Foundation (Stiftelsen)

Jag tog och läste om första boken när jag hörde att Apple skulle göra en tv-serie av den. Grundstoryn håller bra än men detaljerna är verkligen daterade. 1940-talet flyttat till framtiden.

1 gillning

Haha ja, kassettbandspelare med inbyggd störsändare :slight_smile:

2 gillningar

Har beställt telefonen (har den hemma nu) och är ändå mer nyfiken på Foundation. Började läsa de första tre böckerna på högstadiet för sisådär 48 år sedan… Har kvar böckerna plus de övriga i serien.

2 gillningar

Sett de två första avsnitten nu. Lovande!

1 gillning

Tyckte också det var väldigt lovande. Gillar scenografin och berättelsen. :+1:t3:

Fast de dra ut väldigt mycket på historien :slight_smile:

Vi får se, nu kan det komma igång efter andra avsnittet. Jag tyckte att det var en aning segt. Ska ta och läsa om bok 1…

Jo, det som hände i första avsnittet är typ ett kapitel i boken.

Vid sådana här tillfällen är jag glad att jag inte läser så mycket böcker. Har någon som läst boken till en film blivit nöjd. :wink::joy:

1 gillning

Det är skillnad på att inte vara nöjd och anmärka på skillnader. :slightly_smiling_face:
Jag är nöjd än så länge med serien men noterar att det är vissa skillnader. Tyckte det inte var utdraget i första avsnittet och i tv-serie så vill man nog ha lite mer bakgrund direkt

1 gillning

”Androidens drömmar” (Do Androids Dream of Electric Sheep?) av Philip K. Dick blev en utmärkt film med titeln ”Blade Runner”.

3 gillningar

Jag håller med. Att jag tyckte att det var segt i inledningen har ingenting med böckerna att göra

Den ursprungliga triologin är så summarisk och beskriver egentligen människorna väldigt lite så de måste bygga ut

Jag har inte gett upp än

Jag tyckte den var så himla bra och dessutom görs avvikelserna från böckern bara det bättre. En smula chockerande slut på avsnitt 2 för övrigt :slight_smile:

1 gillning

Den såg man inte komma!:grimacing:

Inte canon direkt :slight_smile:

Lite OT, har Apple börjat ta betalt för ATV+ än? Eller förlänger de gratis perioden? Såg att mitt går ut 2/11.

Yes. Nu är det bara att betala när din gratisperiod löper ut.

1 gillning

Jag betalar genom Apple One

2 gillningar

Det får bli samma här, då sparar jag 8:-. :joy::joy:

1 gillning

Samma här nu. :+1:t3:

1 gillning

Dags att hoppa på Ps5-erbjudandet nu tror jag - hittade till Ted Lasso precis!

1 gillning