Ersättare till 1Password

Moving from 1Password to iCloud Keychain

In this post, I will detail how I moved my data out of 1Password and into iCloud Keychain and use the new Passwords preference pane introduced in macOS Monterey. I have only recently switched from 1Password to iCloud Keychain so this post will not dive into the pros and cons of the two.

2 gillningar

Kört bitwarden ett bra tag nu, bytte från KeePass för att jag ville ha något med cloud-synk utan att behöva dela min databas via dropbox eller liknande.

Har testat flera andra, men bitwarden var det som jag fastnade för. Enkelt UI, väldigt billigt och FOSS (vilket jag gillar både för att FOSS är bäst och för att det gör att det oftast är väldigt mycket mer audits än stängd källkod). Det går även att self-hosta (med en del bök) och har både ett bra CLI och API!

Om du bara vill testa för att känna på’t så kan man köra deras gratis variant, fattas såklart en del features (typ 2fa och annat), men kan vara värt att testa innan man börjar betala för att se hur det ser ut iaf :slight_smile:

5 gillningar

Jag self hostar Bitwarden genom Home assistant. Hur smidigt som helst att sätta upp.
En sak jag gillar med bitwarden är att den sparar ner lösenord lokalt till varje enhet, så skulle internet dö hemma eller min HA maskin gå sönder så har jag ändå alla lösenord med mig på respektive enhet. :slight_smile:
Man får bara komma ihåg att inte skapa nya lösenord innan maskinen är igång igen. :slight_smile:

2 gillningar

Nu ger till och med jag upp hoppet om 1Password:

Använt 1Password sedan 2007–2008 någon gång.

Vad ska man byta till då? Apple keychain?

För de flesta räcker det nog med Apple-nyckelringen.

Jag är osäker på om den räcker för mig. Kikar på Bitwarden.

1 gillning

För en som inte hänger med. :older_man: Vad är problemet du ser?

1 gillning

Tycker att kryptovalutor är ett absurt energislöseri och att NFTs är en fluga.

1 gillning

Men du behöver ju inte använda dom funktionerna. :man_shrugging:

Det är rent principiellt att de väljer att stötta sådant.

6 gillningar

Fattar. Jag sitter stadigt med 1Password. Jag är en väldigt nöjd kund sedan många, många år tillbaka.

1 gillning

Fortsätter också med 1Password tills vidare. Det finns helt enkelt inget tillräckligt bra alternativ.

Apples lösenordshanterare lämnar en hel del att önska fortfarande.

Bitwarden ser tyvärr designmässigt ut som många open source-lösningar.

1 gillning

Hanteringen av SSH-nycklar i 1Password 8 är magisk.

1 gillning

Jag kör 1Password sedan evigheter och är i stort nöjd, men om man nu skulle överväga Apples inbyggda, varför får man så många varningar från den? Samtidigt som 1Password inte varnar.

Denna jag fick häromdagen är ju extra intressant där jag uppfattar det som att Apple varnar för att 1Password har haft dataintrång och jag därmed
ska byta AppleID. Eller hur ska jag tolka detta? (Alla dessa varningar gör att jag undviker Apples lösenordshanterare.)

Har du Watchtower aktiverat i 1Password? Annars får du inga varningar.

Jag kör apples egna lösenordshanterare den har stöd för anteckningar nu med också

Du har tyvärr missförstått varningen. Om du läser noga ser du att det inte står nånting om var intrånget har varit. Det enda den varnar dig om att själva lösenordet du använder till 1password har upptäckts i ett dataintrång.

  • Om du använder samma lösenord på flera sidor kan det vara en av de andra sidorna som blivit hackade.
  • Om det inte är ett jättekonstigt lösenord kan någon annan i världen råka ha samma lösenord, och en sida du inte ens använder kan ha blivit hackad.

Oavsett så är det bra praxis att byta lösenord tycker jag när du får dessa varningar. Du behöver inte hitta på ett helt nytt lösenord, räcker med att lägga till en siffra i slutet eller nåt.

Hmm… Jag använder i princip aldrig samma lösenord till någon inloggning (därav behovet av 1Password) och har några hundra olika inloggningar däri. Däremot kan det absolut vara som så att jag har lösenord, i synnerhet äldre, som någon annan i världen också kan ha kommit på.

Jag må ha missförstått varningen, men det är garanterat som så att det inte handlar om lösenordet till 1Password, det är i högsta grad helt unikt (och nog inget Apple har koll på). Från Apples lösenordshanterare har jag ca 50 varningar och alla utom den skärmdumpade är till alla möjliga andra sajter, men just denna skickar alltså Apple ut och varnar för ett Apple ID men slänger fram 1password som boven i dramat – på något annat sätt kan jag inte se varningen. Lösenordet den varnar för är till ett av mina alternativa Apple ID. Förstår inte alls vad detta överhuvudtaget har med 1Password att göra och det fattar jag tyvärr inte fortfarande, sorry.

Jag kan absolut byta lösenord, men skulle verkligen vilja veta varför Apple varnar först. (1Password varnar inte.)

Ja, har Watchtower igång både på mobil, padda och dator. Inga varningar där (bara ett antal rekommendationer).