Frågor om UniFi-nätverk

Härligt tack! Fiberdosa sitter dåligt till hos oss. Så ingen skrubb i möjlig. Potentiellt högt upp i en bokhylla.

För att återkoppla så upplevde inte jag heller något mega wow av Dream Router och en AP. Mina två Google Wi-Fi puckar gjorde jobbet minst lika bra.
Har inte labbar något med olika band dock. Ska sätta mig in i det. Kör allt default.
Tänkte du gå igenom något sådan tro?

För mig så blev Unifi ett sätt att samla det jag behöver i ett ekosystem: accesspunkter, router, kameror, switchar och NVR. Trött så att mecka med läsa delar som ska fungera från olika tillverkare och tycker det fungerar riktigt bra och är utbyggnadsbart. Sen tror jag inte prestandan eller stabiliteten nödvändigtvis är bättre, men för mig har det lirat bra i ett drygt år och är tillräckligt snabbt utan att jag behovet konfa och optimera en massa.

Inte så mycket att labba med - den vet ju bäst oftast.

1 gillning

Du får dra en lång kabel från fiberdosan till routern. Har samma problem i min lägenhet att nätverksuttaget för internet sitter helt idiotiskt.

1 gillning

Min Dream Router klassificerar saker som den vill, detaljerat för vissa OS, i en klump för övriga.
Gissa vilka de övriga är?
Screenshot 2022-02-20 at 17.31.27

Kan bero på en funktion i ios/android som slumpar mac-adressen på wifi. Går att stänga av under wifi inställningar på respektive mobil.

1 gillning

MiN UniFi app kategoriserar min robotdamsugare som en Mini Switch, någon som har en aning om hur man kan få bort de?

Rapportera till Ubiquiti på deras forum.

1 gillning

Ok tack, ska kolla på det

1 gillning

Tror du kan overrida det via webbgränssnittet. Byta namn och ikon på den därifrån.

Går att byta namn i UniFi-appen också. Iaf om man har en udm.
Client devices → Device → Settings. → Name

Problemet är att det är inte en klient utan sortera in sig under Unifi-enheter

Det går att byta namn i appen oavsett vad du har för router tror jag. Jag kör en EdgeRouter och mina päron USG och båda kan byta namn via appen (iOS). Ikon verkar inte alls gå via appen.

@Niklas_V, den är tuffare. Skumt!

Under flera månader låg mitt wifi på låga 80/något lågt. Detta efter att ständigt legat på mellan 300-450/200-400. Nu har det hoppat tillbaka till den gamla farten. Lite märkligt kan jag tycka. Mätte aldrig vid routern då hastigheten återkom just när jag skulle mäta vid där. Som om den kunde läsa mina tankar.


Har 500/500

1 gillning

Du har uppdaterat till senaste firmware alltså :wink:

1 gillning

Funderade på att byta ut mina AP nanoHD till AP Wi-Fi 6 Pro
Jag har inte hittat en jämförelse på dessa två. Någon som har koll på exakt vad jag kommer gå miste om/få
För tillfället har jag två Wi-Fi 6 Lite och två NanoHD.
Vad säger den samlade kompetensen här, om pengar inte är med i ekvationen, vad är den bästa uppsättningen av APs? Blandat eller samma? NanoHD tillsammans med Wi-Fi 6?

Eftersom unifi arbetar helt i Flexconnect läge så kan du blanda högt och lågt. Men det är väl alltid bäst att köra samma överallt?
Vi har jätteproblem med cisco hos vissa av våra kontor för vi har en blanding av nya och äldre APs så de går mot olika controllers. Det är Cisco

Den uppenbara skillnaden för en nätverkstekniker är att U2-Pro can 802.1Q så du kan taggad trafiken så öppnar för att ha olika subnet med SSID (guest eller iot network tex). Jag har för mig NanoHD inte har stöd för det men inte helt säker.

Sedan har U6-pro stöd för 802.11ax. Du kommer inte hemma märka någon skillnad, men alltid kul att ha det senaste :slight_smile:

3 gillningar

en annan sak: Visst var det du som gavupp Meraki?. Vad hade du och varför slutade du använda dem?

Yes det var jag!
Jag var supernöjd med allt, det var otroligt enkelt och i min mening mer tilltalande UI än Unifi. Däremot prislappen gjorde att när alla licenser höll på att gå ut så gick jag igenom vad jag skulle få för samma pris vilket var nästan motsvarande produkter från unifi.
Det jag saknar mest är den inbyggd möjligheten till 4G-failovern i routern. Jag vet att unifi har en som man kan köpa till men så mycket som den kostar så kan jag inte motivera det.

1 gillning

Efter att min fiberkonverter gick sönder köpte jag omedelbart failover-prylen från Unifi. När fiberleverantören började yra om 16-18 dagar innan en tekniker skulle kunna komma och titta på problemet var tusenlapparna enkla att spendera. Haft nytta av den vid några tillfällen efter det stora felet. Det står i områdets FB-grupp att nätet ligger nere, men hos oss fungerar det.

3 gillningar