Foundation (Stiftelsen)

Kan rekommendera den officiella podden jag länkade till. Men se avsnitten först innan ni lyssnar.

1 gillning

Jag hann med att snåla till mig ett år till gratis iom ett annat Device som jag köpte (använde ett annat Apple-ID där)

Nu ger de bara tre månaders trial

1 gillning

Ted lasso är underbar

Sett första avsnittet och gillade det.


Nähä! När ska du ta mig på orden!? :stuck_out_tongue:

1 gillning

Kollade på de två första avsnitten igår kväll. Riktigt bra tyckte jag. Minns i princip ingenting från böckerna och det är ju mycket att hålla reda på. Kändes lite som när man såg första avsnittet av Game of Thrones; det är svinsnyggt och välspelat men man fattar inte allt som pågår.

Kommer definitivt kolla vidare.

2 gillningar

Jag har också nu sett de två första avsnitten. Lovar gott, känns påkostat och genomtänkt. Men de får se upp så den inte blir för långsam.

1 gillning

Haha verkligen - böckerna är ju så plågsamt långsamma.

Många här tycker det var ett långsamt tempo. Jag kände inte alls det. :man_shrugging:

Nej jag uppskattade tempot också, men det är nog om man utgår från vad man förväntade sig i böckerna.

Samma här, alldeles lagom tempo. Gillar serien starkt jag med, aldrig läst böckerna.

1 gillning

Är de? Jag tycker snarare att de går undan ganska snabbt. Små korta noveller.

Absolut inte långsamt tempo än så länge. Jag behövde snarast koncentrera mig för att hänga med och förstå allt som hände.

Ser man varje tidshopp som små korta noveller så absolut!

Vadå handling…? Tempo mm?

Jag tittar bara på serien för den magiskt fina bild/filmkvalién och miljöerna…, för jag sommarn så j lätt när jag väl tittar på TV… omöjligt för mig att följa någon form av handling över huvudtaget…, vaknar alltid upp runt kl 2.49 och undrar var jag gör i mitt egna vardagsrum… jag var ju nyss på en annan planet.

Tja, det går femtio år mellan första och andra kapitlet (27 sidor) så inte tycker jag böckerna går långsamt :wink:

Skämt åsido, varje avsnitt är väldigt oberoende även om de hänger ihop. De handlar om helt olika personer i olika tidsperioder. Fast, det är klart från Mulan så blir det mer sammanhängande även tidsmässigt

De lär väl inte hinna fram till Mulan denna säsong men det är den storyarc som jag är mest intresserad av.

Btw. Jag ska erkänna att jag hade glömt att Gaal Dornick var en man i böckerna och inte en kvinna.

Det är väl typ 1 eller kanske 2 av bikaraktärerna som är kvinnor i böckerna. Böckerna är en riktig sausage fest.

Det var onekligen en annan tid då.

Jag var tvungen att titta efter för att bekräfta mitt minne… De första böckerna består av noveller.

BTW: Att jag tyckte att det gick långsamt betyder inte att jag tycker att de skulle vara trogna böckerna. Så summariska som de är så hade det inte blivit mycket till serie. Det är rätt approach - om de sedan lyckas med det får vi se