Ersättare till 1Password

Kör Bitwarden och tycker det fungerar bra, men har bara LastPass att jämföra med och vet inte vad som skulle kunna bli bättre riktigt…

Jag kör vidare med 1Password 7 tills den inte fungerar med kommande operativsystem. Sen går jag kanske över till beprövad textfil som jag hade förr :slight_smile:

Krypterad med sjörövarspråket? :upside_down_face:

2 gillningar

sosupoperorhohemomloligoga_lolösosenonorordod.txt

2 gillningar

Den enda texten man behöver läsa om detta:

Apple shares the blame, though. If today’s SwiftUI was truly the One True Tool to unify Apple’s platforms that it’s meant to be in the future, the Mac version of 1Password would be presented in SwiftUI.

Jag har inte någon erfarenhet av 1password så vet inte hur jämförbart det är med Lastpass och Bitwarden som jag har använt mig av. Jag gillade båda dessa men Bitwarden passade mig bäst av de 2 pga dess enkelhet och hade de funktioner som jag behövde.

Numera har jag helt gått över till Apples keychain eftersom jag endast lever i denna världen, förutom på jobbet där vi kör på Windows, och måste säga att den smidigheten är oslagbar.

Problemet med keychain är att man inte med enkelhet kan exportera ut sina lösenord om man vill flytta till en annan tjänst vilket inte känns riktigt bra. Men förutom det, vad ser ni för problem med att använda Apples egna lösning? Är det mindre säkert att använda sig av?

Jag testade Apples kommande iOS 15- och macOS Monterey-lösning för lösenord i går och saknade en hel del från 1Password:

  • Jag lyckades inte komma på hur jag sparar flera användarnamn och lösenord för samma domän (det kanske går?).
  • Jag hade problem med att 2FA inte fylldes i på vissa sajter. Var tvungen att kopiera och klistra in dem från Systeminställningar → Lösenord.
  • På vissa tjänster (t.ex. Fastmail) har jag genererat unika lösenord för varje enhet. Dessa har jag lagt som anteckningar under kontot i 1Password. Något motsvarande finns inte i Apples lösning.
  • I 1Password har jag även andra koder som till exempel portkoder och PIN-koder. Portkoder har jag även gjort tillgängliga på min Apple Watch.
  • Med 1Password kan jag ha separata valv för arbete, familj (delade konton med andra familjemedlemmar) och privat.
  • Med 1Password är mina lösenord tillgängliga oavsett operativsystem eller webbläsare.

Tror Apples lösning är fullt tillräcklig för många men inte för mig.

4 gillningar

En nackdel fram till höstens versioner av iOS och macOS är avsaknaden av tfa i Keychain så det har man fått köra separat

Det lutar åt Safeincloud för min del. Den verkar ha allt man normalt behöver även OTP, inga konstigheter. Den kan lägga databasen i flera olika molntjänster, iCloud har jag valt precis som jag har med 1Password. Importerar 1Password PIF-fil snabbt utan knorrande. Finns för engångsbetalning för enskild användare 45 kr och familj 85 kr till mobil/platta. Fri för desktop.

Provkör parallellt med 1Password ett tag framöver.

https://safe-in-cloud.com/

1 gillning

Plex har väl alla köpt Lifetime Pass till…eller? :grinning:

2 gillningar

Trodde jag alla gjort. $60 har jag för mig. :slight_smile:

Jag gav inte så mycket, kanske hälften.

Ja det kanske var $60 det gick upp till efteråt, köpte det runt 2015 har jag för mig.

Haha. Ja, nu när jag tänker efter så har jag nog lifetime :joy:

1Password, Electron apps, and the difficult problem of cross-platform UI development — especially for Mac apps.

Intressant avsnitt.

Var det Bitwarden som det tipsades om i podavsnittet om säkerhet? Får ta tag i detta nu att t byta. Nu är det en mischmasch av 1Password och keychain. Behöver igen cross plattform då man har blivit med gaming oC och Windows.

Bitwarden är också en Electron-app.

Har inte hunnit läsa om vad det innebär. Om det då blir kasst? :crazy_face:(för lite tid eller för lat :man_shrugging:t2:)

Det brukar innebära att de äter mer systemresurser (CPU och minne) än ”native” appar och att appen inte känns helt hemma i operativsystemet. Slack är ett annat exempel på sådan app.

1 gillning