I vårt fall är det nog så enkelt att de inte tror att vi jobbar utan gör en massa annat, (glor på film, spelar spel). Med den tidigare ledningen var det inget problem, då fick man VPN med en gång. 
Typiskt när man har ett skrivbord/kontor hemma.
Jag hade en chef ett tag som var så. Alla lämnade det teamet…
Vissa arbetsgivare har förstått det och andra inte. Har jobbat hemifrån mer eller mindre senaste 10-15 åren, 150 000+ anställda. När detta satans virus kom så blev det noll påverkan på affärerna, företaget var redan redo med all teknologi, så alla anställda från en dag till en annan kunde jobba hemifrån, och har så gjort sen mars 2020.
Låter som mitt jobb fram tills jul…
Ja, så ska det ju vara. Det är så himla enkelt att lösa, speciellt idag. Det finns ingen anledning att vara på kontoret, förutom en önskan om att ha det sociala men det är ju inget krav för att det jobbrelaterade ska kunna funka.
Detta, istället för att utan reella argument styra arbetsplatsen som det vore på 80-talet.
Både och. Det som kan anses rimligt, skrivbord, skärm, stol webbkamera och headset tar arbetsgivaren. Vill man ha lite mer avancerat än standard får man köpa det själv så tangentbordet och mus har jag köpt själv. Hade såklart kunnat ta ut några billiga sådana. Den senaste telefonhögtalaren(?) köpte jag själv då det känns orimligt att både köpa ganska dyrt headset och dyr högtalare på arbetsgivarens bekostnad.
Nu har jag använt den, Jabra Speak 750, en vecka till Teams/Zoom, poddar/nyheter och lite musik. Till videomöten fungerar den prickfritt. Mycket bra ljud, man hör glasklara och naturliga röster. De ligger väldigt nära någon form av verklighet. Mikrofonerna verkar bra, ingen har klagat och de jag frågat har sagt att det är mycket bra ljud
Till poddar/nyheter/pratradio fungerar de också mycket bra. Men det är som att om de får 10 av 10 på videomöten får de 9 av 10 för pratradio. Det är som om en viss klang saknas. En internationell recensent skrev: “…and offers a clear and crisp audio channel whether it’s a phone call or a video conference.” Det är som att det där crips saknas. Ljudet är tydligt och naturligt, men lite ihoptryckt. Vad gäller lyssnande på pratradio får de ändå 9 av 10 så det är mer en skönhetsfläck än ett problem. Lite svårt att beskriva bättre då det är klart men inte krispigt om det är möjligt. Och som sagt, saknar lite klang. Jag antar att den digitala bearbetningen av ljudet håller stenkoll på allt och inte tillåter det minsta lilla, och faktiskt naturliga, eko. Som att rummet de pratar i är extremt väldämpat.
Musik låter inte alls bra i dessa. Mycket beroende på det jag skrivit ovan. Jag har därför inte orkat sätta mig och lyssna på riktigt. Visst, de går att lägga på trädgårdbordet och få fram lyssningsbara musik, då de i den miljön konkurrerar med många ljudkällor. Men sitter man inne i ett tyst hus så låter de billiga. Enkelt och klangfattigt. Jag funderar på om det är så att de måste spela in några timmar till för att få den att lossna. Eller så är de helt enkelt superoptimerade för röster.
Uppkopplingen fungerar för en teknisk amatör, även om den har en del hyss för sig. Men det beror nog delvis på mig. Men t.ex vill man ju ha den kopplad till både PC och iPhone och enkelt kunna ta ett telefonsamtal. Men ibland är det som att varje notis tystar ljudet från PC:n om man har den kopplad mot PC och iPhone. Otroligt irriterande. Det finns vissa inställningar som jag testar för att se om det går att få så att sekunderenheten inte tystar primärenheten. Någon recensent skrev att detta var det enda negativa med högtalaren och att han sonika bara hade en enhet kopplad till högtalaren åt gången, och så var han glad. Jag kan tänka mig samma lösning. Telefonen får vara kopplad mot ett par andra hörlurar och ska man svara sätter man helt enkelt på sig dem.
Kan jag rekommendera ett köp? Absolut. Jabra tar över 4000 för dem och det ska man inte betala, de finns för 2300 på vissa sidor. Och det är de värda. Otroligt skönt att kunna köra vissa möten utan headset.
Tack för att du delger oss dina erfarenheter 
Stort tack för en utförlig recension, den verkar ju kanon och det får nog bli ett köp.
Verkar mest vara fokus på pappersfria kontor här, men är det någon som kan tipsa om en vettig häftapparat? Blir galen av att använda vår som nog är från tiokronorsbacken på ÖoB. Klamrarna hamnar snett, fastnar, går knappt genom två ark papper.
Funderar på en sån här:
Alltid Rapid häftapparater, den på länken är bra.
Rapid Stand Up har jag också några stycken.
Köper alltid deras egna klammer till dessa.
Jag har en röd Swingline. Alla som har sett ”Office Space” vet att det är den som gäller.
Tack, la en beställning på en K2.
Arbetsgivaren har fortfarande ansvar för arbetsmiljön även om du arbetar hemma.
Så bara för att du arbetar hemma så är det inte ok med dålig ergonomi m.m.
Jag har hört folk som har fått fota sitt hemmakontor och visa att det är en acceptabel arbetsmiljö innan man fått godkänt att arbeta hemifrån. Oftast räcker det säkert att man diskuterar med sin chef om vilka förutsättningar man har för en bra arbetsmiljö och vad som krävs för att göra den acceptabel för hemarbete.
Yes. Var bara nyfiken på hur folks arbetsgivare lever upp till sina skyldigheter och det verkar som många gör det. 
Jobbar själv inte hemma (omöjligt för min del) men min fru är lite ansvarig på sitt jobb för att detta skall fungera och det verkar ju vara en utmaning för vissa.
Det knepigaste tycker jag det är med de som mår dåligt psykiskt av att jobba hemma. Det fysiska går ju att ordna även om arbetsgivare kan behöva öppna plånboken lite extra i vissa fall. Det psykiska kan ju vara betydligt svårare att ordna.
Satt i möte med HR idag, delvis pga en HR-ansvarig från Holland och delvis pga jag lyft arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön då 3 av 7 är sjuka då jag vet att två av dessa pga jobbet. Som amerikanskt företag så har de väldigt lite koll på vad som gäller, och försöker fördela/pussla ihop/”släcka bränder” efterhand som det kommer.
Förhoppningsvis var detta möte starten till något bättre.
Sitter själv hemma vid köksbordet och jobbar pga Corona, vilket inte är så ergonomiskt. Numera har jag plats att inreda ett kontor, vilket jag ska göra. Så denna tråden startades perfekt i tid. Men är kluven till att inreda med billiga och fula kontorsmöbler från arbetsgivaren (tror jag skulle behövs kämpa en hel del för att få till det), när jag tyvärr då för egna pengar kan få till något snyggt och som funkar med både privat Mac och jobbets pc-laptop. Och vem vill ha en sketen 24” skärm med endast VGA hemma nu för tiden?
Förstår exakt. För egen del blev det därför en salig blandning av betalt av arbetsgivaren och betalt ur egen ficka. Det kanske inte får några designpriser, men jag fick det som jag ville. Och det tycker jag är lite viktigt när man sitter timme efter timme i sitt eget hus.