böcker på den. Kobo-butiken är inte världsbäst om du vill läsa på svenska. Det går att köpa svenska böcker men då behöver du nästan veta vad du är ute efter. Filtreringen på sajten är dålig. Det här är min andra läsplatta, hade en Sony som jag köpte 2010 eller så.

Tack, vet du om det går att köpa böcker via någon annan tjänst än storytels? Eller är du låst till deras ekosystem.

Stort tack, bor i Stockholm men har möjligt att ”fixa” ett kort i Malmö. Det lutar nog åt Kobo då :slight_smile:

Jag kanske har missat något men till ipaden kan jag låna e-böcker med ett lånekort från Farsta i Stockholm.

Vanliga bibblan via webbläsare på Kobon borde funka. Men det är inget jag provat för den webbläsaren är nåt gud glömt. Overdrive är en annan lösning.

Hur lånar du böcker till iPad?

Jag har använt bluefire Reader. Men, det var ett tag sedan, Tror inte den används längre.

https://biblioteket.stockholm.se/artikel/e-böcker-–-så-funkar-det

Nej, tyvärr är den helt låst till deras tjänst med abonnemang.

Ok:) tack för ditt svar

1 gillning

Bluefire Reader verkar finnas kvar men har börjat ta betalt. Därför rekommenderar biblioteken andra appar.

Du kan skaffa lånekort på nätet i Malmö, gjorde jag. Funkar fint att låna efter det

1 gillning

NICE! :smiley:

Perfekt för mig med! Stort tack!

Har precis beställt en Kobo Libra H2O.

Utan att man bor i Malmö? Är det okej oxå o göra så? :slight_smile: isåfall kanske man borde kika på de :slight_smile:

Det förutsätter jag eftersom det var möjligt iaf.

Jag har kört Kindle i många år och gillar dom. Nackdelen är deras egna format (.mobi) så att epub kräver konvertering, men det är inte speciellt komplext att göra varken på datorn eller i iOS.

Min fru, som lånar mycket på bibliotek, läser än så länge främst på mobilen eller iPaden och jag har funderat på att köpa en läsplatta till henne och rekommendationerna jag fått är Kobo.

(Jag har en kompis som har en Tolino som han är nöjd med också.)