Ersättare till 1Password

Var hittar du det? Jag ser bara prenumeration.

Ladda ner den och starta den. Det ska komma som alternativ när du startar första gången, annars under menyn till vänster, ”license” nånting.

En licens berättigar att köra på alla Mac-maskiner i hemmet.

1 gillning

Kollar man deras hemsida är det bara prenumeration som gäller. Det var därför jag slutade med 1password efter många års användning. Tyckte inte det var värt 30-40:- i månaden.

1 gillning

Du får tro vad du vill. Vad den kostar i dag vet jag inte, i augusti förra året kostade den 496 kr + moms när jag betalade.

https://support.1password.com/upgrade-mac/

” 1Password 7 for Mac is available as part of a 1Password membership or as a standalone license. ”

1 gillning

Jag har mailat med dem och det ågr att köpa en licens till Mac, den kostar 60 runt 60 dollar, de kunde också erbjuda rabatt på några månader eller vad det var om man tog prenumeration istället.

Betalade precis EUR 39,75 för nästa år prenumeration.

Klart värt det för en Mac, en iPhone och två paddor och sinnesfrid när man kan slippa komma ihåg alla jämrans lösenord. Har den även till att komma ihåg lösenord till ett gäng test- och utvecklingsmiljöer på jobbet.

1 gillning

OK hittade det. Vad är skillnaden på licens och prenumeration? Är det några begränsningar i licensversionen? Dessutom har jag licens för version 3.6.1. Kanske man får rabatt.

Efter att ha lyssnat på veckans avsnitt av Bli säker-podden där man diskuterade just lösenordshanterare så gick jag över från 1password till Bitwarden. (Efter 7 år med 1password)
Det verkar vara ett smidigt litet program med bland annat en inbyggd TOTP-baserad 2FA-funktion. Jag använder sedan tidigare Aughty för just detta ändamål. Fördelen med att ha det integrerat i Bitwarden är att koden kan klistras in automagiskt efter att appen fyllt i anv.-namn och lösenord. Man behöver alltså inte gå omvägen via en separat app för att få fram 2FA-koden.

Finns det någon här som vet om man kan ha samma kod i två olika appar? Jag skulle vilja ha den i båda till en början för att testa och utvärdera hur det fungerar.
Men jag misstänker att det inte går eftersom man måste fylla i en verifieringskod när man scannar QR-koden? Någon som vet?

Vad fick dig att lämna 1password?

Det var flera olika anledningar. Jag hade problem med synkroniseringen mellan mina enheter via iCloud som jag aldrig kom till rätta med. Synkningen upphörde plötsligt vid ett flertal tillfällen och jag förstod aldrig vad som var fel. Trots felsökning fick jag det aldrig att fungera bra igen.
Dels ville jag testa något nytt och Bitwarden har dessutom ett avsevärt lägre pris än 1password.

De verkar inte ha någon lösning för familjer utan verkar mer inriktade på företag. Vi delar en hel del lösenord inom familjen med 1Password.

Det finns ett familjekonto. Och enligt vad Nikka sa i podden så ska man kunna dela lösenord. Exakt hur det fungerar vet jag dock inte.

Nu. Med kommande version 8 försvinner stand alone licenserna, endast prenumeration i framtiden.

Det värsta är att 1Password 8 är en Electronapp:

Electron i sig behöver inte vara jättedåligt. Jag använder t.ex VS Code dagligen och har nog aldrig tänkt på om det är native eller ej. Hoppas teamet på 1Password har byggt en bra electron-app för älskar verkligen deras produkt för övrigt.

1 gillning

Finns inget vettigt alternativ ändå (Bitwarden är också Electron). De säger att den ska vara snabbare och att den är helt omskriven i Rust. Får ge den en chans helt enkelt.

2FA i iOS 15 och macOS Monterey lämnar en del att önska. Ofta verkar operativsystemet eller Safari inte förstå att man ska fylla i 2FA och man får hämta koden manuellt under Systeminställningar → Lösenord eller Inställningar → Lösenord.

Fasen vad snabba ni är på att lämna 1Password. Electron behöver inte betyda skit. Se på VSCode. Utöver Plex är 1Password den enklaste utgiften att betala.

1 gillning

VS Code är också det enda exemplet där Electron är acceptabelt.

Jag kommer att köra vidare på 1Password så länge det inte finns en vettig ersättare. Minns knappt ens hur jag hanterade lösenord före 1Password. Så länge har jag använt det.