Fibaro Home Center 3

Tja, dessa inställningar har jag haft dom senaste 8 åren och aldrig har jag haft problem att ansluta till någon nätverksenhet… förrän nu!


2 AirPort inst

Sitter direkt i Apple Gatewave tornmoddelen. Även provat med att sätta den i mina switchar.

Glömde denna:
3 AirPort inst

Tackar för sidan, men efter en reset så är det som förut… dvs går inte att ansluta till Home Center Lite.

Så, detta är den första och enda nätverkspryttel jag nånsin haft och som inte anammat nätverket den anslutits till.
Så hur gör jag detta enklast nu då?
HCL Pryttel

Tror problemet ligger i dina Apple-nätverksprylar, inte helt ovanligt faktiskt. Prova med en annan icke-Apple-router om möjligt.

Har ingen annan, men den funkar ju till allt annat, tex så fixa den ju HUE hubben etc själv så varför inte just denna “så jävla bra och industri standard pryl”???)

Menar att den ska väl för fan ta emot vad nätverket har för standard IP-adress precis som alla andra prylar gör?

Det var bara ett tips, inget annat. :slight_smile:

1 gillning

Jo, jag vet, men börjar bli less på den jävla prylen… 20 timmar och kommer ingenstans och den delar ju ut data om sig men finns inget local-namn att ansluta med bara en egenpåhittad IP-adress.

Konstigt att den inte får ett IP från routern. Även när du har nollställt sen… :worried:

Du behöver inte byta router. Det har inget med saken att göra.
Ändra ipadressen på din dator till 192.168.81.2 och nätmasken till 255.255.255.0 och lämna tomt i gateway.
Sedan ska du kunna ansluta till Fibaro gatewayen.

1 gillning

Kommer du åt gatewayen om du skriver in 192.168.81.1 i webbläsaren?

Har du testat att ansluta till den via dens egna trådlösa nätverk?

Ta ut nätverkskabeln och anslut datorn till HomeCentrets egna trådlösa nätverk?

1 gillning

Datorn kommer antagligen att klaga på att den inte kan ansluta till internet efter att du ändrat adressen. Det är normalt.
I Fibrarogstewayen får du antingen ändra till dhcp under nätverksinställningarna eller ge den en fast ip som ligger utanför din routers dhcp scope. Antingen 10.0.1.2->98 eller 10.0.1.201->254. Tänk på att du antagligen måste skriva in din routers ip-adress under gateway 10.0.1.1 i Fibrarogatewayen.

1 gillning

Precis… tom den billiga HUE gatewayen gjorde det automatiskt.

Jo, men vad händer med alla andra prylar i nätverket då, om jag ändrar på datorns IP?

Nej, är ju det detta handlar om, att jag inte kommer åt den då den ju har detta IP!

Den har inget WiFi vad jag kan se.

Du ändrar bara tillfälligt för att konfigurera gatewayen.

Jo, men alla andra prylar då, och internet… eller menar du att jag ska ändra och sedan ställa in HCL till mitt gamla IP och sen ändra tillbaka på datorn igen?

Yes, när du har ställt in Fibraron klart ändrar du tillbaka på datorn.

ah ok… provar men bara datorns IP inte i routern?