Fibaro Home Center 3

Hörde om denna idag. Kör idag allt via HomeKit, men man blir ju begränsad. Vad jag fattar så kan man få in typ allt i samma hub? Och sedan in i HomeKit om man vill?

Får man även in kameran från Ring Doorbell samt sonos? Vilka mer fördelar med denna?

Jag har inte lyckats få in någon (2) av mina Fibaro, varken till Homekit eller HUE, vore segt om man måste skaffa ett Fibaro Home Center också? :frowning:

@Randomdude På vilket sätt menar du att HomeKit begränsar dig och vad skulle vara alternativet?

@anon83749704 Till vilken hubb har du anslutit dem?

Håll dig borta från fibaro, riktigt uselt och obefintlig support

2 gillningar

Jag har försökt med HUEs och med Homekits dvs TV 4

Så måste väl köpa nått som Fibaro snackar med :-/

Jag misstänker att ni blandar ihop lite här…

HomeKit är ett ramverk, inte en fysisk produkt/hubb. Ramverket HomeKit är något tillverkare bygger in stöd för i sina produkter som gör det möjligt för dem att kommunicera/agera med andra produkter under samma ramverk.

Hue är Philips familj för smarta hem-produkter och har stöd för HomeKit, Fibaro har också produkter med uttalat stöd för HomeKit. Inte givet att båda kan anslutas mot samma hubb utan kan använda sig av olika kommunikationsprotokoll.

Jag köpte Fibaros rörelsesensor och deras rökvarnare och fattar inte hur man får med dom i Home…

Du måste ju ha en hubb som de kommunicerar mot, så länge det inte är någon form av fristående BT-enheter eller liknande.

På deras hemsida står det följande :

“En anordning som kopplas till den intuitiva FIBARO appen syns omedelbart i Apples app HomeKit. Installationsprocessen går väldigt smidigt. Aldrig förr har det varit enklare att styra ditt hem.”

Förslag på en sådan hub?

Vilken jävla hub måste jag köpa gör att kunna använda Fibaro-skiten???

Ta det lungt, ta en Toy, menade Hubba Bubba. :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

hubbabubba-seriouslystrawberry-5bitar-center-front

Har du sett den instruktionsvideon om hur man lägger till den i Homekit?
https://manuals.fibaro.com/hk-motion-sensor/

Tja, dom 3-4 Appar för Fibaro jag har hittat och provat letar efter en Gateway vilket gissar jag är Fibaros egen… vilket och varför jag skrivit inläggen ovan… omöjligt att gå vidare… då deras gateway saknas…när appen litar febrilt…
Provat Fibaro HomeCenter.
Fibaro for iPhone.
Fibaro for HomeKit Devices. (longshot)
Fibaro Intercom. (inte den typen av app men va fan… prova iaf.

Ger upp, har två val, köpa en Fibaro Home Center Lite för 1496:- eller
Sälja dom till nån här.

Så om nån vill köpa dom PM:a
Rörelse sensorn har använts då jag försökt få den att ansluta till mina system Homekit / HUE men misslyckats, dvs kräver en Fibaro Home Center enhet


.
Rökdetektorn är upp-packad men inte “rörd”
Bägge med kartong och papper som fanns inuti.

Priside:
Rörelse sensorn: 400:-
Rökdetektorn: 420:-

Fibaro är ju lite högre nivå av hemautomation. Fibaro har om jag inte minns fel både lösningar för företag och privatpersoner. Säkert även support för arkitektur mm.

Och det hjälper mig hur? :slight_smile:

Vad har dom för modell nr?
Fibaro har enheter med och utan homekit stöd.

Alltså enheter som kräver controller och enheter som inte kräver controller/ ”hub”.

Fibaro är ett otroligt kompetent system, som verkligen kan göra allt, om man har tid!
Stabilt och driftsäkert! Den kan man koda med Lua så alla enheter verkligen gör som du vill.

Har en hc2 över om du är intresserad.

Annars kan man köra homey, lite mer ”villa/amatör” controller men med massa roliga fördelar.
Den pratar fler språk, som tillika kan emulera enheter till homekit. Tex. Nexxas hederliga 433mhz enheter är nu mera homekit kompatibla👍

1 gillning

Inte direkt :slightly_smiling_face:
Det finns speciella Fibaro sensorer som vad jag förstår funkar direkt med Homekit utan någon Gateway / Controller mellan den och tex ATV. Använder du ATV som Gateway / Controller?

Edit Fibaro har ju z wave som grund vilket inte stöds av tex ATV eller iPad som Gateway / Controller. Homekit i ATV är ju wifi / ble baserat. Tex Ikea trådfri funkar ju inte i Homekit utan deras gateway som är Homekit kompatibel. Ikea tror jag har valt zigbee (Philips och Huawei)

Fibaro märker alla aktuella produkter med HomeKit-loggan om de stödjer just HomeKit, annars inte. Så man missar inte vilka man kan använda och inte.

Vilken hubb som bör användas tillsammans Fibaros prylar vet jag inte. Homey går säkerligen bra.

Har ett 30 tal Fibaro enheter till homey bla.