Ersättare till 1Password

Hej,
Jaga kört 1 password appen i många år, jag köpte licencer till både mac, windows,ios… Men de har tyvärr ändrat prisplaner så att numera måste man abonnera på tjänsten istället. Det nedladdade programmet funkade hittills, men efter senaste uppdateringen av MacOS, så startar appen inte längre. Den fungerar dock på telefonen fortfarande. Men de gamla versionerna är osupportade så jag ser mig om efter någon bra password manager som kan fungera Cross plattform?
Visst man har sin iCloud nyckelring, men det vore önskvärt att kunna ha det över flera plattformar.
Plus att redigerbarheten som fanns i 1Password var väldigt bra.

Ska filura om jag lyckas starta programmet på nåt sätt…

https://www.lastpass.com/

Kan du inte fortsätta köra gamla versionen av 1Password på datorn? Det gör jag, både i macOS och i Windows på jobbet. Synkar sedan mot filen i Dropbox.

Kör du 1password 6 eller 7 på din Mac?
Jag vill köra på datorn, men programmet startar inte längre. Av nån anledning så funkar 1password mini, men programmet startar inte. Jag fyller i lösenord, sen fastnar den där.Vet inte om en ominstallation kan hjälpa

Har inte provad den själv (kör 1password prenumeration) men har hört ryktesvägen att Enpass ska vara bra. Då får man hosta sitt valv själv.

Jag kör 1Password 4.6.2.626 på Windows-datorn på jobb och version 6.8.9 på macOS.

Version 6.8.9 som slutat fungera för mig efter senaste uppdateringen i MacOS. Men som sagt, password mini funkar

Aha, då är jag med. Den enda klient med macOS jag har kvar i hemmet är en Mac Mini som rullar macOS Mojave, inget senare.

Fast det där är ju också en prenumerationstjänst

Jaså? Inte om man inte behöver Premium, gratis-versionen bör räcka gott och väl.
https://www.lastpass.com/pricing

Det går fortfarande att köpa stand alone licens för engångkostnad. Ladda ner 1password 7 från hemsidan, när du startar den kommer frågan om du vill ha abonnemang eller stand alone licens.

Olika om du tar den från hemsidan eller Appstore alltså.

Jag kör Bitwarden, det är gratis med en premium variant som kostar $1 i månaden, så inte någon dyr sak. Man kan köra både deras hostade variant eller hosta det själv om man vill, det är open source.
Finns API, CLI och app för mobil, desktop och även browser add-on. Väldigt nöjd.

1 gillning

Vad är uppsidan med att köra en tredjeparts password manager? Jag fattar det om man har grejer utanför Apples ekosystem, men jag har MacBook, iPad, iPhone och har bara kört med Keychain så långt.

Däremot känner jag att jag skulle behöva styra upp mina lösenord för att få bättre säkerhet så jag ställer mig frågan om det skulle vara enklare/smartare att köra på tredjeparts?

Min fru kör Lastpass, men hon har PC och en iPhone så Keychain är ju inget alternativ för henne.

1Password har funktioner som att den meddelar om en site som du har lagrat har blivit utsatt för intrång så att du kan byta ut lösenordet. Den varnar även om du har lösenord som du har återanvänt.
Det går även dela lösenord i 1password.

Den här artikeln förklarar det bra tycker jag. 1Password/LastPass och andra har betydligt mer features än Keychain. Men tycker man Keychain funkar bra så är det väl bara att fortsätta. :slight_smile:

1 gillning

Tack! Känns inte som jag har någon stor anledning att byta då egentligen. Bara att ta sig för att gå igenom alla sajter och låta Keychain föreslå komplexa lösenord helt enkelt.

Keychain har inte stöd för tvåstegsverifering, som jag rekommenderar att aktivera på alla sajter som har stöd för det (t.ex. denna utmärkta sajt som vi skriver på).

3 gillningar

2FA är ju bra att kunna ha. Fanns det inte rykten om att Apple skulle implementera stöd för det i Keychain? Eller har jag drömt det?

Jag kan inte komma på några mer rykten än att Apple ska förbättra Keychain. Inget konkret kring 2FA.

Hur som helst så finns det ingen anledning till att inte aktivera 2FA på de siter som stödjer det.

Det fanns rykten om 2FA, bland annat på 9to5Mac:

What is also interesting is that, based on iOS 14 code, we can say that there will be a new method to save two-factor authentication passwords.