Fotbollens primadonnor och käppakrig

För att Sverige inte är en fotbollsnation. “Vi” vill få det till att vi är bra, men sanningen är att landslaget är ett skämt och fotboll är inte Sveriges nationalsport. Lägg pengarna på hockey istället. Där är vi vunnit mest ändå.

1 gillning

Skojar du? Ishockey är ju mindre än innebandy.

2 gillningar

Är det något som är nationalsporten så är det fotboll, inget annat.

Att nuvarande landslag i fotboll är bedrövligt håller jag dock med om.

3 gillningar

Ja, ser hellre Sverige åka ut i åttondelsfinal i fotboll än vinna VM i hockey :blush:

Googling fungerar inte rätt här.

  1. Fotboll - absolut stort, men inget speciellt förutom Zlatan i absoluta eliten.
  2. Innebandy - Sverige är bland det bästa i världen, men det är inte en stor sport som man frågar andra länder.
  3. T.ex. Stenson som tjänat miljarder på sin golf som 1 person.
  4. Hur många miljoner har inte varje ishockey spelare dragit in och dessutom fixat OS/VM/SM guld?

Hur tänker du nu?!

En snabb googling:

Hockey:

”Vid ett VM-guld så får förbundet nio miljoner kronor i prispengar, men det täcker inte kostnaderna som man tvingas lägga ut under turneringen.”

Fotboll:

”När Sverige kvalificerade sig för EM-gruppspelet under hösten 2019 spelade även landslaget in 9,25 miljoner euro (omkring 94 miljoner kronor i dag). I och med två segrar mot Slovakien och Polen i gruppspelet, samt ett kryss mot Spanien, vilket innebar avancemang till åttondelsfinal, har landslaget nu dragit in runt 150 miljoner kronor i EM.”

1 gillning

Att jag inte tittar på hockey alls, dock gärna fotboll.

1 gillning

Nu menade jag på individ nivå och vad ishockey spelare gjort för Sverige.
I stortsett varje år så har vi en Stanley Cup mästare som är svensk. Stanley cup är förmodligen det svåraste som går att vinna inom sport. Dessutom har landslaget vunnit OS och VM vid flera tillfällen. Vi har spelare som blivit utsedda bästa i världen på olika positioner och vunnit poängligor i flera olika ligor.

I fotboll som är världens största sport så har ju inte Sverige lyckats vinna en enda gång i VM eller EM. Det är väl “bara” Zlatan som fått superstjärna status även fast han inte vunnit någonting “stort”.

1 gillning

Du säger emot dig själv. Först säger du att Stanley Cup är det svåraste man kan vinna och sedan säger du att fotboll är världens största sport. Det är lättare att vinna något i en sport där inte ”alla” länder deltar. Flera världsdelar är knappt representerade i internationella sammanhang i ishockey.

Sveriges brons i fotbolls-VM 1994 väger tyngre och pratas om mer än alla vm-guld i ishockey.

4 gillningar

Nja. Fotboll är världens största sport, men Stanley Cup är svårare att vinna.

" The Stanley Cup is without a doubt the hardest championship trophy to win in all of professional sports . Harder than winning the Superbowl, harder the winning the World Series, and harder than winning the NBA Title. There are 16 teams in playoff contention, only other sport that can claim the same would be the NBA."

Alla länder delar i NHL, där de bästa av bästa spelar och Sverige har 65 aktiva ordinarie spelare + 7 målvakter. Över 100 spelare om man ränkar med AHL.

I fotboll “vann” vi brons 94, men fotbollslandslaget har aldrig vunnit någonting.

Förstår inte hur de resonerat där. Det måste ju vara svårare att vinna World Series eftersom man inte kan spela på halvfart för att gå till slutspel. Där ska man spela 162 matcher och vinna sin division (eller bli ett av två Wild Cards) för att ens ta sig till slutspel.

Jag skulle tycka att NHL var intressantare om seriespelet faktiskt betydde något men nu får ju hälften av lagen ändå spela slutspel efter en trött säsong. Låt bara vinnarna göra upp om Stanley Cup.

Med resonemanget ovan kan de ju låta alla spela slutspel om de anser att fler lag = svårast att vinna.

Artikeln du hittat verkar bara räkna upp amerikanska sporter dessutom. Europa League måste ju vara svårare att vinna än Stanley Cup. De har sextondelsfinaler (32 lag) i slutspelet. :wink:

1 gillning

Tror för övrigt att individuella sporter är svårast att vinna. Hur mycket du än tränar kommer du inte bli snabbast i världen på 100 meter.

1 gillning

Jag tycker Wrestning är mer ärlig än fotbollen idag.
Från uppgjorde matcher i låga divisioner till mutor och fulspel som avgör vart VM ska spelas.
Och inte tala om alla filmningar som kan avgöra hela mästerskap, filmningar borde straffas mycket hårdare än doping, en dopad spelare kan inte alls på samma sätt avgöra en match.

I Wrestning så vet man vad som gäller, alla matcher blir i stort sett bra och den man hejjar på vinner till slut. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

En match i veckan när man följer en fotbollsklubb också. Vänj dig! :wink:

Därför tittar man inte på fotboll. Fjanteri med 1 match i veckan. NHL däremot när de spelar 3-4 matcher i veckan. Håller man inte på ett specifikt lag heller så kan man titta i stort sett varje dag.

Alla matcher blir inte lika viktiga när man spelar så många. Det blir som en tv-serie med alldeles för många avsnitt. Men du kanske gillar ”Glamour”, ”Våra bästa år” och andra långkörare? :wink:

2 gillningar

Föredrar Hem till gården :sunglasses: Eller inte.
Startade 1972. Har inte slutat sändas…

Skämt åsido så har jag inte sett nån av de du räknade upp. Den längsta serie jag sett var nog Lost.

1 gillning