Frågor om UniFi-nätverk

Den CPE ger nog ut publika IPs. Om du har ett /30 nät så får du bara 2 publika. En i CPE och sedan en på externa interface på din egna router/firewall
Men om du har ett /29 nät så har du 6 hostar.

Inte helt säker på varför du skulle vilja göra en sådan sak.

Jag saknar lokaler att köra cisco-meraki på

Gör jag Hastighetskontroll med UniFi appen så står det ca 220/95, men gör jag trådlöst test med min iPhone med Speedtest får jag ut 450/95 typ. Har 500/100. Varför visar UniFi appen så lite

Beror på vart testservern står, med speedtest finns det ofta någon närmare än med Unifi’s inbyggda testfunktion.

Rullar allt på bra så gör man ingen hastighetskontroll, sen gammalt. :joy::joy:

1 gillning

Vill ha bättre Wi-Fi täckning ute.

Har en UDR (Unifi Dream Router - den perfekta konsumentroutern?)

Vad kan ni rekommendera för en utomhus AP?

Den här är lämplig då den är anpassad för att sitta utomhus.

https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-wireless/products/unifi-ac-mesh-ap

1 gillning

Tack, inte så farligt dyr heller. Ska testas, så kidsen kan lyssna på musik i studsmattan :rofl::grin:

Jag kör Home assistant på en RBP trådat till en UDR. Skulle vilja ha RBP på ett eget VLAN, så jag kan begränsa accessen på den.

Är ganska ny på nätverk och en novis på Unifi. Någon som vet hur detta görs, eller kan tipsa om en bra guide?

Tack

Hade du tänkte att köra allt IoT på ett eget VLAN eller vill du bara köra RBP på det?
Vilken unifi utrustning har du?

1 gillning

Jag har en UniFi Dream Router.
Det hade jag gärna gjort, men samtidigt vill jag inte förlora möjligheten att casta till mina Google enheter.

Är för dålig på nätverks setup, för att veta vad som är värt att ”offra” i funktionalitet för säkerhet.

Är det möjligt att ha alla iot på ett eget vlan och sedan casta från huvud vlanet?

Om du har flera VLAN och full routing mellan dem så tycker jag chromecast ska fungera.
Bara sättaupp olika VLAN ökar du inte säkerheten. Du måste ha Firewall/Access Control List regler mellan de VLAN också.

Exempel
Vlan 2 Redzone
Vlan 10 Client network
Vlan 20 Iot

Sedan får du labba med vilka regler som måste finnas. Jag är osäker på vilka portar Chromecast använder.

TCP ports 8008-8009 and UDP ports 32768-61000 are required for Google Home app on iOS and to cast and screen share from Chrome in Windows.

Additionally TCP port 8443 is required for the Google Home app on Android, otherwise the device does not show up and so screen mirroring from Android using chromecast will not work.

2 gillningar

Jag tackar! Detta är lite över min pay grade i utförande just nu.

Jag tror jag förstår vad slutprodukten ska bli, men inte hur jag ska ta mig dit. Om jag säger så.

Har du någon guide/video du skulle kunna tipsa om? Mitt amatörmässiga googlade kring detta leder mig lätt på avvägar känner jag…

Du kan börja med skapa ett till vlan med annat subnet och labba dig fram.
Sök på unifi vlan setup tex

Här finns info också: Unifi Network - Setup IoT VLAN With Access to Home Assistant and Pi-hole — Fiction Becomes Fact

1 gillning

Får göra det. Tack!

1 gillning

cool, cool. Den ska jag titta på. Tack :star:

1 gillning

Jag gick ifrån Ubiquiti för något år sedan. Jag körde Edge-serien på router och dom totalt skiter i dom nuförtiden. Senast jag kikade på firmware till dom hade dom inte uppdaterat den på något år eller så.

Hade AP och grejer också från dom. Nuförtiden kör jag MikroTik istället. Router, switch och AP. Inga större grejer men fungerar väl, och är stabila!

Gamla routern:

Nya:

MikroTik är dock inget för folk som inte kan lite om nätverk. Dom kan vara svåra att ha att göra med.

EDIT:

Sedan tror jag inte GUI:t faller så många i smaken:

Men kan man dom så kan finns det inga spärrar inom nätverk. Det mesta går att göra!

1 gillning

Det är lite kul att Mikrotik kör med samma design på sina prylar nu som man gjorde för 15 år sedan. Köpte en managerbar switch från dem för typ 15 år sedan och den har samma låda som din router. Pensionerade den för ett par år sedan.

1 gillning