Ett hemmakontor blir till - hur ser ditt ut?

Det viktigaste är ju att du trivs, inte din omgivning. Det är ju vad jag brukar säga till frugan när hon besöker min lekstuga. :joy::joy::joy:

5 gillningar

Har inga möbler från arbetsgivaren, dom får stå för det tekniska förutom att jag vill använda mina egna 27"-skärmar. bara byta input-källa när arbetsdagen är över. :slight_smile:

4 gillningar

Precis min tanke på hur jag vill ha det.

1 gillning

Vi har kört en del sociala aktiviteter på distans på jobbet. I förra veckan hade vi en musikbingo på arbetstid med hela firman och jag har kört igång med spelkvällar på utvecklingsavdelningen för de som vill vara med. Kort enkla spel som Among us och Scribbl.io.
Viktigt att få lite socialt umgänge också när man inte kan träffas irl.

4 gillningar

Man behöver alla bra idéer just nu. Vi bestämde idag att se om det går att öppna ett Teamsmöte som är öppet hela tiden. Dit kan man “gå” och fika oavsett tid och se om någon kollega är där.

3 gillningar

Fint! Kan man tilta hjulet på MX3?

(Har satt gestures knappar överallt på min M720 som sjunger på sista versen nu)

Känns lite tvekande till det, ännu ett “möte”, men förstår den sociala grejen att bara “träffa” folk. Uppdatera gärna om/hur det funkar. :slight_smile:

Jo möte blir ju fel, men det är ju den tekniska beskrivningen om man använder Teams. Det kan ju bli knepigt om man måste ha en separat dator för att hålla ett “fikamöte” öppet. Och vem ska ha ett öga på den…? Ja, vi svenskar har ju blivit rika på att tänka på både högt och lågt, men man är ju beredd att steka idén direkt när det kommer upp olika detaljer…:sunglasses:

1 gillning

Kanske funkar för folk som inte har 8-10 möten per dag? Någonstans att hänga, folk som du och jag som har massor med möten kanske bara kan hoppa in när tillfälle finns, kanske funkar. Vore intressant att få en uppdatering om hur det går för er. :slight_smile: Kanske något jag själv kan implementera.

1 gillning

Kom inte ihåg var jag läste det men det var ett företag som hade fixat konferenshögtalare ala Jabran du köpte och sedan hade alla egna rum i Discord. Det gjorde att de kunde besöka varandra på samma sätt som på kontoret. Bara gå in till någon annan om man ville prata lite.

Kretiviteten finns ju såklart där ute. Det gäller dock att tänka på att det kan finnas fler ljud från hemmet än kontoret man inte vill sprida…:sunglasses:.

Min personliga drivkraft är ju att undvika Teams, skärmar och fan och hans moster om man får en paus… Men självklart skulle jag hoppa in i “fiket” ibland av rent strategiska orsaker.

1 gillning

Om man får en paus, där är väl problemet. :smiley:
Uppdatera gärna hur det funkar med “fiket”, klart intressant tycker jag.

1 gillning

10 gillningar

Gillar de peppande orden, jag har två tre ord som jag själv återkommer till ( har dom dock inte lika fint upphängda som dina)

1 gillning

Ja det var frugans påhitt inför kursstart av mitt pluggande. De har behövts många ggr! :slight_smile:

Stilrent. Gillar bakgrundsbilden, är det en som finns i macOS? :slight_smile:

1 gillning

Bra fråga. Bytat sedan dess. Men skulle tippa på det ja. Kan kolla om en stund :wink:

1 gillning

Jag skulle störa mig på att de två första lapparna inte har någon punkt (och jag är allergisk mot dubbla utropstecken). Sedan undrar jag om det är ett medvetet val att sätta punkten innanför citattecknen på den tredje lappen (amerikansk engelska)? :face_with_monocle:

Pluspoäng för att citattecknen är rätt.

3 gillningar

Haha jag vet faktiskt inte. Tror frugan hittade dom på nätet och skrev ut bara. Ej tänkt på det innan faktiskt ;). Nu kan jag inte sluta tänka på det :joy:

1 gillning