Frågor om UniFi-nätverk

Du kan börja med skapa ett till vlan med annat subnet och labba dig fram.
Sök på unifi vlan setup tex

Här finns info också: Unifi Network - Setup IoT VLAN With Access to Home Assistant and Pi-hole — Fiction Becomes Fact

1 gillning

Får göra det. Tack!

1 gillning

cool, cool. Den ska jag titta på. Tack :star:

1 gillning

Jag gick ifrån Ubiquiti för något år sedan. Jag körde Edge-serien på router och dom totalt skiter i dom nuförtiden. Senast jag kikade på firmware till dom hade dom inte uppdaterat den på något år eller så.

Hade AP och grejer också från dom. Nuförtiden kör jag MikroTik istället. Router, switch och AP. Inga större grejer men fungerar väl, och är stabila!

Gamla routern:

Nya:

MikroTik är dock inget för folk som inte kan lite om nätverk. Dom kan vara svåra att ha att göra med.

EDIT:

Sedan tror jag inte GUI:t faller så många i smaken:

Men kan man dom så kan finns det inga spärrar inom nätverk. Det mesta går att göra!

1 gillning

Det är lite kul att Mikrotik kör med samma design på sina prylar nu som man gjorde för 15 år sedan. Köpte en managerbar switch från dem för typ 15 år sedan och den har samma låda som din router. Pensionerade den för ett par år sedan.

1 gillning

Mikrotik är prisvärt, funktionellt men ack så osexigt :slight_smile:

3 gillningar

Ingen mening att byta stil på dom för att tiden går :wink:

@Peder

Det är inte allt för sexigt håller jag med dig om. Men efter ett tag så fastnar allt och bara jobbigt med "vackra menus" och annat som inte hör hemma i en router. Oftast ställer man in allt och sedan går dom år efter år utan några problem.

Jag har dock kikat på en annan MikroTik ett tag nu:

Grejen är la att jag inte behöver så mycket muskler i en router. Jag mätte ut den jag har nu på 933Mbit/s. Det snabbaste jag kan ha här är iaf bara 1000/1000. Det klarar dom flesta routrar av idag utan problem.

Någon som har tips på 12-port switch med brandvägg och gärna poe?

Ska du bara ha en switch? Du har ingen router innan? Den har ju annars brandvägg. Sedan bara lägga in en 16-port switch efter med PoE. Prisvärda i mitt tycke är MikroTik. Dom har billiga med 10GbE och PoE. Billigaste 10GbE + PoE+ ligger runt lappen. Dock 8 portar. Men dom har massa olika modeller att välja mellan.

Jag kan vara helt off här, men har ett lägenhetsnät med portar i varje rum. Har idag en 4-portars router i teknikskåpet där jag har stängt av Wi-Fi, sen en maffigare router i ett annat rum. Får kasst wifi om jag stänger in den i teknikskåpet som är av plåt, samt står i hallen. Problemet med det är också att jag bara kan köra kabel till några få rum.

Jag vet inte hur du har det, men har du inte ett ställe där allt kommer in? T.ex. ditt teknikskåp. Finns det en router innan allt är vad jag menar. Sedan kör du ut allt till en switch, AP och andra grejer på ditt nätverk.

Du behöver en switch med minst 12-portar med PoE för att slippa dra ström till grejer som tar PoE. T.ex en AP eller andra PoE-prylar har jag fattat det som? Bara PoE är mycket med. Hur mycket ström behöver du? Räcker PoE eller måste du ha PoE+?

Oftast ger vanlig PoE ut 15Watt per port. PoE+ runt 25Watt.

Jag vet att jag låter jobbig, men annars är det svårt att ge tips på en bra switch. Behöver du bara lite extra portar så fungerar nästan alla switchar bra. Även för några 100-lappar brukar fungera.

Här är en switch som jag har. Jag har flera dock.

8-portar och 4 av dom är PoE+ Den klarar 15Watt över 4-portar eller 25Watt per port tills strömmen inte räcker mera. 65Watt att leka med. Jag har haft min uppe något år eller så nu. Ligger runt 1000 kr vill jag minnas.

2 gillningar

Ja. Det finns en router i teknikskåpet idag. Just nu agerar den brandvägg och 4-portars switch.

Osäker på behovet kring Poe, tänkte mest att det är ”bra att ha”, sen till vad vet jag inte än :slight_smile:

1 gillning

PoE är alltid bra att ha. Jag kör några Raspberry Pis på min. Fungerar utmärkt! Slippa dra ström och grejer är värt mycket. Läs dock på innan om PoE. Det är lite rörigt i mitt tycke.

Har du otur kan du bränna något om du har PoE aktiv på en port och stoppar in en pryl som inte har PoE.

Jag köpte denna router idag, ser att det är samma som du har. Innan jag öppnar, vet du om det är möjligt att stänga av strömmen/porten på den? Gärna på schema eller via någon trigger.

Planen är att ha några Poe kameror inomhus, men jag vill inte ha dom på när vi är hemma. Läste på att det är möbler att styra portarna (på/av) på UniFi switchar nämligen.

Tack :star_struck:

Den switchen har aktiva portar så den känner av vad som behövs. Behövs PoE så slår den på det annars är den som en vanlig port.

EDIT:

Lägger in lite text från en sida:

What Are Active PoE and Active PoE Switch?

Active PoE, short for active Power over Ethernet, is also known as standard PoE which refers to any type of PoE that negotiates the proper voltage between the power supply equipment (PSE) and the PD device. Active PoE switch is a device that complies with standard PoE, so it is also named standard PoE switch. This type of switch is rated to be IEEE 802.3af, IEEE 802.3at or IEEE 802.3bt compliant. Thus it can be further divided into PoE, PoE+ and PoE++ switches (PoE vs PoE+ vs PoE++ Switch: How to Choose?). Before powering up, the active PoE switch will test and check to ensure the electrical power is compatible between the switch and the remote device. If it isn’t, the active PoE switch will not deliver power, preventing any potential damage to the non-PoE device.

Active PoE switch application.jpg

1 gillning

Tack! Var kanske otydlig i min frågeställning.

Är det möjligt att aktivt/manuellt stänga en Poe port på i denna switch?

Alltså att jag kan tända eller släcka en Poe kamera.

Tyvärr det är en dumswitch. Går inte att logga in i eller ändra på något.

1 gillning

Ok! Stort tack, lärde mig något. Ska hitta en smart en då :grinning:.

Trevlig fredag!

1 gillning